Menu Zavřít

Posudky pro ministerstvo: Mýtné brány může spravovat jen Kapsch

3. 5. 2016
Autor: Rasch Jan/Euro

Spravovat mýtné brány od začátku příštího roku může z technických důvodů pouze stávající provozovatel, společnost Kapsch. Vyplývá to z dvojice posudků, které si k problému dalšího výběru mýta nechalo zpracovat ministerstvo dopravy. Oznámil to mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Zájem o tříletý provoz systému za šest miliard mělo více firem, včetně slovenského výběrčího, firmy SkyToll. Těm výsledky posudků cestu ke správě systému uzavírají, potvrzují totiž názor ministerstva, že převzít systém za zbývajícího zhruba půl roku není technicky možné.

Jiným způsobem není možné předejít riziku kolapsu systému a nevýběru mýta

„Vznikly dva znalecké posudky šest tisíc stran dlouhé smlouvy a dodatků k mýtnému systému. Z nich vyplývá, že stávající systém elektronického mýta může od příštího roku z technických důvodů spravovat jen stávající provozovatel. Jiným způsobem není možné předejít riziku kolapsu systému a nevýběru mýta, které v současnosti je deset miliard korun ročně,“ uvedl Neřold. Posudky pro ministerstvo zpracovaly společnosti e-Fracta a A-Consult plus.

Ve hře je soud

Ministerstvo proto nyní připravuje do vlády odůvodnění veřejné zakázky, kterou plánuje zadat formou takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBÚ) společnosti Kapsch. To ale může vyvolat reakci konkurenčního SkyTollu. Jeho předseda představenstva Matej Okáli už v březnu na tiskové konferenci varoval, že pokud stát zadá zakázku bez soutěže Kapschi, SkyToll toto rozhodnutí napadne u soudu.

Zároveň ministerstvo podle Neřolda pokračuje v přípravě na vypsání otevřeného výběrového řízení na provoz mýta po uvedené tříleté přechodné době. V nejbližších dnech bude připravené výběrové řízení na takzvaného projektového manažera, který úřadu s přípravou miliardového tendru pomůže.

Nekončící hledání poradce, natož tendr

Výběr poradenské firmy s výrazným předstihem vyplývá z dosavadních zkušeností úřadu. Hledání poradce totiž už dvakrát selhalo. Poprvé soutěž svého předchůdce Antonína Prachaře zrušil krátce po nástupu na ministerstvo současný šéf resortu Dan Ťok s tím, že byla vypsaná špatně.

Sám ale připravit nový tendr nejdříve odmítl a následně kvůli nedostatku času zakázku zadal bez soutěže společnosti Deloitte. Plnění smlouvy ale nakonec zakázal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s tím, že pro zadání bez řádného výběrového řízení neexistovaly zákonné důvody.

Současná desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč.

EBF24

Hlavní události kolem výběru nového provozovatele systému elektronického mýtného v ČR
Prosinec 2013 - Ministerstvo dopravy (MD) vlády Jiřího Rusnoka v demisi oznámilo záměr vypsat výběrové řízení na projektového manažera pro přípravu tendru na výběr mýtného po roce 2016. Řízení, s jehož vypsáním nesouhlasili představitelé chystané koaliční vlády ČSSD, ANO a lidovců, nakonec vypsáno nebylo.
9. června 2014 - Ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře (ANO) vypsalo tendr na projektového manažera soutěže na mýtný systém. Tendr, do kterého se přihlásila šestice firem, ale provázely pochybnosti o regulérnosti, mimo jiné proto, že MD snížilo původně odhadovanou cenu ze 130 na 100 milionů korun.
30. října 2014 - MD vyhlásilo vítěze tendru - firmu Arthur D. Little s cenou 23,5 milionu korun. V listopadu MD uznalo jednu z námitek a výběrová komise se měla znovu zabývat nabídkami.
17. prosince 2014 - Nový ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) soutěž na projektového manažera pro mýtný systém zrušil.
Prosinec 2014 - MD sestavilo skupinu expertů, která mu má pomoci s tendrem. Začátek jejího fungování provázely průtahy.
4. ledna 2015 - Ťok v České televizi řekl, že pokud se do konce roku 2016 nepodaří v tendru najít nového provozovatele mýtného systému, vrátí se MD k dálničním známkám pro kamiony.
4. března 2015 - Koaliční rada se usnesla, že Ťok má do 14 dnů předložit návrh dalšího postupu vyhlášení tendru.
17. března 2015 - MD, které se ocitlo v časové tísni, oznámilo, že bude v případě prodloužení smlouvy s Kapschem požadovat výraznou slevu. Společnost se vůči tomu ohradila s tím, že jde o formu nátlaku.
15. dubna 2015 - Vláda schválila po odkladech harmonogram přípravy soutěže. MD mělo parametry předložit do 31. července.
27. května 2015 - Ťok řekl, že chce vypsat výběrové řízení ještě v létě 2015 místo původně avizovaného začátku roku 2016. V červenci ale ministerská expertní komise konstatovala, že tendr bude moci být vypsán až začátkem příštího roku.
12. srpna 2015 - Ťok oznámil, že MD opět vypíše výběrové řízení na mýtného manažera. Experti ČSSD a lidovců se už předtím smířili s Ťokovým záměrem vypsat pro období po roce 2016 tendr pouze na provoz současné infrastruktury s mýtnými branami.
26. srpna 2015 - Vláda po odkladech schválila koncepci k tendru na výběr mýtného po roce 2016. Prostřednictvím bran se bude vybírat do konce roku 2019, pro další desetileté období pak bude soutěž technologicky otevřená. Vláda zároveň uložila MD vypsat neprodleně tendr na nového provozovatele mýtných bran a zároveň i na mýtného manažera od roku 2020.
6. října 2015 - Ťok oznámil, že s přípravou tendru pomůže poradenská firma Deloitte; soutěž má být vypsána během prvního čtvrtletí roku 2016. Zakázku za až 52 milionů korun MD kvůli nedostatku času zadalo bez výběrového řízení, což vzbudilo kritiku.
1. listopadu 2015 - Ťok uvedl, že soutěž na výběr provozovatele mýtného bude připravená do konce roku, a to i tehdy, pokud ÚOHS zruší přidělení zakázky na poradenství firmě Deloitte.
11. listopadu 2015 - Firma Kapsch zpochybnila harmonogram pro přípravu tendru.
20. listopadu 2015 - Vláda schválila návrh harmonogramu Ťoka na přípravu soutěže. Materiál počítá s vypsáním výběrového řízení na první ze soutěží začátkem příštího roku a s podpisem smlouvy v říjnu.
22. prosince 2015 - MD připustilo, že vybrat nového provozovatele mýtného systému v řádném výběrovém řízení už nelze do vypršení smlouvy s Kapschem ke konci roku 2016 stihnout.
7. ledna 2016 - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil kontroverzní zakázku MD na poradenství při výběru provozovatele mýtného systému. V dubnu ÚOHS rozhodnutí potvrdil.
24. ledna 2016 - Výběrčí mýta na Slovensku, společnost Skytoll, nabídla ministru Ťokovi, že od roku 2017 převezme správu mýtného systému v Česku.
1. února 2016 - O provoz mýtného systému v Česku projevil zájem satelitní výběrčí mýta z Maďarska, společnost National Toll Payment Services PLC.
9. března 2016 - Vláda schválila krizovou variantu výběru mýta po konci letošního roku. MD vypíše přímou zakázku, o Kapschi se rozhodnutí vlády nezmiňovalo.
11. března 2016 - MD oficiálně zahájilo výběr správce mýtného systému.
3. května 2016 - Spravovat mýtné brány od začátku příštího roku může z technických důvodů pouze stávající provozovatel, společnost Kapsch. Vyplývá to z dvojice posudků, které si k problému nechalo zpracovat ministerstvo dopravy.

Přečtěte si k mýtu:

Ťok: Tendr na provozovatele mýtného bude do konce roku


  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).