Menu Zavřít

Povinné ručení nepodraží, ale zvýší se...

4. 8. 2003
Autor: Euro.cz

Je to již každoroční rituál: od poloviny r oku nás různé pojišťovny zasypávají informacemi, jak strašně je ztrátové zákonné pojištění vozidel a jak nutně je potřeba zvýšit minimální pojistné.Loni byla dobrým argumentem povodeň, letos Česká kancelář pojistitelů vytáhla osvědčenou kartu Evropské unie.

Snad ho ale konečně začnou platit všichni

Je to již každoroční rituál: od poloviny roku nás různé pojišťovny zasypávají informacemi, jak strašně je ztrátové zákonné pojištění vozidel a jak nutně je potřeba zvýšit minimální pojistné.

Loni byla dobrým argumentem povodeň, letos Česká kancelář pojistitelů vytáhla osvědčenou kartu Evropské unie. Oběti dopravních nehod budou prý mít od příštího roku větší jistotu, že pojistka chybujícího motoristy bude stačit na zaplacení škod na majetku i zdraví. Motoristé, kteří dosud využívají nejlevnějších pojistek s nižším krytím případných škod, si však od příštího roku připlatí řádově o stokoruny navíc.

Chystaná novela

Novela zákona o pojišťovnictví má především harmonizovat naše pojištění s Evropskou unií. Doposud jsou u nás limity pojistného plnění nastaveny na pět milionů u hmotných a osmnáct milionů u zdravotních poškození. Návrh zvyšuje minimální krytí škod způsobených motorovým vozidlem na 18 milionů u hmotných a na 30 milionů u zdravotních poškození. Minimální sazby povinného ručení zatím využívá zhruba polovina z celkem 5,4 milionu motoristů. Pojišťovny tak nyní budou ručit za vyšší riziko, což se jistě projeví v sazbě pojistného. Také se dá totiž očekávat, že se kvůli krytí vyššího rizika zdraží zajištění. O kolik základní sazba povinného ručení stoupne se nedá odhadovat - záleží totiž na kategorii vozidel a jejich rizikovosti. Ale případné zdražení by nemuseli pocítit všichni řidiči stejně. Motoristé z nejméně rizikové skupiny a naopak s největšími bonusy by ho dokonce nemuseli v ideálním případě zaznamenat vůbec. „Lidé si často nepřipouštějí, že by mohli způsobit vyšší škody, ale ty nejsou žádné science fiction. Hlavně pokud jde o škody na zdraví nebo u náklaďáků,“ uvedl mluvčí České pojišťovny Václav Balka. Pojišťovny zároveň se změnou zákona chystají zavedení nových produktů, které budou splňovat nové minimální sazby. Nadále budou uplatňovat isystémy výhod a naopak vyšších sazeb podle historie jednotlivých řidičů.

Smutná bilance

Nehodovost na českých silnicích loni vzrostla na 191 tisíc případů a v průměru každou sedmou hodinu při ní zemřel člověk. V desetileté historii se loňský rok zapsal jako rekordní co do způsobených škod, které dosáhly téměř 8,9 miliardy korun. Z pohledu pojišťoven a pojištěných motoristů představují největší rizika škody na zdraví. Zejména u nich hrozí, že pojistky by nemusely na způsobené škody stačit. „Celý systém odškodnění je v režimu občanského zákoníku. Platí se odškodnění bolesti a nároky na ušlý výdělek. Pokud při nehodě zahyne živitel rodiny, odškodňuje se nárok na ušlou výživu, ztráta nároku na důchod a podobně. Ty částky mohou jít do desítek milionů korun,“ uvedl k tomu šéf České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec. Pravdou je, že se málo ví o vysokých nákladech, které pojišťovnám připravují zaviněné nehody našich motoristů v zahraničí - položka „ekologické škody“, kdy je kvůli vyteklé nádrži paliva třeba vybagrovat a dekontaminovat i deset kubíků zeminy, ještě v ČR není příliš využívána. Pravdou ale je i to, o čem si neoficiálně povídá kde kdo - že totiž vhodně vytvořené portfolio klientů je v povinném ručení vysoce ziskové.

bitcoin_skoleni

Neplatiči dostanou poslední šanci

Česká kancelář pojistitelů ale vykročila i dalším směrem ke zvýšení příjmů pojišťoven, tentokrát evidentně správným.V současné době korespondenční cestou oslovuje osoby včetně právnických, které jsou v centrálním registru vozidel ministerstva dopravy vedeny jako vlastníci nebo provozovatelé vozidel dlouhodobě provozovaných, ale podle informací vedených v ČKP bez platného pojištění odpovědnosti podle zákona č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Důvodem celé poměrně rozsáhlé akce, v rámci které bude osloveno cca 250 tisíc osob, je snaha ověřit správnost údajů vedených v databázi ČKP a v případě zjištění nesrovnalostí docílit jejich opravy. Současně je jasné, že celá akce bude významným celospolečensky žádoucím impulzem k dodržování právních předpisů v ČR. Pro osoby, které provozují vozidlo bez platného pojištění, byť mají povinnost jej pojistit, i pro osoby, které zjistí, že byly osloveny v důsledku svého opomenutí sdělit prodej, převod a jiné rozhodné skutečnosti na registračních místech (dříve dopravních inspektorátech). Všem těmto osobám byl zaslán vysvětlující dopis a odpovědní formulář. Dopis obsahuje informace o akci, o povinnosti uzavřít smlouvu o pojištění odpovědnosti vozidla a o možných sankcích v případě provozování nepojištěného vozidla. Poštovné za odeslání formuláře hradí ČKP. Zbývá jen doufat, že zároveň ČKP opraví a vysvětlí i „zdvojené“ zápisy, kdy eviduje na jednu SPZ dvě různá vozidla pojištěná u různých pojišťoven.

  • Našli jste v článku chybu?