Letáky a stírací losy nestačí. Česká pošta se rozpačitě tlačí i do byznysu soukromých bezpečnostních agentur.
Karlovarskou čtvrtí Rybáře se řítí několik policejních aut. Jednotky spěchají k pobočce České pošty v Sokolovské ulici, kde před pár minutami mělo dojít k ozbrojenému přepadení. Uvnitř ale odhodlané policisty se zbraněmi čekají jen nechápavé pohledy a několik starších lidí ve frontě u přepážky. Během desítek sekund je zřejmé, že společnost ČP Security, dceřinka České pošty chránící pobočky a zaměstnance, poslala policii na špatnou adresu. A než pak jednotky přijedou ke správné poště, ozbrojený lupič stihne utéct.
Přestože událost z loňského června odhalila, že ve vlastní bezpečnosti má Česká pošta ještě co dohánět, snaží se státní podnik konkurovat soukromým „sekuritkám“. Supermarketům a dalším firmám nabízí svoz hotovosti z poboček. Jenže za podivně nízké ceny. Za službu chce v průměru o polovinu méně než zaběhnuté agentury.
„Státní podnik nerespektuje základní zákony podnikání a ekonomiky a křiví trh. Za každou cenu, i kdyby to nedávalo smysl,“ zlobí se Jiří Kameník, prezident Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR.
Aktuálně se nerovnost projevila v tendru společnosti Rewe Group. Zatímco nabídky soukromých agentur se podle informací týdeníku Euro pohybovaly zhruba kolem 300 korun za jeden svoz, Česká pošta dokáže každou prodejnu Billa a Penny Market, patřící do Rewe, obsloužit za 157 korun. Výběrové řízení vyhrála a během několika týdnů začne pro síť supermarketů jezdit. „Cenovou politiku s ohledem na vysoce konkurenční prostředí nemůžeme detailněji zveřejňovat,“ reaguje Matyáš Vitík, mluvčí státního podniku.
A konkrétně nechtějí mluvit ani klienti České pošty. Vedení Penny Marketu sdělilo, že výběr bezpečnostních agentur je interní záležitostí. „Detaily k výsledkům výběrových řízení nesdělujeme. Platí ale, že dlouhodobě podporujeme české dodavatele, a to jak u potravin a zboží, tak i služeb,“ přidal se Rudolf Dreithaler z Billy.
Kromě nich svážejí auta České pošty peníze i z čerpacích stanic Benzina, fastfoodů KFC nebo obchodů Norma.
Tady máte sprej
Podle oslovených odborníků nedávají cenové nabídky státního podniku smysl. Hodinový provoz opancéřovaného vozu s posádkou vychází zhruba na tisíc korun, během šedesáti minut zvládnou v průměru tři místa.
Kde je tedy tajemství nízkých cen České pošty? Mluvčí Matyáš Vitík odmítá, že by za výraznou úsporou stálo slabé zabezpečení zaměstnanců. „Jsme vybaveni pro zajišťování svozu hotovosti, celý proces odpovídá bezpečnostním standardům v dané oblasti,“ vysvětluje.
Jenže někteří pošťáci mluví jinak. A nejde přitom o nic nového. Už v roce 2015 vedení státního podniku obdrželo dopis desítek řidičů, kde upozorňovali, že nejsou vůbec chráněni.
„Jedná se o manipulaci se značnými obnosy peněz v naprosto nevyhovujících bezpečnostních podmínkách. V praxi to probíhá tak, že řidič převezme na provozovně od zákazníka cenná psaní – plastové obálky s tržbou –, uloží je do obyčejné modré poštovní brašny a v té je odnese do služebního vozu. Teprve ve voze tyto zásilky zády k okolí ukládá do bezpečnostního uzamykatelného kufříku sejfu,“ píše se v interním dopisu, jehož kopii má týdeník Euro k dispozici.
České přepravní firmy chystají milionové investice. Čtěte více
Výsledkem stížnosti bylo, že Česká pošta mezi řidiče rozeslala několik pepřových sprejů. Tím je spíš ještě víc rozezlila. Až později začali pro hotovost jezdit ve dvojici. A dnes prý nosí peníze v boxech s barvou, jež při krádeži bankovky uvnitř znehodnotí.
Na celé věci je nejvíc zarážející, že už od roku 2012 provozuje podnik dceřinou společnost ČP Security. Vznikla odkupem firmy Abas CiT Management a převoz hotovosti měla v popisu práce. Podle ministerstva vnitra – zřizovatele České pošty – však od poloviny roku 2015 na trhu nepůsobí a stará se pouze o zabezpečení své matky.
Přitom jestli něco ČP Security potřebuje, tak rychle vylepšit rozpočet. Ze zatím poslední výroční zprávy shrnující předloňský rok vyplývá, že od ledna do prosince 2015 vygenerovala ČP Security ztrátu 5,3 milionu korun, přičemž celková je podle auditorů ještě šestkrát vyšší.
Pod cenou? Běžná věc
Cenová politika znervózňuje i odboráře, kteří dlouhodobě na nevyhovující pracovní podmínky ve státním podniku upozorňují. „Je to tím, že vedení České pošty není motivováno ziskem, ale pouze bojem s konkurencí. Poskytování služeb pod cenou je u České pošty běžný prostředek v boji s konkurencí. Na tyto praktiky však doplácejí zaměstnanci a také klienti,“ myslí si Miroslav Prokop, prezident Federace výkonných zaměstnanců ČR.
Nízká cena, s níž Česká pošta chodí do tendrů, dokresluje, že hospodaření státního podniku není v dobré kondici. Za rok 2016 vykázal zisk před zdaněním 190 milionů korun, což je o 112 milionů méně než předloni.
Financování pošty navíc zažehlo dlouhodobý spor uvnitř vládní koalice. Za roky 2013 a 2014 by měl stát zaplatit České poště kompenzace ve výši 1,4 miliardy korun, ministr financí Andrej Babiš (ANO) je ovšem proti. „Ať Česká pošta ukáže, jak hospodaří, určitě jsou obrovské rezervy,“ obul se do podniku už několikrát.
Těžko říct, jestli Babiš ví, po čem to vlastně touží. Odkrytí systému svozu hotovosti totiž nemusí nabídnout nijak hezký obrázek.
O České poště dále čtěte: