Firmy by se měly při vyhledávání talentů zaměřit na studenty a absolventy škol
Může krize přinést firmám něco pozitivního? Pro personalistiku to platí. V médiích se objevuje strašák ve formě růstu nezaměstnaných, informací o frontách na pracovních úřadech a tlaku na firmy, aby snižovaly počty zaměstnanců, a tím ušetřily a udržely se. Personalisté se však shodují, že boj o talenty bude navzdory krizi pokračovat a pravděpodobně i stupňovat. Kde však talenty hledat?
Výhody
Možností je několik – především výběr absolventů. Ti představují pro zaměstnavatele mnoho výhod a perspektivní skupinu zaměstnanců. Jednou z nich jsou platové požadavky. Vynecháme-li extrémní případy, jsou představy absolventů rozumné a pro zaměstnavatele přijatelné. Absolvent je ochotný přijmout nabídku za nižší mzdu, pokud vidí možnost osobního růstu. Další výhodou čerstvých absolventů na trhu práce může paradoxně být i nezkušenost a neznalost pracovních postupů. Některé společnosti dávají nezkušeným absolventům přednost, protože nemají chybné pracovní návyky, a tudíž se dobře přizpůsobují organizační kultuře i požadavkům nového zaměstnavatele.
Nelze však zaměňovat nezkušenost s úplnou absencí praxe. Tento hendikep jejich atraktivitu snižuje a mnoho z nich jej podceňuje. Absolvent by se měl aspoň částečně sžít s korporátním prostředím a seznámit se s jeho pravidla a procesy, i kdyby měl během prázdninové brigády jen sedět v recepci nějaké společnosti. Absolventi jsou většinou teoreticky připravení, vzdělaní v odpovídajícím oboru a komunikativní, znají současné trendy a dobře zacházejí s informačními technologiemi. Stále však nemají dostatečné jazykové znalosti – jsou však o něco lepší než starší generace uchazečů. Tento nedostatek je dobře vidět u absolventů technických škol. Na nich se studenti zaměřují na znalosti v oboru a jazykovou přípravu zanedbávají. Jak však schopného, talentovaného a jazykově vybaveného absolventa najít?
Řešení
Nejlepší je podchytit talenty už během studia. Zapojení soukromé sféry do školství však zatím v ČR nefunguje stejně jako v zahraničí. Některé školy nejsou ochotny se soukromou firmou spolupracovat, protože jim to přidělává práci – snad jen v případě finančního prospěchu. Proto chrlí na pracovní trh absolventy, kteří ani navzdory odhodlání pracovat a budovat kariéru nejsou na hledání práce a specifické příležitosti dostatečně připravení. Stejný postoj však zaujímají i firmy. Přičemž škola i firma mohou na dlouhodobé spolupráci vydělat. O školu se bude zajímat více studentů, protože se jí zvýší procento absolventů v praxi. A společnosti si vyberou talentované a schopné studenty, kteří jsou po ukončení studia okamžitě k dispozici. Stačí nalézt společnou řeč, nabídnout brigády nebo stáže, spolupracovat při vypisování témat diplomových nebo bakalářských prací, v nichž lze spojit teorii s prací, dohodnout se na tematicky zaměřených seminářích a tak dále.
Pro mnoho firem sice v současnosti není vyhledávání talentů nejdůležitější, ale je krátkozraké potenciálu studentů a absolventů nevyužít. Prognózy vývoje současné krize jsou stále nepříznivé, ale to se dříve či později změní. Je proto lepší být připravený.