České dráhy
Petr Žaluda před časem pomýšlel na to, že by se mohl stát generálním ředitelem ČEZ. Tento týden možná skončí jako šéf Českých drah (ČD). O přeobsazení boardu ČD se přitom mělo diskutovat už na předchozí dozorčí radě. Problém nicméně spočíval v tom, že byla před kongresem ODS, a všechny zásadní kroky byly proto odloženy.
V půlce týdne se proto očekává tvrdý střet loutkovodičů stávajícího drážního generála Žaludy a někdejšího šéfa vítkovických železáren Vladimíra Baila, se kterým už o jeho možném působení na drahách mluvil véčkařský ministr dopravy Pavel Dobeš. Černým koněm jednání devítičlenné dozorčí rady by se mohl stát Radek Šmerda, někdejší náměstek a později krátkodobý ministr dopravy. Ten už se nechal slyšet, že by razantně sáhl do systému odměňování managementu železnic.
Na plánované dozorčí radě dojde ke střetu lidí od premiéra Petra Nečase a šéfky jeho kabinetu Jany Nagyové, šedé eminence pražské politiky Romana Janouška a dalších hlasů v dozorčí radě, které ovládá nekorunovaný šéf Věcí veřejných Vít Bárta. V prvním kole se podle všeho odehraje hra „kdo s koho“ mezi Žaludou a Bailem. V případě neshod by pak mohla přijít na přetřes nominace Šmerdy.
Zmiňovaní kandidáti pro první mač nejsou bezproblémoví: Žaludovi přitěžuje přátelství s Romanem Janouškem a benefity pro vedení, které prosadil, Bailovi zase archivy Bezpečnostní informační služby z doby, kdy šéfoval Vítkovickým železárnám. Ostatně kvůli stykům s šedou zónou byl diskvalifikován z boje o generálního ředitele ČEZ v roce 2004, jak tehdy týdeník Euro informoval.
Jedno je jisté, dráhy potřebují efektivního manažera, a ne poslušného sluhu, který bude jen naslouchat hlasům politiků. ČD budou muset výrazně ořezat náklady a využívat všech možností, jak efektivně zhodnotit majetek, na kterém participují, například využívat mnohem více datové sítě ČD Telematiky. Obhajovat důvody případného Žaludova odvolání však nebude snadné. Pod jeho vedením totiž tento moloch konečně nabral trochu hospodářského dechu.