Praha má pochyby o potřebnosti nové plavební komory na Vltavě. Na projednání vlivu stavby na životní prostředí tlumočil stanovisko radní pro životní prostředí Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice) Jiří Guth z pražského magistrátu. Stavba podél Dětského ostrova má ulevit plavební komoře Smíchov, kterou využívají hlavně lodě s turisty.
„Je otázka, jestli je na stavbě veřejný zájem, který opodstatňuje zhoršení životního prostředí, byť podlimitní,“ řekl Guth. Podle vypracovaného posudku se hluk a emise mírně zhorší na řece, kudy plavební dráha do nové komory povede, ale zlepší podmínky u smíchovského břehu, protože starší komorou projede méně lodí.
Podle občanů, kteří se v pondělí na jednání k záměru vyjadřovali, neprospěje nová plavební komora nikomu kromě soukromých provozovatelů turistických lodí, které za projetí komorou neplatí. Podle Miroslava Cachyho ze spolku Zdravý rozum navíc nikdo nekontroluje, v jakém stavu jsou lodní motory a kolik vypouštějí emisí.
Aktuálně jich smíchovskou plavební komorou projede více než 25 tisíc ročně. Prognózy počítající s novým zdymadlem uvádějí v roce 2051 přes 31 tisíc lodí za rok. „Čekací doby velkých plavidel, která mají přednost, jsou před touto komorou v desítkách minut,“ uvedl Jiří Belinger z Asociace lodního průmyslu. Po tuto dobu čekání podle něj běží lodní motory naprázdno a vypouštějí zbytečné emise. Proto podporuje stavbu komory i Praha 1.
Praha chce otevřít molo pro lidi. Čtěte:
Magistrát chce otevřít molo lidem, připravil memorandum
Rekreační lodní doprava v celé zemi má podle Belingera obrat přes dvě miliardy korun ročně, na DPH odvádí 400 milionů korun a zaměstnává více než 500 lidí. V současnosti slouží k překonání výškového rozdílu mezi Štítkovským a Staroměstským jezem plavební komora Praha - Smíchov mezi Janáčkovým nábřežím a levým břehem Dětského ostrova.
Plánované zdymadlo Praha-Staré Město by mělo vést u pravého břehu ostrova. Jeho stavba by měla stát asi 650 milionů korun. Smíchovskou komorou projede asi 122 lodí denně, patří mezi nejvytíženější v Evropě. Po dokončení zdymadla by se počet snížil na 92 a dalších 42 by projelo novou komorou a komorou Mánes. Ministerstvo dopravy chce na její stavbu získat část peněz z Evropské unie.