Menu Zavřít

Poznejte své slabiny i přednosti

1. 9. 2003
Autor: Euro.cz

KONFERENCÍ A SEMINÁŘŮ, TÝKAJÍCÍCH SE PŘÍPRAVY ČESKÉ PODNIKATELSKÉ SFÉRY NA VSTUP ČR DO EU, JE V POSLEDNÍ DOBĚ VÍCE NEŽ DOST. JEDNO VŠAK MAJÍ V DRTIVÉ VĚTŠINĚ SPOLEČNÉ: NÍZKOU KONKRÉTNOST PRO KONKRÉTNÍ SITUACI KONKRÉTNÍ FIRMY.

Euro auditor pomůže orientovat přípravu na EU správným směrem

KONFERENCÍ A SEMINÁŘŮ, TÝKAJÍCÍCH SE PŘÍPRAVY ČESKÉ PODNIKATELSKÉ SFÉRY NA VSTUP ČR DO EU, JE V POSLEDNÍ DOBĚ VÍCE NEŽ DOST. JEDNO VŠAK MAJÍ V DRTIVÉ VĚTŠINĚ SPOLEČNÉ: NÍZKOU KONKRÉTNOST PRO KONKRÉTNÍ SITUACI KONKRÉTNÍ FIRMY.

Opakující se upozornění na legislativní změny, na možnosti čerpat peníze z fondů EU či nabídka školení manažerů, aby se vyznali ve strukturách a způsobu fungování evropských struktur, jsou v současné době pro připravenost firmy na EU nedostačující. Jejich příprava již musí být konkrétnější, vycházející z dobré znalosti vlastních předností i slabin, stejně jako prostředí, v němž se ocitnou. Pomoci může tzv. euro audit.

KOLIK TO BUDE STÁT?

Některé firmy z kandidátských zemí odhadují náklady své přípravy na jednotný trh EU na 20-100 % svého ročního obratu. Většinou přitom myslí na splnění evropských právních předpisů. Jak upozorňuje Václav Šmejkal zEuropean Consulting Institute, všem je ale jasné, že shoda správními požadavky EU je pouhou vstupenkou do klubu, nikoli ještě zárukou trvalé účasti v něm. Pro tu je třeba dosahovat vysoké konkurenceschopnosti, mít asertivní, evropsky orientovanou strategii, vyškolený personál - zkrátka všechno to, co dělá firmu výkonnou v očích zákazníků a nebezpečnou v myslích konkurence. Školení, stáže, analýzy, inovace, optimalizační opatření, technologické a organizační změny ale také něco stojí a činí tak pro řadu domácích firem ze vstupu do EU obtížnou hádanku. Jak s nedostatečným kapitálovým a informačním vybavením, při nesrovnatelně nižší podpoře ze strany státu i podnikatelských organizací rychle dohnat náskok západní konkurence? „Problém jak udržet náklady na uzdě a přitom investovat do právní kompatibility a vyšší konkurenceschopnosti lze stěží vyřešit intuitivním přístupem, spoléháním na šťastnou náhodu,“ říká Václav Šmejkal. „Firmy, které skutečně chtějí celý strategicko-organizačně-investiční manévr spojený se vstupem do EU zvládnout s minimálními ztrátami a maximálním výsledkem, by měly postupovat cestami, po nichž s úspěchem prošli konkurenti, kteří již na jednotném trhu jsou.“ Jednou z osvědčených bran, jíž může firma do EU úspěšně vstoupit, je tzv. evropský integrační audit. Jde o hloubkovou prohlídku připravenosti firmy, jejího lidského kapitálu, všech úseků a systémů jejího hodnotového řetězce, dále marketingové kapacity a samozřejmě i schopnosti využívat grantových, finančních a daňových šancí jednotného trhu EU.

ŘÍZENÝ „VÝSLECH“ FIRMY

Václav Šmejkal tento euro audit popisuje následovně: Pomocí řízeného „výslechu“ firmy nalézá euro auditor její omezení - nejslabší články, které podlamují kompetenci, kompatibilitu, konkurenceschopnost či kreativitu firmy ve srovnání s nároky práva a trhů EU. Tyto čtyři kvality jsou průřezem toho, co by firma měla umět a dosahovat, a jakékoli omezení v procesech jejich naplňování poškozují celý její systém. Cílem euro auditu je nalézt ta omezení, která mají příčinnou povahu a brzdí připravenost a výkonnost firmy jako celku. Výsledkem evropského strategického auditu je seznam prioritních úkolů, které musí firma řešit, chce-li být na EU připravena. Její vedení získá přitom velkou jistotu, že z celého pole možných zadání a potřeb byly vybrány ty skutečně klíčové a určující. Znalosti, čas a peníze se díky tomu netříští na všechna opatření, která by přicházela v úvahu, ale na několik málo projektů. Jakmile jsou vyřešeny, lze podle možností a potřeb obrátit pozornost k úkolům, které euro audit rovněž detekoval, avšak zařadil je do druhého sledu. Díky auditu tak firma získává nejen okamžitý obrázek své připravenosti na EU, ale i nástroj postupného zlepšování své evropské kompetence, kompatibility, konkurenceschopnosti a kreativity.

MM25_AI

Kompetence, kompatibilita, konkurenceschopnost a kreativita

Čtyři základní pilíře fungování firmy: lidé, systémy, trhy (zákazníci) a peníze jsou podrobeny nárokům kompetence (znalost, průběžná informovanost, analýza toho, co přináší EU), kompatibility (soulad s psanými i nepsanými pravidly EU), konkurenceschopnosti (výkon a tržní efektivita srovnatelné s EU) a kreativity (schopnosti nalézat originální řešení, inovovat, překvapovat zákazníky i konkurenty).

  • Našli jste v článku chybu?