Menu Zavřít

Poznej svou cenu

26. 6. 2002
Autor: Euro.cz

Ceny v účetnictví a daních

MMF24

Poměrně korpulentní cenu 644 korun si účtuje nakladatelství a vydavatelství ASPI Publishing za knihu Ceny v účetnictví a daních. Prakticky tak dokumentuje, že cena je element nejen účetnický a daňový, ale i tržní. Za dobré zboží lze poptávat dobrou cenu. Pak ještě záleží na tom, zda je někdo ochoten ji zaplatit, ale v tomto případě je firma ASPI patrně klidná. Má atraktivní zboží od známých autorů a potenciální zákazníci – účetní, auditoři, daňoví odborníci, znalci, odhadci… – jsou i vzhledem ke složitosti daňových a účetních předpisů lidé solventní. Mimoto dobře vědí, že je užitečnější investovat peníze – navíc daňově odečitatelně – do profesních informací, než je utratit za blbosti.
Autory publikace jsou Milan a Jana Skálovi, což je v této oblasti odborné literatury prověřená značka. Manželé to mají účelně rozděleno: on „dělá“ daně, ona hlavně účetnictví. Už to je přirozené východisko pro sepsání publikace uvedeného zaměření. Má to však prvořadou objektivní příčinu. Na ceně, jakožto vyjádření hodnoty předmětů účetnictví v obecném ekonomickém ekvivalentu – penězích – je založeno veškeré účetnictví. Odtud však cena výrazně, mnohdy fatálně ovlivňuje i daně. Nehledě na to, že daňové předpisy samy vytvářejí zcela nové druhy cen. Vadně určená cena znamená vadné účetnictví. Vadné účetnictví znamená vadné daně. Kdo se chce postihu za porušení předpisů, ne-li zákonů, uchránit, měl by cenovou problematiku znát. Kdo chce kličkovat mezi paragrafy, měl by ji znát taky, ne-li ještě lépe.
Skálovi si řadu let cílevědomě upevňují odbornou reputaci čilou publikační činností a je třeba říct, že s úspěchem. Jsou vyhledávaným autorským zázemím velké vydavatelské trojky české právnické a ekonomické literatury (vedle ASPI ještě Linde a Beck), aniž by se k někomu exkluzivně přivázali. V jejich nejnovější knize se autorská rutina (Skála je absolvent fakulty žurnalistiky) pozitivně projevuje. Především pokud jde o strukturu výkladu, což je u látky nezbytně založené na řadě odkazů a definicí doplňkových pojmů vždy obtížné. A také pokud jde o snahu o srozumitelnost výkladu, samozřejmě do té míry, do níž to odborná problematika dovolí. Předností publikace, a to už se dostáváme k velmi profesionálnímu redakčnímu zpracování, je i podrobný obsah (vlastně jakýsi polorejstřík) a rejstřík samotný. To samé platí o výkladovém slovníčku cenových pojmů v účetnictví a daních, opatřeném i odkazy na zdroje vymezení, tedy právní předpisy a vyhlášky.
Autoři v předmluvě s lítostí konstatují, že se jim nepodařilo splnit původní záměr a zařadit do publikace také pasáž věnovanou vzorovým cenovým a daňovým dokumentům Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Například Směrnici o převodních cenách pro nadnárodní podniky a daňové správy nebo Modelové daňové smlouvě OECD. Možná by stálo za úvahu věnovat těmto otázkám zvláštní příručku. Tím spíš, že jak sami Skálovi konstatují, dokumenty OECD obsahují propracované systémy kontroly cen pro daňové účely. Škoda také, že se autoři vzhledem k zaměření publikace na běžnou podnikatelskou agendu záměrně vyhnuli účetním zvláštnostem bank, pojišťoven, organizačních složek státu, příspěvkových organizací i specifikům plátců spotřební daně. Odborná veřejnost by odborný pohled na tuto poněkud stranou stojící problematiku nepochybně velmi ocenila.
ASPI Publishing v propagační anotaci označuje knihu manželů Skálových za první na knižním trhu, která komplexně komentuje problematiku cen a oceňování pro účetní a daňové účely. Dejme tomu, že není úplně první. Ale v současné době je – alespoň pokud jde o české podmínky a české předpisy – určitě nejaktuálnější (zachycuje právní stav ke konci února letošního roku) a patrně i nejlepší. Pějeme tyto pochvalné ódy zcela nezištně. Prostě je dobře, že na tuzemském trhu ekonomické a právnické literatury jsou solidní díla nejen ze zahraničí, ale i z domácí produkce.

Skála Milan, Skálová Jana: Ceny v účetnictví a daních. ASPI Publishing s.r.o. 308 stran. Cena 644 Kč.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).