Menu Zavřít

Potenciál mají digitální platby

28. 8. 2017
Autor: Euro.cz

Češi milují inovace a skutečně jsou světovou jedničkou v bezkontaktním placení, říká šéf Visy v Česku a na Slovensku

„Největší potenciál mají digitální platby, jejichž podíl roste pětkrát rychleji než u ,fyzických‘ plateb kartou. Do roku 2020 očekáváme 15procentní podíl digitálních plateb a věříme, že tento typ placení zažije stejný boom jako bezkontaktní platby,“ říká Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Česko a Slovensko.

* Česko figurovalo v nedávné studii Visa o chování bonitní klientely. Liší se nějak uživatelé prémiových karet u nás od ostatních zemí?

Prémiovou kartu tady podle naší studie vlastní téměř polovina osob s vysokými příjmy. Celkově ale patříme spíše mezi konzervativní uživatele. Pro Čechy je totiž typické, že se téměř polovina z bonitní klientely řadí ke skupině tzv. non-movers – zdrženlivějších uživatelů, kteří využívají pouze základní funkce platební karty.

* Jak si to vysvětlujete?

Jedno z vysvětlení je i nižší povědomí o benefi tech prémiových karet. Například majitelé zlatých, platinových či infi nite karet Visa totiž mohou využívat službu refundace letenek v případě zpožděného letu, přístupu do globální wi-fisítě nebo nadstandardní služby v hotelech. V pracovním i soukromém životě může hodně pomoci i prémiová asistenční linka. Ta zajistí pomoc při organizaci pracovní cesty, rezervaci restaurace či shánění vstupenek do divadla.

* Jak se v souvislosti s bruselskou směrnicí PSD2 připravujete na nástup nových platebních technologií firem Google či Apple, které mohou začít kartovým společnostem výrazně konkurovat?

Visa vstup nových technologií a aktérů na trh vnímá jako obrovskou příležitost.

Návyky zákazníků se s rozvojem nových technologií mění a k jejich uspokojení je potřeba kooperace napříč obory. I proto spolupracujeme v rámci vlastních inovačních center s finančními institucemi, startupy i technologickými společnostmi a sdílíme s nimi své zázemí i know-how. Globální firmy, jako Google, Apple či Samsung, jsou pro Visu partneři, s nimiž můžeme dělat platby ještě pohodlnějšími a bezpečnějšími.

* Kde vidí do budoucna Visa byznysově největší potenciál?

Největší potenciál mají digitální platby, jejichž podíl roste pětkrát rychleji než u „fyzických“ plateb kartou. Do roku 2020 očekáváme ve světě 15procentní podíl digitálních plateb a věříme, že tento typ placení zažije stejný boom jako bezkontaktní platby. V Čechách bychom se pak rádi přiblížili severským zemím, kde je skoro polovina plateb v digitálním prostředí. Dnes používá k placení chytrý telefon nebo tablet třikrát více lidí než v roce 2015. Do roku 2020 pak bude na světě 20 miliard zařízení připojených k internetu, umožňujících provádění plateb. Už brzy si tak budeme moci objednat a zaplatit nákup na displeji lednice či zaplatit za palivo na pumpě bez vystoupení z vozu díky konceptu in-vehicle plateb.

* V Evropě bude muset být od příštího roku více chráněna každá platba nad deset eur a PSD2 vyžaduje více autentizačních prvků než jen PIN. Jak vás to ovlivní?

Podporujeme maximální míru zabezpečení plateb, ovšem vždy se zachováním zákazníkova pohodlí. Nová evropská pravidla přinesou řadu komplikací v e-commerce, více zamítnutých transakcí a delší platební proces. My budoucnost zabezpečení vidíme v tokenizaci, nové technologii, jež nahrazuje číslo karty, datum platnosti a bezpečností kód jedinečným digitálním identifikátorem, který lze následně použít ke zpracování platby, aniž by bylo nutné odkrýt výše uvedené citlivé informace o účtu.

* Češi jsou rekordmani v bezkontaktním placení kartami. Kolik plateb bezkontaktně provedou?

Češi milují inovace a skutečně jsou světovou jedničkou v bezkontaktním placení.

Provádíme takto skoro 83 procent všech karetních transakcí. I proto v Česku vznikla řada na bezkontaktu založených projektů světového významu, jako chytrá dopravní řešení v Ostravě či Děčíně.

bitcoin_skoleni

Na druhé straně máme rezervy v celkové akceptaci platebních karet. V Česku je totiž prostor pro přibližně 90 tisíc nových akceptačních míst a díky nástupu digitálních plateb poroste jejich počet ještě rychleji. Ve světě očekáváme až desetinásobný nárůst akceptačních míst a podobně by se měl vyvíjet i trh v Česku. Karetní transakce tvoří sice více než 20 procent útrat domácností, naším cílem je ale přiblížit se Skandinávii, kde je to 60 procent. Řada obchodníků ale již do lepšího zákaznického zážitku investuje, a tak věříme, že i v tomto ohledu brzy severské země a západ v nejbližší době dostihneme.

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?