Menu Zavřít

Pouť začala. Historický Prezidentský vlak křižuje Česko i Slovensko

28. 6. 2018
Autor: Ondřej Stratilík/MF

Horská parní lokomotiva s přezdívkou Rosnička zapíská a nepřehlédnutelná vlaková souprava se líně rozjíždí. Cesta Prezidentského vlaku začala ve čtvrtek dopoledne na prvním nástupišti pražského Masarykova nádraží.

Ten odjezd nemohl být symboličtější. Poté co Prezidentský vlak obkroužil Prahu přes Malešice, Vršovice, dorazil až na Hlavní nádraží. A ve chvíli, kdy se Rosnička chystala opět rozjet, proletěly nad ní tři bitevní vrtulníky české armády. Na blízkém Vítkově právě vrcholil Den ozbrojených sil. Zahájení velké události, která má celému Česku i Slovensku připomenout sté výročí založení republiky, tak proběhlo ve velkém stylu.

„Salonní vozy zařazené ve vlaku sloužily československým prezidentům v několika etapách a jsou s nimi spojeny významné události,“ přibližuje Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea. Hned za lokomotivou jede vagon z roku 1930, který smíchovské Ringhofferovy závody postavily jako dárek k 80. narozeninám Tomáše Garriguea Masaryka.

Prohlédněte si, v čem jezdili prezidenti:

I když se komunistům po roce 1968 nehodil a skvost by nejraději zlikvidovali, železničářům z depa České Velenice se jej před dnes už těžko pochopitelnými rozmary soudruhů podařilo ochránit.

Za ním je pak vůz z roku 1909, který u Ringhofferů vyrobili pro Františka Ferdinande d´Este a jeho rodinu. Po vzniku Československa jej používal i TGM, v dokumentech ministerstva zahraničí se píše, že vagon byl součástí „zvláštního vlaku páně prezidentova“.

Vcelku nedávné československé dějiny pak připomíná světle modrý vůz s nápisem Salon. Východoněmecký podnik z města Bautzen jej dodal v roce 1968. Kromě toho, že s ním cestoval Ludvík Svoboda i Gustav Husák, se v něm na konci července 1968 vydala delegace Alexandra Dubčeka na jednání s nazlobeným Leonidem Brežněvem do Čierné nad Tisou. Jak osudová schůzka to byla, pak bolavě potvrdil 21. srpen 1968.

Prezidentský vlak v průběhu léta zastaví v několika českých a slovenských městech. Tohle kolejové muzeum výmluvně popisující divokou stoletou historii Československa budou moct lidé prozkoumat v Brně, Žilině, Zlíně i v Plasech.

MM25_AI

Kde bude vlak k vidění (výběr některých zastávek)
Brněnské výstaviště (29. června až 2. července)
Bratislava (4. července)
Žilina (11. července)
Košice (13. července)
Zlín (16. a 17. července)
Olomouc (19. a 20. července)
Pardubice (22. a 23. července)
Plzeň-Jižní Předměstí (7. a 8. srpna)
Plasy (10. až 12. srpna)
Chomutov (21. až 26. srpna)
Praha-Masarykovo nádraží (28. srpna až 2. září)

Dále čtěte:

České dráhy se zajímají o konkurenci. Koupí Leo Express nebo RegioJet?

Expanze do Polska. Vlaky Leo Express začnou od července jezdit do Krakova

Kolben, Škoda, Baťa. Podnikatelské dynastie to měly ve 20. století těžké

 Škoda. Po první světové válce musely Škodovy závody přejít z válečné výroby na mírovou.


  • Našli jste v článku chybu?