Pojišťovny ocenily příznivý vývoj škod u motocyklistů Představitelé nákladních dopravců chtějí jednat s pojišťovnami. Zvýšení sazeb povinného ručení například pro tahače se jim zdá příliš vysoké. Mnoho motoristů i firem sáhne příští rok hlouběji do kapsy.
Pojišťovny ocenily příznivý vývoj škod u motocyklistů
Představitelé nákladních dopravců chtějí jednat s pojišťovnami. Zvýšení sazeb povinného ručení například pro tahače se jim zdá příliš vysoké.
Mnoho motoristů i firem sáhne příští rok hlouběji do kapsy. Pojišťovny totiž začaly zveřejňovat nové sazby povinného ručení na rok 2003. Ceny nebudou v příštím roce poprvé omezeny regulací. Pojišťovny nejvíce zdražily ceny povinného ručení u nejmenších automobilů, traktorů a tahačů návěsů. Naopak majitelé motocyklů a nejsilnějších automobilů zaplatí za toto pojištění v mnoha případech méně než v letošním roce. U nejčastější kategorie vozidel s obsahem motoru od 1000 do 1350 kubických centimetrů (Škoda 120, Favorit, slabší Felicia) se cena vesměs zvýší pouze mírně. Navíc z části bude kompenzována nárůstem bonusu za jízdu bez nehody. Ten se u více než 90 procent řidičů zvýšil oproti letošku z deseti na 15 procent. Kooperativa má bonus dokonce dvojnásobný.
Majitelé starších vozů si připlatí
Pojišťovny změny cen u jednotlivých kategorií vysvětlují pečlivějším sledováním skupin z hlediska jejich škodovosti. „Díky shromážděným údajům jsme vytipovali čtyři kategorie vozidel podle úrovně jimi způsobených škod a podle toho jsme sazby povinného ručení upravili,“ uvedl náměstek České pojišťovny pro neživotní pojištění Jan Ježdík. Například u osobních automobilů s obsahem motoru nad 2500 kubických centimetrů (ccm) je pojistné stejné jako letos a díky přiznaným bonusům za bezeškodní průběh ve skutečnosti ještě nižší. Naopak výrazněji stouply ceny nejslabších automobilů s objemem motoru do 1000 ccm. „Trabanty, staré škodovky a wartburgy způsobují na silnicích, i vzhledem ke svému stáří, velké množství škod,“ upozornila mluvčí Allianz Kateřina Piro. Do nejrizikovější kategorie patří traktory a tahače návěsů, u nichž tak bude cena dvojnásobná. Odlišnou strategii od ostatních pojišťoven zvolila Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP), která zachovala všechny ceny na letošní úrovni. Ty přitom byly na minimální úrovni stanovené Českou kanceláří pojistitelů. „Svoji politikou nízkých sazeb povinného ručení se zaměřujeme zejména na majitele starších škodovek a zahraničních ojetin, na motoristy z menších měst a obcí,“ upozornil ředitel marketingu ČPP Jiří Borský. „Právě nízký škodní průběh této skupiny nám umožňuje nezvyšovat ceny povinného ručení,“ dodal.
Změna kategorií až za několik let
Kategorizace povinného ručení zůstala stejná jako v předešlých letech. V České republice je totiž zatím k dispozici nedostatek potřebných dat pro přesné stanovení rizikovosti jednotlivých kategorií řidičů. „Se změnou a rozšířením jednotlivých kategorií můžeme počítat nejdříve v horizontu dvou až tří let,“ prohlásil místopředseda představenstva Allianz Jiří Charypar.
Potěšení motorkáři
Majitelé motocyklů zaplatí za povinné ručení na rok 2003 vesměs méně, než museli uhradit za letošní rok. Výjimku tvoří motorky nejsilnějších kubatur, u nichž některé pojišťovny přistoupily ke zdražení pojištění. „U motocyklů se škodní průběh vyvíjel příznivěji než u jiných typů vozidel,“ řekl mluvčí Kooperativy Marek Vích. Česká podnikatelská pojišťovna a Generali ponechaly sazby u všech druhů motocyklů na letošní úrovni. Pro více než 90 procent motocyklistů to znamená zlevnění pojištění, protože pojišťovny poskytují klientům za každý rok bez nehody pětiprocentní slevu. Bonus tak může za tři roky dosáhnout 15 procent. Pojišťovna Union sazby u dvou kategorií motocyklů s obsahem motoru do 350 ccm snížila sazbu přibližně dvojnásobně, u motocyklů od 350 do 500 ccm o polovinu a pouze u motorek nad 500 ccm zvýšila cenu asi o třetinu. Kooperativa zlevnila povinné ručení ve třech slabších kategoriích. Základní sazbu mírně zvýšila u motocyklů nad 500 ccm, jenže uplatňuje dvojnásobný bonus, takže bezproblémový majitel „půllitru“ zaplatí za pojištění odpovědnosti zhruba stejně. Česká pojišťovna ceny zachovala, jen u motocyklů nad 500 ccm zdražila povinné ručení o zhruba 200 Kč. Při započtení bonusu tak „motorkáři“ dají za rok 2003 navíc zhruba stokorunu. Prakticky stejně upravila ceny i Allianz.
Nespokojení nákladní dopravci
Představitelé silničních nákladních dopravců chtějí s Asociací pojistitelů o sazbách povinného ručení na příští rok ještě jednat. Podle mluvčího největšího tuzemského sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe totiž předsednictvo považuje podklady, podle kterých se rozhodovalo o zvýšení, za chybné. Termín schůzky podle něj dosud nebyl stanoven. Připustil, že vedení Česmadu bude chtít pojišťovny přinutit ke snížení sazby zejména pro tahače. Pojišťovny se rozhodly v příštím roce zvýšit pojistné nejvíce právě pro tahače návěsů, které mají podle jejich vyjádření dlouhodobě nejvíce škod. Pojistné v této kategorii se tak bez započítání bonusů zvýší přibližně na dvojnásobných 45 000 až 50 000 korun.
Základní ceny povinného ručení bez bonusů pro kategorii vozidel od 1000 do 1350 ccm (v Kč)
společnost rok 2003 rok 2002
Česká pojišťovna 3468 3110
Kooperativa 3956* 3428
Allianz 3498 3147
Generali 3436 3124
Česká podnikatelská 2838 2838
Union 3120 3098
UNIQA 3439 3065
IPB Pojišťovna 3432 3048 ČSOB Pojišťovna 3432 3000
* pro nové klienty je určen produkt standard, který stojí 3420 Kč
** obě pojišťovny se mají sloučit
Základní ceny povinného ručení bez bonusů pro kategorii motocyklů do 50 ccm a nad 500 ccm (v Kč)
společnost do 50 ccm nad 500 ccm
2003 2002 2003 2002
Česká pojišťovna 261 261 2114 1913
Kooperativa 272 292 2156 2076
Allianz 270 267 2138 1956
Generali 268 268 2096 2096
Česká podnikatelská 243 243 1746 1746
Union 120 260 2400 1750
Určitě nejvíce spokojenou skupinou klientů pojišťoven jsou nyní majitelé motorek.
FOTO: ARCHIV