Ve Spojených státech se ročně vyhodí 52 milionů tun jídla, protože je zkažené. To je zhruba třetina americké produkce ovoce a zeleniny. Firma Hazel Technologies přichází s revolučním přístupem, který má plýtvání s potravinami výrazně omezit. Banány, jež se kazí velmi rychle, vydrží místo dvou až tří dnů na pultech obchodů dokonce 14 dní.
„Zemědělství je klíčové pro lidskou existenci. Přesto v tomto sektoru neprobíhá technologická revoluce na stejné úrovni, jako je tomu například v oblasti energetiky, dopravy nebo medicíny. Proto jsem v této oblasti viděl velkou příležitost,“ vysvětlil zakladatel a ředitel mladé firmy Aidan Mouat. Firmu založil už na univerzitě v roce 2015 společně s kamarády v Chicagu.
Jak často vyhazuje potraviny do koše?
Klíčem k úspěchu jsou malé sáčky s chemikálií, jež zabraňuje uvolňování ethylenu z ovoce a zeleniny. Uhlovodík způsobuje jejich zrání, ale i následné zkažení.
Sáček velikosti cukru ke kávě je speciálně upraven pro každý typ ovoce nebo zeleniny podle citlivosti na působení ethylenu. Chemikálie zpomaluje působení látky, již vylučuje daný typ ovoce. Už nyní se snaží výrobci i distributoři uvolňování ethylenu regulovat. V případě nezralého ovoce jej přidávají například formou postřiku. Ovoce se ale po dozrání začíná rychleji kazit. Nejčastěji k tomu dochází u banánů. Nebo jej naopak ve skladech odfiltrovávají, aby ovoce nebo zelenina vydržely déle.
V Evropě se vyhodí pětina jídla. Jak státy bojují s plýtváním? Osvětou i pokutami
Čtvrtgramový sáček má zajistit trojnásobnou životnost zboží o hmotnosti 25 kilogramů. „Neaplikujeme chemické přípravky přímo na potraviny. Nejedná se o kontaktní systém. Nezůstává na potravinách,“ vyzdvihl Mouat hlavní výhodu nového přístupu. Firma tak může doslova řídit rychlost metabolismu vybraných produktů. Uplatnění spatřuje v chudých zemích, kde není přístup k elektřině, takže se potraviny nemohou skladovat v chlazených místnostech.
Pro producenty banánů nespočívá udržitelnost v tom, jak ovoce pěstovat, ale jak ho dostat k zákazníkům bez toho, aby se část produkce zkazila. S novou technologií mohou dosáhnout na nové trhy, dodal zakladatel společnosti. Kromě pěstitelů banánů spolupracuje s farmáři, kteří produkují avokádo, jež také podléhá rychlé zkáze, pokud je zralé. Takže zemědělci z Dominikánské republiky mohou oslovit i evropské zákazníky.
Hazel získala na rozvoj od investorů 13 milionů dolarů (300 milionů korun) a spolupracuje se stovkou producentů, balíren a nebo maloobchodních prodejců. Technologie se může uplatnit i na masné výrobky, například balené kuřecí nebo hovězí maso.
Američané každým rokem utratí 218 miliard dolarů (5 bilionů korun) za 52 milionů tun potravin, které se nakonec nespotřebují a musí se vyhodit. Jen supermarkety vyhodí zkažené zboží za 15 miliard dolarů (347 miliard korun).
Dále čtěte:
Jídlo v koši: nejvíce plýtvá „klimaticky zodpovědná“ nastupující generace
Brambory na ústupu. Současnému životnímu stylu více svědčí rýže a těstoviny
Banánová kalamita: německý řetězec Aldi varuje před nedostatkem oblíbeného ovoce