Autopal
Novojičínský Autopal se letos zřejmě zařadí do první dvacítky největších českých exportérů. Je příkladem dobře privatizovaného českého podniku, který se navíc stal významným stabilizačním prvkem severomoravského regionu.
Pro severomoravský kraj, který patří mezi nejprůmyslovější v České republice a zároveň nejpostiženější, pokud jde o nezaměstnanost (v některých okresech už dosahuje přes patnáct procent), je prosperující podnik, jako je Autopal v Novém Jičíně, doslova požehnáním. Podařilo se mu zvýšit počet zaměstnanců ve svých třech závodech během dvou let o 1200 na 3800. Vedení firmy očekává, že další lidi bude ještě přijímat, což není v Česku dnes až tak běžná záležitost.
Hlavní historický milník pro Autopal přišel před šesti lety v červenci 1993. Jeho vedení připravilo projekt privatizace, jehož výsledkem byla změna vlastnických vztahů. Podnik koupila od Fondu národního majetku společnost Ford Motor Company prostře dnictvím své firmy Visteon Automotive Systems, která se zabývá výrobou automobilových součástí. Tím byly odstartovány výrazné změny ve veškeré činnosti Autopalu - především ve strategii jeho rozvoje.
Mohl si dokonce klást podmínky
Autopal se specializoval už od dvacátých let na techniku chlazení výbušných motorů a zůstal jí věrný dodnes. Do svého programu postupně v padesátých letech zařadil světelnou techniku pro motorová vozidla. V podstatě od počátku velice úspěšně fungovalo výzkumné a vývojové oddělení. Proto také zachování tohoto oddělení, podle vyjádření generálního ředitele Ladislava Glogara, bylo při prodeji podniku podmínkou. Jako podnik, který na tom byl ekonomicky v roce 1992 celkem dobře, si mohl dovolit klást takové podmínky, připomněl Glogar.
Na dotaz týdeníku EURO, co by se stalo, kdyby do Autopalu nevstoupil včas zahraniční investor, Glogar uvedl, že podnik by rozhodně nezanikl, nicméně jeho zákaznická základna by byla výrazně menší. Nejspíše by se ocitl v pozici jakéhosi přežívání ja ko mnohé české podniky, které zvolily jinou cestu privatizace. Na dotaz, jakou roli při vstupu zahraničního investora do jejich podniku hrála levná pracovní síla, zdůraznil, že kapitál jde všude tam, kde je to pro něj výhodné, takže to byl také jeden z důvodů, ale jen jeden. Připomněl, že to byla především technická úroveň lidí v podniku a zručná pracovní síla, o čemž svědčí i výzkum a vývoj, který v podniku pokračuje, a také další rozvoj místní nástrojárny.
Přesto před krizí
Podnik byl ekonomicky v pořádku, ale potřeba zahraničního investora byla nutností z důvodů odbytových. V devadesátých letech stál Autopal tváří v tvář odbytové krizi. Do té doby se zaměřoval především na dodávky světlometů a chladičů pro automobilky na východní trhy. Jeho odběrateli byly zejména ukrajinský ZAZ (pro malé vozy Tavrija) a ruský VAZ. T yto dodávky se po roce 1990 dostaly téměř na nulu. Ukrajinská automobilka snižovala výrobu a ruský VAZ hledal levné dodavatele v Rusku.
Také české automobilky - s výjimkou mladoboleslavské - v té době silně omezovaly výrobu. Východiskem - jak včas rozpoznalo vedení Autopalu - bylo spojení s kapitálově silným partnerem. Uspěla firma Ford.
Ta se také stala hlavním odběratelem novojičínské chladicí a osvětlovací techniky. Její závody v Evropě, v USA a v Argentině odebírají osmdesát procent produkce Autopalu. Řady zákazníků Autopalu se rozrostly o další podniky. Mezi nimi také o Škodu, kam směřují chladiče pro vůz Felicia (loni zvýšila nákup o osm procent) a o řadu českých výrobců nákladních aut a autobusů (Daewoo-Avia , Karosa, Tatra). Zákazníky Autopalu jsou také polské závody italského Fiatu a Daewoo a znovu také ruská automobilka VAZ.
V současné době Autopal disponuje uceleným výrobním programem, který zahrnuje výrobu světelné techniky, chladičů a tepelných výměníků. Nejnovější součástí výrobního programu jsou od roku 1994 komponenty klimatizační techniky. Visteon a potažmo vývojové oddělení Autopalu dobře odhadly, na co se zaměřit, neboť tento sortiment bude stále žádanější. Z pěti prvků, z nichž se klimatizační systém skládá, se v Novém Jičíně vyrábějí dva a Autopal je pro Forda jejich jediným zdrojem v Evropě . Dodává je i pro další značky, které dnes spadají pod Forda, jako například Jaguar.
Pokud jde o výrobu světelné techniky, Autopal dodává například veškeré osvětlovací prvky včetně klimatizace pro všechny typy vozu Ford Focus vyráběné ve Fordových závodech v Německu a Španělsku. Extravagantně tvarované světlomety každého Focusu, který jede po evropských silnicích, jsou tedy z Nového Jičína.
Automobilka Ford do Autopalu investovala k dnešnímu dni 140 milionů dolarů a také díky tomu se firma zařadila - jak uvádí agentura CzechInvest - do dvacítky nejúspěšnějších zahraničních investorů v České republice.