Menu Zavřít

Potichu do terénu

16. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Resort obrany už uzavřel tendr na 145 land roverů

Česká armáda koupí sto čtyřicet pět nových terénních automobilů značky Land Rover Defender. O nákupu je již prakticky rozhodnuto. Nikdo ze členů kolegia ministra obrany, nejužšího vedení resortu, k němu totiž podle informací týdeníku EURO neměl žádné námitky. Kolegium ministra Karla Kühnla rozhodovalo formou tiché procedury, tedy bez ústního projednávání na řádné schůzi.
„Máte pravdu. Zakázka je schvalována tichou procedurou,“ potvrdil mluvčí resortu Andrej Čírtek. „Věc není projednávána přímo na zasedání, nýbrž je zaslána členům kolegia písemně k vyjádření. Pokud nejsou námitky, pak je schválena,“ dodal ministerský mluvčí. Čírtek ale nebyl ochoten potvrdit zprávy, že výběr byl ukončen. „Ne. Zatím probíhá hodnocení nabídek… Vítězná ještě nebyla vybrána,“ uvedl.
Týdeník EURO má ale informace, že kolegium o nákupu rozhodlo a doporučilo ministru Kühnlovi ho schválit. K podpisu smlouvy s dodavatelem vozů, jehož jméno armáda prozatím tají, má dojít brzy, zřejmě během několika dnů. Dodávky prvních vozidel by měly být zahájeny krátce po podpisu kontraktu, poslední by vojáci měli převzít do konce listopadu příštího roku. Vojáci chtějí nakoupit hned tři různé typy britských terénních vozů: sto čtyřicet kusů modelu 110 Tdi 24V GS HT, tři typy 90 SW Td5 12V a dva kusy 110 SW Td5 12V.
V oficiálních propozicích tendru ministerstvo obrany vyčíslilo hodnotu všech 145 land roverů na více než 185 milionů korun. Jeden terénní vůz by armádu přišel minimálně na milion a dvě stě sedmdesát pět tisíc korun. Cena základní verze civilního Land Rover Defenderu přitom začíná na osmi stech padesáti tisících. Česká armáda má už ve svém arzenálu zhruba čtyři stovky defenderů 110 s turbodieselovými motory. Od roku 1994 jimi postupně nahrazuje zastaralé terénní vozy UAZ sovětské výroby. Některé land rovery vojáci přestavěli, vybavili je například nástavbami pro zdravotnické potřeby nebo pro chemický průzkum. Mnohé vozy vysílají do zahraničních misí, například do Perského zálivu nebo Afghánistánu.
Nákup první várky land roverů ale doprovázel nepříjemný skandál: vojáci si totiž auta pořídili od neautorizovaného prodejce. Dodávající firmu CD Motor Český Dub, která vznikla privatizací Vojenského opravárenského podniku 083 Český Dub, navíc vlastnil podplukovník ve výslužbě Jaroslav Hátle. Jako by to nestačilo, Hátle byl původním ředitelem českodubských opraven. Armáda uzavřela s Hátleho podnikem smlouvu na dodávky terénních aut na deset let. Její platnost vypršela až letos. CD Motor Český Dub dodával vojákům civilní verze land Roverů s tím, že si je vojáci museli sami následně upravovat. Kvůli tomu neuznával výrobce při případných poruchách reklamaci. Na trhu přitom byla dostupná i vojenská verze defenderů, dokonce v různých požadovaných úpravách. Jak se později ukázalo, CD Motor dodával armádě i předražené náhradní díly. Kauzu následně vyšetřovala Vojenská policie, Inspekce ministra obrany, a dokonce i vojenská kontrarozvědka. Šetření ale nic konkrétního neprokázalo a viníci zůstali nepotrestáni. Jediným výsledkem bylo, že armáda od roku 2003 ukončila s firmou CD Motor spolupráci.

  • Našli jste v článku chybu?