Menu Zavřít

POZOR NA MEDIÁLNÍ SLÁVU

28. 8. 2001
Autor: Euro.cz

O trhu má nejlepší informace obchodník

S tím, jak je důležité znát svého vinaře a výrobce, jsme se již seznámili (EURO 7/2001). Při výběru konkrétního vína je důležitý právě názor obchodníka, který má informace o trhu s vínem. Zde je rozhodující prodejnost daného výrobku a jeho obliba. Nakupovat víno v době, kdy je ho na trhu dostatek, nám okamžité zhodnocení financí nezajistí. Je důležité sledovat zásobu u vinaře a vývoj ceny. Ta se většinou zvyšuje, sníží–li se skladová zásoba. Před tímto okamžikem je vhodné víno nakoupit. Při odběru většího množství je možné získat slevu. Výsledkem transakce je kratší doba pro vázané finanční prostředky v poměru s nákupní cenou.
Něco jiného je, když je nutné víno koupit okamžitě a rychle, než výrobce zareaguje na zvýšenou poptávku. Jde především o révová vína, která získala ocenění na prestižních výstavách jak doma, tak i v zahraničí. Například v roce 1998 jsme pro naše klienty v pravidelné degustační nabídce připravili produkci společnosti Znovín Znojmo se sídlem v Šatově. Mezi dvanácti vzorky byl zařazen i Ryzlink rýnský, ročník 1997, pozdní sběr, vinice Šobes. Během degustačního večera jsme se dozvěděli, že uvedené révové víno získalo tentýž den zlatou medaili na mezinárodní výstavě v Paříži. Stanovená nákupní cena byla 190 korun. Po jeho doporučení jako vhodného vína k okamžitému nákupu se někteří klienti rozhodli investovat. Tato investice jim v současné době přinesla zhodnocení za dva roky ve výši 400 procent.
Další faktor, který zvedá cenu, je „mediální sláva . Proběhne–li například tiskem informace, že určité víno se podávalo u příležitosti slavnostní večeře, které se zúčastnily známé osobnosti, můžete na sto procent věřit tomu, že cena vína i poptávka po něm se okamžitě zvýší. Pokud budeme tuto zprávu znát předem, stačí se jen připravit ke koupi a rychle profitovat. Dobrý obchodník se rád s investorem rozdělí o zisk.
Výhodnou dobou pro nákup je moment, kdy se vinař připravuje na nové vinobraní a je nucen uvolnit sudy pro další ročník. Samotné lahvování je dosti drahá záležitost, spočítáme–li si cenu lahve a kvalitních korků. V té době je proto třeba mít peníze na nákup hroznů nebo na zajištění sběru. V tom okamžiku je možné cenu vína stlačit. Můžete získat okamžitě až dvacet procent z ceny.
Když žádné z těchto možností k nákupu nevyužijete, pak jste nuceni se svěřit do rukou makléře, který trh dobře zná. Má–li schopnost číst v mladém víně a dokáže odhadnout jeho vývojový trend, máte vyhráno. V tom případě se vaše finance nezhodnotí okamžitě, ale na dobrou cenu si musíte počkat. Jako základ je koupit víno mladé, optimální stáří jeden rok. Je nutno víno kvalitně uložit, protože po šesti měsících končí jeho záruční lhůta. Tady se objevuje jedno z možných rizik. Cena vína po dobu tří let stárnutí nejvíce roste. V průměru až o deset procent ročně. Po třech letech se zhodnocení zpomaluje. Tento vývoj trvá až do zenitu. Tím je horizont určující maximální kvalitu vína a jeho cenu. Po cenovém vrcholu se víno láme a jeho cena se snižuje. Některá vína zcela umírají a jejich hodnota je nulová. Jiná sice mají tendenci ke stálému snižování kvality, ale jejich cena po určité době začne stoupat. V té chvíli mluvíme o ceně historické, popřípadě sběratelské. A tato vína se již nikdy neotvírají a ani nepijí.

bitcoin školení listopad 24

Nabídka týdne
Chardonnay, ročník 1999, jakostní víno s přívlastkem – výběr, výrobce Ampelos, Šlechtitelská stanice vinařská Znojmo, Vinařská oblast Znojmo, vinařská obec Vrbovec, viniční trať: Nad Sklepy, maloobchodní cena 192,– Kč.
Odrůda Chardonnay prožívá v České republice velký rozmach. O její popularitu se zasloužilo světoznámé francouzké víno Chablis vyráběné z uvedené odrůdy, kterou je směle možné označit za módní. Barva Chardonnay ročník 1999 je jiskřivě zlatožlutá. V chuti oceníme plnost s příjemným zbytečkem cukru. Celková harmonie a vyšší obsah alkoholu v nás zanechávají pocit těžkého jižního vína. Protože ročník 1999 byl pro vinaře velmi dobrý, doporučuji investovat. Investice bude krátkodobější. Zenit vína odhaduji na tři až pět let. Výrobce se po transformaci do akciové společnosti mimo šlechtění začal zabývat i výrobou a obchodem s révovými víny. Věřím, že v krátké době na trhu uspěje.

  • Našli jste v článku chybu?