Menu Zavřít

Pozastavení živnosti i její následné obnovení je snazší, než se zdá. Vše dnes vyřídíte z domova

21. 6. 2023
Doba čtení: 5 minut
Autor: Depositphotos.com

Pokud zvažujete, že na nějaký čas pozastavíte svoji živnost, pak nezapomeňte, že se s tímto rozhodnutím pojí několik důležitých povinností. Nejedná se ale o nic složitého. Všechno dnes už zvládnete vyřídit z pohodlí domova nebo klidně na cestách. Co je pro to třeba udělat a jaké povinnosti vás dále čekají?

Co znamená pozastavení živnosti

Pozastavení nebo přerušení živnosti vyjadřuje stav, kdy podnikatel na základě svého rozhodnutí přestane na určitou dobu vykonávat podnikatelskou činnost. Tuto skutečnost může, ale také nemusí ohlásit živnostenskému úřadu. Jestliže tuto informaci úřadu předá, je pak uvedena také v živnostenském rejstříku. Důvody pro pozastavení živnosti mohou být prakticky jakékoliv, od těch finančních přes osobní až po zdravotní.

Kdy je vhodné přerušit živnost

Pozastavení živnostenského listu má oproti jeho zrušení dvě zcela zásadní výhody. Za prvé to nic nestojí a za druhé se jedná o administrativně velmi triviální záležitost. Pokud si zatím nejste jisti, zda budete v podnikání v budoucnu pokračovat, nebo nebudete, určitě je lepší nechat si otevřená zadní vrátka. Po přerušení živnosti se totiž k podnikání můžete jednoduše vrátit.

Pokud byste svoji živnost zrušili a po nějaké době se rozhodli znovu podnikat, budete muset absolvovat celé administrativní kolečko, jako tomu bylo na začátku vašeho předešlého podnikání. To znamená, že by vás čekala spousta komunikace s úřady, opětovné hrazení správních poplatků a tak dále. Obnovení činnosti po jejím pozastavení je přitom úplně snadné a zadarmo.

Pakliže jste si na 100 procent jisti, že už podnikat nebudete, například kvůli vážným zdravotním důvodům, pak živnost zrušte. V jiných případech se však více vyplatí ji pouze přerušit. Poměrně časté je přerušení živnosti například u skončení sezónních prací nebo v případě dokončení nějaké jednorázové zakázky.

Jak pozastavit živnost

Pozastavení živnosti je v dnešní moderní době velice snadné, protože jej lze provést elektronicky, a to v podstatě odkudkoliv na světě. Přerušení živnosti online provedete vyplněním takzvaného změnového listu Jednotného registračního formuláře. Zde je potřeba vyplnit kolonku číslo 05, kde se uvede období přerušení, a následně se dokument zašle na živnostenský úřad.

Přes tento speciální formulář je možné informaci o přerušení živnosti ohlásit všem potřebným úřadům, tedy finančnímu úřadu, vaší zdravotní pojišťovně a okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ). Jakmile živnostenský úřad dokument obdrží, předá sám tuto informaci všem zmíněným institucím. Vždy je ale dobré se ujistit, že informaci skutečně dostaly.

Formulář lze živnostenskému úřadu doručit prostřednictvím datové schránky nebo emailem s certifikovaným elektronickým podpisem. Vše je možné provést v aplikaci na webových stránkách rejstříku živnostenského podnikání. Využít ale můžete také služeb České pošty a zaslat dokument úřadu jako doporučené psaní.

Povinnosti při pozastavení živnosti

Při vyplňování změnového listu bude nezbytné uvést, od jakého data a do kdy svoji živnost pozastavujete, přičemž zpětně tak učinit nelze. To znamená, že pokud vyplňujete formulář v červnu, není možné v dokumentu jako počátek přerušení uvést datum v dubnu téhož roku. Jste-li navíc plátce DPH, budete muset i během přerušení živnosti pravidelně podávat nulová přiznání k DPH.

Ohlašovat přerušení živnosti živnostenskému úřadu ale ve skutečnosti vůbec není povinné, nýbrž zcela dobrovolné. Pokud se rozhodnete tomuto úřadu danou informaci neohlašovat, je potřeba seznámit s ní všechny ostatní zúčastněné instituce. Informovat byste je přitom měli nejpozději do níže uvedených termínů:

  • okresní správa sociálního zabezpečení – do osmi dnů od přerušení živnosti,
  • zdravotní pojišťovna – do osmi dnů od přerušení živnosti,
  • finanční úřad – do 15 dnů od přerušení živnosti.
Ukončení pracovního poměru je možné několika způsoby. Nejčastěji se setkáte s výpovědí či dohodou
Přečtěte si také:

Ukončení pracovního poměru je možné několika způsoby. Nejčastěji se setkáte s výpovědí či dohodou

Nezapomeňte také na to, že povinné platby záloh na zdravotní pojištění se vás budou týkat i v momentě, kdy už budete mít živnost přerušenou. Tyto platby jsou povinny hradit i osoby bez zdanitelných příjmů, a to ve výši zákonem stanovené minimální měsíční sazby, která činí 2552 korun. Zálohy na sociální pojištění však platit nemusíte, pokud nevykonáváte jinou výdělečnou činnosti.

Přerušení živnosti a nárok na důchod

Jak již bylo řečeno, po přerušení živnosti odpadá dotyčné osobě povinnost platby sociálního pojištění. Pokud jej ale reálně hradit nebudete, nezapočítá se vám období, po které zálohy neodvádíte, do nároku na důchod. Pokud jste si tedy místo podnikání nenašli zaměstnání, je výhodné zaregistrovat se na úřadu práce, neboť v takovém případě za vás bude hradit tyto zálohy stát.

Doba, po níž budete vedeni v evidenci uchazečů o zaměstnání na úřadu práce, se do nároku na důchod tedy započítává. V rámci registrace na úřad po vás bude vyžadováno potvrzení o době výkonu samostatné výdělečné činnosti a o době důchodového pojištění. Tento dokument vám na vyžádání vydá okresní správa sociálního zabezpečení.

Jak na obnovení živnosti

Pokud chcete začít znovu podnikat, proces obnovení živnosti je možná ještě snazší než její pozastavení. V případě, že podnikat znovu začínáte po uplynutí doby přerušení živnosti, kterou jste uvedli ve změnovém listě, není potřeba živnostenskému úřadu nic nahlašovat. Pakliže však potřebujete začít činnost provozovat ještě před uplynutím této doby, je možné provést opět obnovení živnosti online.

KL24

Živnost obnovíte prostřednictvím Jednotného registračního formuláře a změnu odešlete na živnostenský úřad opět elektronicky nebo Českou poštou. Bez ohledu na to, zda již uplynula doba přerušení živnosti, či nikoliv, v obou případech jejího obnovení je nezbytné, aby se o této skutečnosti dozvěděly také všechny zúčastněné instituce.

Těmito institucemi jsou tedy opět okresní správa sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovna a finanční úřad. I zde platí, že prostřednictvím Jednotného registračního formuláře se informace dostane ke všem zmíněným úřadům. Stejně tak jim ale tuto informaci můžete předat jednotlivě, a to ve stejných termínech, jako jsou uvedeny výše pro přerušení živnosti.

Jak přerušit živnost?
Živnost lze přerušit vyplněním změnového listu Jednotného registračního formuláře, který se následně odešle datovou schránkou, emailem s elektronickým podpisem nebo Českou poštou živnostenskému úřadu. Ten po jeho obdržení sám tuto informaci předá všem potřebným institucím. Pakliže byste uvedenou skutečnost živnostenskému úřadu ohlašovat nechtěli, budete muset o přerušení živnosti informovat okresní správu sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovnu a finanční úřad sami .
Musím během pozastavení živnosti platit zdravotní pojištění?
Ano, také v případě přerušení živnosti je potřeba platit povinné zálohy na zdravotní pojištění. Pokud si najdete zaměstnání, bude jej za vás odvádět zaměstnavatel. Jestli ale zaměstnání mít nebudete, stane se z vás osoba bez zdanitelných příjmů, která má povinnosti odvádět zdravotní pojišťovně zákonem stanovené minimum, jež v roce 2024 činí 2552 korun.
Jak znovu obnovit živnost?
Živnost se obnoví automaticky po uplynutí lhůty přerušení, kterou jste uvedli ve změnovém listě Jednotného registračního formuláře. Pokud chcete činnost obnovit před uplynutím této lhůty, je potřeba tak učinit opět prostřednictvím Jednotného registračního formuláře a tuto změnu odeslat na živnostenský úřad. V případě, že jste přerušení úřadu neohlašovali, je obnovení živnosti nezbytné nahlásit zdravotní pojišťovně, okresní správě sociálního zabezpečení a finančnímu úřadu.
  • Našli jste v článku chybu?