Nové firmy nabízejí hlasové služby a porážejí tradiční telekomunikační giganty
Investoři oslavovali 27. října skvělou zprávu, která přišla z největší skandinávské telekomunikační firmy. Příjmy společnosti TeliaSonera ze Stockholmu vzrostly ve třetím čtvrtletí o tři procenta na rekordních 2,9 miliardy dolarů. Díky snižování nákladů se čistý zisk zdvojnásobil na 609 milionů, tržby za širokopásmové připojení stouply o osmnáct procent na 97 milionů. Od oznámení vzrostla cena akcii firmy o třináct procent na 5,68 dolaru.
Mezi řádky se ovšem člověk dočte i znepokojivější informace. Tržby za pevné linky sice ve Švédsku stále představují čtvrtinu celkového obratu, ale za minulý rok poklesly o pět procent. Od konce předloňského roku přišla TeliaSonera o sto padesát tisíc uživatelů pevných linek, z čehož většina přešla k mobilním operátorům. Ti zbývající provolávají jen osmdesát procent toho co dříve, přičemž ceny za hlasové služby stále klesají. Když se to všechno sečte, zažije TeliaSonera v příštích dvou letech podle analytika Rikarda Rosebacka z makléřské společnosti Alfred Berg pokles tržeb za pevné linky o 290 milionů dolarů.
Severský gigant není se špatnými vyhlídkami sám. I jinde v Evropě musí tradiční telekomunikační firmy, jako je BT nebo France Telecom, čelit poklesu hlasových služeb, jelikož jejich zákazníci přecházejí k mobilním operátorům nebo telefonují přes internet. Londýnská společnost na průzkum trhu Ovum odhaduje, že v západní Evropě se tržby za klasické volání přes pevnou linku sníží z letošních 27,8 miliardy dolarů na 22,8 miliardy v roce 2007. Ve stejném období ale příjmy za širokopásmové připojení DSL a za hlasové služby přes internet vzrostou ze současných devíti miliard dolarů až na 23,8 miliardy. Telekomunikační giganty mohou zhoršení svých výsledků zabránit, musí však urvat velký kus tohoto dynamického trhu. „Pro jejich budoucnost je klíčové tento trh neztratit,“ uvádí senior analytik firmy Ovum Michael Philpott.
Problémem pro TeliaSoneru a jí podobné firmy je vysoká konkurence v širokopásmovém připojení. Jen ve Švédsku musí TeliaSonera soutěžit se 130 rivaly. Loni v červnu byl její podíl na tamním maloobchodním trhu s DSL 72 procent, o rok později to ale bylo už jenom 63,3 procenta, i když podle European Competitive Telecommunications Association trh jako celek vzrostl o 45 procent. Tento trend se projevuje v celé Evropě.
Protiútok.
Velké telekomunikační firmy jsou v obtížné situaci, protože vlastní a provozují 90 procent místních telefonních linek v Evropě. Sice stále dostávají miliardy dolarů ročně za pronájem těchto linek nezávislým poskytovatelům DSL připojení, ale kvůli silné konkurenci se v loňském roce podle odhadů společnosti Gardner Research sazby za široké pásmo snížily o třicet procent, a to jak pro tradiční, tak pro nové operátory. Aby toho nebylo málo, začínají nové společnosti, jako třeba švédský Bredbandsbolaget, nabízet přes DSL linky i hlasové služby. Nový útok zasadili gigantům tam, kde to opravdu bolí. Bredbandsbolaget začal službu poskytovat v dubnu a už pro ni získal šedesát tisíc zákazníků. Poradenská firma v oblasti telekomunikací Analysys odhaduje, že přechod na telefonování přes internet by mohl v příštích třech letech ubrat z příjmů za hlasové služby v západní Evropě až deset miliard dolarů.
TeliaSonera však odpovídá tvrdým úderem. Do konce roku rozšíří své pokrytí DSL na 90 procent švédského území, což by ji mohlo zvýhodnit oproti konkurenci, zaměřující se jen na velká města. Také má v zásobě speciální cenové podmínky, aby odrazila útok ostatních. Při nedávné kampani nabízela připojení přes DSL linku o rychlosti 8 Mb/s za 61,50 dolaru oproti 81 dolarům za 10 Mb od Bredbandsbolagetu. Podobné promoakce jí pomohly ve třetím čtvrtletí získat rekordních 32 tisíc uživatelů DSL. „Nechceme jen tak sedět a dívat se, jak se trh rozvíjí,“ vysvětluje Anders Igel, generální ředitel TeliaSonery.
Tvrdá konkurence nutí ke konsolidaci i nové firmy. V srpnu spolkl Bredbandsbolaget společnost Bostream za 123 milionů dolarů a dánská TDC v říjnu zaplatila 780 milionů dolarů za švédskou Song Networks.
Pole soutěžících se sice zmenšuje, ale telekomunikačním gigantům to úlevu nepřináší. Největší konkurence je ve Švédsku, Francii a Velké Británii, a právě tam ceny klesají nejrychleji a stále více lidí si DSL pořizuje. Zdá se, že tradiční evropské telekomunikační společnosti mají před sebou dlouhý boj.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Irena Vičarová, www.langpal.com