Nespokojenost českých zákazníků se zbožím z e-shopů má své konkrétní číslo.
Podle platformy Shoptet, která poskytuje technickou podporu pro vznik a fungování e-shopů, to bylo před Vánocemi dokonce šestnáct procent. Jde o počet lidí, kteří vrátili své zboží zpět.
„Mezi nejčastější důvody vrácení zboží je nespokojenost s daným výrobkem, ať už jde o špatnou velikost u oblečení, nebo kvalitu a podobně,“ vysvětluje ředitel Shoptetu Miroslav Uďan s tím, že důvodem pro vrácení bývá i pozdní doručení, v menší míře poškození při dopravě a v období kolem Vánoc třeba i to, že šlo o nevhodný dárek.
Kategorie oblečení je v tomto výpočtu velmi důležitá. Právě tento segment patřil mezi nejčastější, kde se zboží vracelo.
V období kolem Vánoc to bylo až dvaatřicet procent, ale i jindy obor obsazuje čelní příčku s dvaadvaceti procenty.
Pro firmy z oboru to znamená dodatečné náklady, které nesou na svých bedrech. „Zkušenosti z trhu ukazují, že pokud vratky dosáhnou vyšších hodnot, mohou významně potrápit i velké společnosti,“ konstatuje Uďan.
A čísla mají i konkrétní příklad v praxi.
Obchod ZOOT, jehož koncept stál na tom, že si lidé objednali zboží do kamenné výdejny, tam vyzkoušeli a případně zase vrátili, na této své praxi dost utrpěl.
Vratky se časem vyšplhaly až k osmdesáti procentům. Firma tak nejprve počty možných objednaných kusů začala omezovat a poté, co skončila v insolvenci, její krizoví manažeři museli rozhodnout o uzavírání části výdejen a ty zbylé se mají stát zároveň prodejnami. #