POKUTA Česká pošta dostala historicky první pokutu za dumpingovou cenu. Český telekomunikační úřad jí vyměřil dvoumilionový postih za to, že v prvním kvartálu roku 2012 neúměrně zvýhodnila hromadnou zásilku pro Tesco. Celý obchod má zajímavé pozadí. V době zásilky v Česku musela kvůli ekonomickým potížím skončit společnost TNT Post, někdejší obchodní partner Teska.
„Je to první přelomová pokuta, která dokazuje, jak pošta vede cenovou válku. Obdobná situace panuje na trhu letáků,“ říká místopředseda představenstva Asociace poštovních služeb Petr Angelis.
Podání na Český telekomunikační úřad (ČTÚ) došlo v prvním pololetí roku 2012. Zatímco tehdy lidé platili za dopis deset korun a firmy kolem osmi, Tesco členům svého kartového klubu poslalo 1,3 milionu dopisů v ceně 3,03 koruny za kus. Nákladová cena za dopis tehdy byla někde kolem hranice pěti korun. Pošta podle čísel asociace prodělala na tomto obchodu sedm milionů korun, přitom měla v té době monopolní postavení na trhu.
„Udělili jsme pokutu v maximální možné výši. Pošta se bránila rozkladem, ten ale předseda úřadu zamítl,“ řekl mluvčí ČTÚ Martin Drtina. Pošta se chce bránit i dál. „Česká pošta s pokutou nesouhlasí a podá žalobu ke správnímu soudu,“ říká Marta Selicharová, mluvčí pošty. Bližší informace k cenám ale neuvedla.
Tesco nebylo před rokem 2012 zákazníkem České pošty. Psaní pro něj distribuovala společnost TNT Post. Pro ni byl odchod klíčového zákazníka poslední ranou a vlastnická firma PostNL její pobočky v Česku i na Slovensku v srpnu prodala. Následnická I. D. Marketing o pár měsíců později skončila v insolvenci se šedesátimilionovým dluhem.
l