Menu Zavřít

Postel v kanceláři šéfů někdejší IPB

2. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Do Česka míří francouzský řetězec Le Royal Meridien

V kancelářích bankéřů UIPB, kde český stát přišel o téměř 200 miliard korun, budou luxusní apartmány.
Synonymem pro luxusního pražský hotel zůstává i šestnáct let po revoluci Hilton. Zatímco v jiných službách hlavní město během několika let dohnalo a občas i předehnalo západní vzory, za nadstandardní hotely jsou v českém hlavním městě stále považovány především stavby z doby předrevoluční. Hilton či v roce 2001 otevřený Four Seasons jsou pravidlem potvrzujícím výjimky. Do České republiky však vstoupí sítě hotelů, které hodlají nabídnout služby mnohem vyššího standardu: řetězce Mandarin Oriental Hotel Group, Rocco Forte, Ritz-Carlton a Le Royal Meridien se orientují na velmi náročnou klientelu.

Jeden již má jasno.

Společnost Rocco Forte, která se specializuje na přeměnu historických budov v přepychové hotely, chce lákat turisty do bývalého kláštera svatého Tomáše v Letenské ulici na Malé Straně. Podobný záměr má i Mandarin Oriental Hotel Group, který usiluje o přestavbu bývalého kláštera ze 14. století v nedaleké Karmelitské ulici. Ritz-Carlton, jedna z nejproslavenějších sítí na světě, by prý rád zřídil hotel v domě U Sixtů na Staroměstském náměstí. Tyto projekty jsou zatím ve fázi příprav. Le Royal Meridien, spravující více než 130 luxusních hotelů po celém světě, již ale koná. Francouzský řetězec uzavřel smlouvu na vybudování hotelu s dceřinou firmou česko-slovenské finanční skupiny J&T, developerem J&T Global, a belgickou realitní firmou Buelens Real Estate. Místo: Senovážné náměstí 32, dokončení: rok 2009, charakteristika: pět hvězdiček plus.

Něco navíc.

„Nabídek na provozovatele hotelu jsme měli několik. S Le Royal Meridien se nám velmi dobře komunikovalo, společnost má ohromný elán prosadit se ve střední Evropě,“ popsal zrod projektu partner J&T Peter Korbačka. První kontakty s Le Royal Meridien měla J&T již z Bratislavy, kde s Francouzi jednala o provozování hotelu River Park. Finanční skupina nakonec dala přednost síti Kempinski, kontakty však zůstaly. Po expanzi na Slovensku, kde J&T vlastní čtyři hotely, přišla na řadu Praha. J&T dlouhou dobu nemohla najít vhodný objekt. Pomohlo jí až rozhodnutí ČSOB, která si staví nové sídlo v Radlicích, přičemž vlastní budovu v centru Prahy nabídla k prodeji. “Pokud má být hotel nadstandardně úspěšný, musí být umístěn v dobré lokalitě a mít něco navíc. Nabízí se tedy buď historický objekt, nebo významný dopravní uzel,“ tvrdí Korbačka. Budova ČSOB na Senovážném náměstí obě podmínky splňuje. Kubisticko-novoklasicistní dům v blízkosti Václavského náměstí bude hlavní předností luxusního hotelu. Jeho pětihvězdičkový standard by měl vyplnit mezeru na trhu. „V podstatě jediným pražským hotelem s tak vysokou kvalitou, jakou nabídneme, je nyní Four Seasons. Kromě něj jsou v Praze pouze hotely s jiným standardem typu Hilton, Marriott a Renaissance,“ uvedl ro týdeník EURO Peter Korbačka.

Dubajský vzor pro Prahu.

Přestavba kancelářské budovy Pojišťovacího spolku průmyslu cukerního v Praze, dokončené v roce 1916, bude dle současných propočtů stát přibližně 1,3 miliardy korun. Návrh rekonstrukce připravuje belgický ateliér M&J-M Jaspers, J Eyers & Partners ve spolupráci s českou kanceláří 4A architekti. “Každá hotelová síť dává developerovi jako vzor jeden ze svých hotelů, kterému by měl odpovídat kvalitou služeb, standardem budovy a úrovní zařízení. Pro Prahu vybral Le Meridien své hotely v Dubaji a ve Varšavě,“ dodal Korbačka.

bitcoin_skoleni

Hotely lákají.

Vlastnit síť luxusních hotelů bylo donedávna předností tradičních firem, pro které bylo hotelnictví stěžejním zdrojem příjmů. Po teroristických útocích v září 2001, které se v odvětví odrazily krizí, společnosti změnily systém řízení rizik. Do té doby dávaly přednost provozování hotelů ve vlastních nemovitostech, nový trend však taktiku otočil. Riziko i zisky se v současné době stále více dělí mezi několik subjektů, z nichž každý má v projektu přesně vymezenou roli. Kromě dravců ze západní Evropy, kterým je v Česku například Orco, ECM nebo irská skupina Quinn, se své příležitosti chopily i „domácí“ firmy. J&T začala podnikat v tomto odvětví před třemi lety. V Bratislavě přestavěla někdejší hotel Forum. Po kompletní rekonstrukci jej provozuje InterContinental Hotels Group pod značkou Crowne Plaza. V hlavním městě Slovenska staví J&T i další hotel, který bude provozovat síť Kempinski, v roce 2007 má dokončit přestavbu pětihvězdičkového hotelu na Štrbském Plese, opět ve spolupráci se sítí Kempinski. Kromě tohoto hotelu vlastní J&T v Tatrách ještě další tři. Bývalé Československo už ale začíná být firmě malé. Korbačka uvedl, že skupina plánuje nákup minimálně jednoho dalšího hotelu v Praze, chystá se ale především na východ. “Hotelové kapacity jsou ve střední a východní Evropě téměř všude nedostatečné. Často létám do Moskvy, hotel si však musím zamluvit minimálně tři týdny předem. A stojí třikrát více než ve Varšavě,“ uvedl. Dalšími vytipovanými lokalitami J&T jsou Vídeň, Bělehrad a Bukurešť a u budování hotelů se společnost možná nezastaví. „Pokud bychom měli patnáct až dvacet hotelů, zřejmě bychom vytvořili vlastní brand,“ tvrdí Korbačka.

Čím Česko hoteliéry přitahuje? Obsazenost pražských hotelů dosahuje 76,5 procenta, což je o 26 procent více než ve Varšavě a téměř o deset procent více než v Budapešti. V minulém roce se tuzemské devizové příjmy z cestovního ruchu vyšplhaly na 4,2 miliardy dolarů. Údaje KPMG uvádějí, že každý návštěvník České republiky utratí denně 107 dolarů a za ubytování zaplatí 32 procent ze svých výdajů. Z celkového počtu 7839 tuzemských ubytovacích zařízení je jen 239 čtyřhvězdičkových a 27 pětihvězdičkových.
V minulém roce upoutala pozornost transakce irské společnosti Quinn Group, která koupila za 4,72 miliardy korun pětihvězdičkový hotel Hilton spolu s karlínským hotelem Ibis. Už v roce 2001 prodala společnost Four Seasons svůj majetkový podíl v pražském hotelu Four Seasons irské společnosti Quinlan Partnership. Quinlan se pokouší vytvořit vlastní značku, ve spolupráci s tuzemskou společností Targa Consulting otevře v příštím roce hotel Yasmin v ulici Politických vězňů. Největší letošní událostí v hotelovém segmentu je prodej pražského administrativně-obchodního komplexu Millennium Plaza s hotelem Marriott společnosti Walton Street Capital a Merrill Lynch Principal Investment. “Nechci být přehnaně optimistický, ale myslím si, že v delší časové perspektivě se Praha stane evropskou destinací ve stejném duchu jako Londýn, Amsterdam, Paříž a Barcelona,” prognózuje Stewart Coggans, ředitel středoevropské hotelové divize realitní kanceláře CB Richard Ellis.

  • Našli jste v článku chybu?