Fanouškům terénních aut nebude jméno Raptor úplně cizí. Ford představil ostrý F-150 Raptor už v roce 2009. Byl to osmiválcový pick-up s podvozkem upraveným v duchu závodních speciálů z pouštního maratonu Baja 1000. K nám se toto jméno dostává až letos, když Ford připravil o něco menší verzi, odvozenou od modelu Ranger.
V důsledku celé řady změn je Ranger Raptor výrazně větší než civilní varianta.
I bez zrcátek má šířku 2028 mm. Ne, do zúžených pruhů D1 to vážně nebude ideální auto. Délka se díky přepracovaným nárazníkům vybaveným pořádnými tažnými oky natáhla na 5347 milimetrů a výška je 1873 milimetrů. Celý podvozek prošel důkladným zpevněním a vyztužením.
Zlatým hřebem jsou závodní tlumiče Fox Racing.
Využívají technologii nazvanou Position Sensitive Dumping (PSD). V praxi to znamená, že při jízdě po hladkém povrchu pracují s menšími silami, a auto je tudíž příjemně pohodlné, zatímco v krajních polohách jsou mnohem tužší, čímž se zamezuje tomu, aby kola odskakovala až do dorazů. Specifické jsou rovněž brzdy, pneumatiky BF Goodrich, zakrytování spodních partií atd.
Vypadá přísně
Design ostrého Rangeru neskrývá inspiraci modelem F-150 Raptor. Na první pohled zaujme maska chladiče s obřím nápisem Ford, výrazně rozšířené blatníky a spousta robustních dílů v čele s masivními nárazníky. Zvláštní kouzlo pak mají jasně stříbrná ramena zavěšení a zářivě modré tlumiče. Jsou to další detaily upozorňující na výjimečnost podvozku.
Interiér naproti tomu nijak speciální není. Je to prostě plně vybavený Ranger po faceliftu opatřený sedadly s výraznějším bočním vedením, nápisy Raptor a sportovním volantem, pod kterým najdeme také kovová pádla pro manuální řazení (vyrobená jsou ze slitiny hořčíku).
Pod kapotou vrčí dieselový dvoulitr přeplňovaný dvěma turbodmychadly, naladěný na 157 kW (213 koní) a 500 Nm. Je paradoxem, že vrcholná verze Rangeru má nejmenší motor. Pro běžné verze je pořád k dispozici pětiválec 3.2 TDCi s parametry 147 kW (200 k) a 470 Nm.
Upřímně řečeno, kdo čeká od Rangeru Raptor dechberoucí dynamiku, bude zklamán. Na trhu najdeme i výkonnější pick-upy. Například šestiválcový Amarok disponuje ve vrcholné verzi výkonem 190 kW (258 k) a sprint na 100 km/h zvládne za 7,3 sekundy. Akcelerace z nuly na 100 km/h trvá v případě Raptoru podle oficiálních údajů 10,5 sekundy, maximální rychlost je 170 km/h. Jenže nový Raptor není ani tak o rychlosti v přímce jako o schopnostech podvozku.
Na prezentaci v Maroku jsme si mohli vyzkoušet řadu různých povrchů od běžného asfaltu přes šotolinové cesty až po písek. Na asfaltu zaujme Ranger Raptor zejména tím, jak je uvnitř tichý, navzdory větší výšce a obřím terénním pneumatikám.
Když pak sjedete na nějakou šotolinovou cestu, zjistíte, že se toho na komfortu mnoho nezměnilo. Vysoké pneumatiky v kombinaci s opravdu kvalitními tlumiči dokážou dokonale vyžehlit téměř každou nerovnost.
V Maroku jsme například narazili na velmi široké prašné cesty, kde se dalo jet s naprostým klidem hodně přes 100 km/h a uvnitř auta to vypadalo, že jedeme po hladkém uježděném prachu. Až když člověk vystoupil ven, ukázalo se, že je cesta plná menších kamenů.
Přejede téměř vše
Těžší terén logicky autu podobného ražení nemůže dělat žádný problém. Tím spíš, že Ranger Raptor využívá přiřaditelný pohon přední nápravy. K dispozici je i redukce a uzávěrka zadního diferenciálu ovládaná, jak je dnes zvykem, tlačítkem. Aby toho nebylo málo, můžete využít ještě terénní režimy Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock nebo Baja. Poslední jmenovaný je určen pro rychlou jízdu terénem, když citelně přiostří reakce na plyn a vypne stabilizaci.
Navíc je dostupný i ve chvílích, kdy máte zařazený pouze pohon zadní nápravy. Na širokých prašných cestách pak může naplno začít ta správná zábava. Ford Ranger Raptor je mimo zpevněné komunikace velmi zábavné a nadprůměrně schopné auto. Takový Focus RS do terénu. V našich končinách podobné automobily vůbec neznáme.
Osobně se mi vybavuje pouze MercedesBenz G 4×42. Je to logické, protože u nás fakticky nemají podobné stroje využití.
Pokud ale někde najdete širokou pláň, věřte tomu, že vás bude jízda hodně bavit. Vzít to v plné rychlosti na nějaký horizont nebo ostřejší nerovnost, aby se vůz jen tak lehce nadzvedl a s naprostou grácií a decentním zhoupnutím zase dosedl zpět, to vám moc aut na trhu nenabídne.
Dvě pihy na kráse: Použitý dvakrát přeplňovaný diesel je rozhodně slušný motor, ale při jízdě pískem už bylo v některých chvílích nutné držet pedál na podlaze, aby auto neztrácelo rychlost.
Zamrzí také schopnost odtáhnout pouze 2,5 tuny a relativně nízká užitná hmotnost (620 kg). To je ale daň za „osobní“ konstrukci podvozku. Užitkověji zaměřený klasický Ranger odtáhne až 3,2 tuny a odveze zhruba tunu.
Vyjde na 1,5 milionu
Ford Ranger Raptor si už můžete objednat i na českém trhu. Stojí 1,5 milionu. Je to hodně? Těžko říct. V dané cenové kategorii žádné podobně koncipované auto neexistuje.
Zájemců se jistě najde dost i v našich končinách. Třeba proto, že jde o vůz s vizáží blízkou zmíněnému Mercedesu G 4×42, ovšem s podstatně nižší cenou.
Může to být také hodně zajímavá alternativa k plně vybavenému Amaroku. Faktem ale je, že za 1,5 milionu lze koupit vrcholný Amarok Aventura se šestiválcovým dieselem o výkonu 190 kW (259 k), který je na silnici mnohem rychlejší.
Ranger Raptor nabízí především fantastický podvozek velmi dobře zvládající rychlou jízdu jak po silnici, tak v terénu. V tuzemské realitě vám navíc poskytne jednu zajímavou výhodu. Na silnicích nižších tříd se pravidelně stává, že během zimy nateče do všech těch záplat voda, ta zamrzne a na jaře se vyrojí na některých úsecích díry ještě mnohem větší, než tam původně byly. S Rangerem Raptor vám to bude úplně jedno.
Ford Ranger Raptor
Motor čtyřválec 2,0 l
Výkon 157 kW
Točivý moment 500 Nm
Zrychlení 0-100 km/h 10,5 s
Max. rychlost 170 km/h
Kombinovaná spotřeba8,9 l/100 km
Cena od 1 519 494 Kč
Ford Ranger Raptor je mimo zpevněné komunikace velmi zábavné a nadprůměrně schopné auto. Takový Focus RS do terénu.
O autorovi| Lukáš Dittrich, dittrich@mf.cz