Co znamená pozastavení živnosti
Pozastavení nebo přerušení živnosti vyjadřuje stav, kdy podnikatel na základě svého rozhodnutí přestane na určitou dobu vykonávat podnikatelskou činnost. Tuto skutečnost může, ale také nemusí ohlásit živnostenskému úřadu. Jestliže tuto informaci úřadu předá, je pak uvedena také v živnostenském rejstříku. Důvody pro pozastavení živnosti mohou být prakticky jakékoliv, od těch finančních přes osobní až po zdravotní.
Kdy je vhodné přerušit živnost
Pozastavení živnostenského listu má oproti jeho zrušení dvě zcela zásadní výhody. Za prvé to nic nestojí a za druhé se jedná o administrativně velmi triviální záležitost. Pokud si zatím nejste jisti, zda budete v podnikání v budoucnu pokračovat, nebo nebudete, určitě je lepší nechat si otevřená zadní vrátka. Po přerušení živnosti se totiž k podnikání můžete jednoduše vrátit.
Pokud byste svoji živnost zrušili a po nějaké době se rozhodli znovu podnikat, budete muset absolvovat celé administrativní kolečko, jako tomu bylo na začátku vašeho předešlého podnikání. To znamená, že by vás čekala spousta komunikace s úřady, opětovné hrazení správních poplatků a tak dále. Obnovení činnosti po jejím pozastavení je přitom úplně snadné a zadarmo.
Pakliže jste si na 100 procent jisti, že už podnikat nebudete, například kvůli vážným zdravotním důvodům, pak živnost zrušte. V jiných případech se však více vyplatí ji pouze přerušit. Poměrně časté je přerušení živnosti například u skončení sezónních prací nebo v případě dokončení nějaké jednorázové zakázky.
Jak pozastavit živnost
Pozastavení živnosti je v dnešní moderní době velice snadné, protože jej lze provést elektronicky, a to v podstatě odkudkoliv na světě. Přerušení živnosti online provedete vyplněním takzvaného změnového listu Jednotného registračního formuláře. Zde je potřeba vyplnit kolonku číslo 05, kde se uvede období přerušení, a následně se dokument zašle na živnostenský úřad.
Přes tento speciální formulář je možné informaci o přerušení živnosti ohlásit všem potřebným úřadům, tedy finančnímu úřadu, vaší zdravotní pojišťovně a okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ). Jakmile živnostenský úřad dokument obdrží, předá sám tuto informaci všem zmíněným institucím. Vždy je ale dobré se ujistit, že informaci skutečně dostaly.
Formulář lze živnostenskému úřadu doručit prostřednictvím datové schránky nebo emailem s certifikovaným elektronickým podpisem. Vše je možné provést v aplikaci na webových stránkách rejstříku živnostenského podnikání. Využít ale můžete také služeb České pošty a zaslat dokument úřadu jako doporučené psaní.
Povinnosti při pozastavení živnosti
Při vyplňování změnového listu bude nezbytné uvést, od jakého data a do kdy svoji živnost pozastavujete, přičemž zpětně tak učinit nelze. To znamená, že pokud vyplňujete formulář v červnu, není možné v dokumentu jako počátek přerušení uvést datum v dubnu téhož roku. Jste-li navíc plátce DPH, budete muset i během přerušení živnosti pravidelně podávat nulová přiznání k DPH.
Ohlašovat přerušení živnosti živnostenskému úřadu ale ve skutečnosti vůbec není povinné, nýbrž zcela dobrovolné. Pokud se rozhodnete tomuto úřadu danou informaci neohlašovat, je potřeba seznámit s ní všechny ostatní zúčastněné instituce. Informovat byste je přitom měli nejpozději do níže uvedených termínů:
- okresní správa sociálního zabezpečení – do osmi dnů od přerušení živnosti,
- zdravotní pojišťovna – do osmi dnů od přerušení živnosti,
- finanční úřad – do 15 dnů od přerušení živnosti.
Nezapomeňte také na to, že povinné platby záloh na zdravotní pojištění se vás budou týkat i v momentě, kdy už budete mít živnost přerušenou. Tyto platby jsou povinny hradit i osoby bez zdanitelných příjmů, a to ve výši zákonem stanovené minimální měsíční sazby, která činí 2552 korun. Zálohy na sociální pojištění však platit nemusíte, pokud nevykonáváte jinou výdělečnou činnosti.
Přerušení živnosti a nárok na důchod
Jak již bylo řečeno, po přerušení živnosti odpadá dotyčné osobě povinnost platby sociálního pojištění. Pokud jej ale reálně hradit nebudete, nezapočítá se vám období, po které zálohy neodvádíte, do nároku na důchod. Pokud jste si tedy místo podnikání nenašli zaměstnání, je výhodné zaregistrovat se na úřadu práce, neboť v takovém případě za vás bude hradit tyto zálohy stát.
Doba, po níž budete vedeni v evidenci uchazečů o zaměstnání na úřadu práce, se do nároku na důchod tedy započítává. V rámci registrace na úřad po vás bude vyžadováno potvrzení o době výkonu samostatné výdělečné činnosti a o době důchodového pojištění. Tento dokument vám na vyžádání vydá okresní správa sociálního zabezpečení.
Jak na obnovení živnosti
Pokud chcete začít znovu podnikat, proces obnovení živnosti je možná ještě snazší než její pozastavení. V případě, že podnikat znovu začínáte po uplynutí doby přerušení živnosti, kterou jste uvedli ve změnovém listě, není potřeba živnostenskému úřadu nic nahlašovat. Pakliže však potřebujete začít činnost provozovat ještě před uplynutím této doby, je možné provést opět obnovení živnosti online.
Živnost obnovíte prostřednictvím Jednotného registračního formuláře a změnu odešlete na živnostenský úřad opět elektronicky nebo Českou poštou. Bez ohledu na to, zda již uplynula doba přerušení živnosti, či nikoliv, v obou případech jejího obnovení je nezbytné, aby se o této skutečnosti dozvěděly také všechny zúčastněné instituce.
Těmito institucemi jsou tedy opět okresní správa sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovna a finanční úřad. I zde platí, že prostřednictvím Jednotného registračního formuláře se informace dostane ke všem zmíněným úřadům. Stejně tak jim ale tuto informaci můžete předat jednotlivě, a to ve stejných termínech, jako jsou uvedeny výše pro přerušení živnosti.