Internetové obchody jsou stále oblíbenější. Kontroly České obchodní inspekce ale u tří čtvrtin českých e-shopů objevily pochybení. Nejčastějším problémem bylo neúplné nebo klamavé informování zákazníka o obchodních podmínkách.
Autor: Martin Siebert
Tři čtvrtiny českých internetových obchodů vykazují nedostatky, které mohou poškodit zákazníky. Vyplývá to ze zjištění České obchodní inspekce (ČOI), která během února zkontrolovala celkem 57 českých e-shopů. Nedostatky přitom objevila u 44 z nich. Výsledky jsou pro české internetové obchody ještě horší než vloni. V roce 2009 činil podíl e-shopů se závadami 70 procent. Podobné problémy však nejsou jen českou specialitou. Například Evropská komise při svém šetření zkontrolovala vloni 369 evropských e-shopů a nedostatky našla u více než poloviny z nich.
E-shopy bez informací „Nejčastějším pochybením bylo neposkytování informací spotřebiteli, a to zejména o jeho právech na možnost odstoupení od kupní smlouvy a právech souvisejících s odpovědností za vady,“ tvrdí mluvčí ČOI Tomáš Vozáb. Některé z kontrolovaných e-shopů podle něj nedodaly zboží s návodem v češtině, jiné se zase prohřešily nedodržením lhůt pro vyřízení reklamací. „Vyskytovaly se i případy uvádění cen bez DPH a deklarované slevy na jednotlivé druhy zboží neodpovídaly skutečnosti,“ dodává Vozáb. ČOI také narazila na případy, kdy e-shop neměl informace o svém provozovateli. Kontrola ČOI proběhla formou zkušebních nákupů. „Inspektoři u vybraných shopů objednali zboží, po doručení zásilku zkontrolovali a poté vrátili zpět. Tím ověřili i plnění zákonné podmínky vrácení zboží a peněz ve lhůtě do 14 dnů,“ vysvětluje Tomáš Vozáb. Při kontrolách se přitom vyskytly nejen problémy s informováním zákazníků. Některé e-shopy dodaly i vyloženě vadné zboží, například pár bot o různé velikosti. Chybujícím internetovým obchodníkům inspekce uložila pokuty za celkem 19 tisíc korun, třicet z nich poslala do správního řízení. Podle Lukáše Mokrého z advokátní kanceláře Jansa, Mokrý, Otevřel & partneři, která se zaměřuje na právo v internetovém obchodu, jsou v praxi chyby v obchodních podmínkách e-shopů jedním z nejčastějších pochybení. „Někteří provozovatelé internetových obchodů totiž své obchodní podmínky kopírují z jiných stránek. Tím zkopírují i právní nedostatky,“ vysvětluje Lukáš Mokrý. Proto doporučuje vyhotovení informací a obchodních podmínek na stránkách e-shopu konzultovat s advokátními kancelářemi. Prozradit jména ČOI nemůže**
Přestože ČOI pravidelně odhaluje desítky internetových obchodů porušujících zákon, seznamu „hříšníků“ se od ní v naprosté většině případů uživatelé nedočkají. Proč inspekce zákazníky nevaruje? „Případy e-shopů, u nichž zjistíme nedostatky, předáváme ke správnímu řízení. Až do jeho ukončení se námi objevené chyby nepovažují za prokázané,“ vysvětluje mluvčí Tomáš Vozáb. Proto inspekce jmenovitě upozorňuje pouze na případy, kdy byl jasně porušen zákon. „Takové případy předáváme policii a varujeme i spotřebitele,“ konstatuje Vozáb. Jako příklad uvádí kauzu webových stránek levne-nakupy.cz. Na podvodný e-shop si u ČOI stěžovalo deset zákazníků, kteří po objednání nedostali zboží ani peníze. Kontrola odhalila, že kontakty na provozovatele e-shopu z webových stránek nevedou k pravému provozovateli. „Vzhledem k tomu, že uvedená fakta nesou znaky podvodného jednání, neoprávněného podnikání a obohacování, postoupili jsme toto podání Policii ČR,“ říká ústřední ředitelka ČOI Jana Příhodová.