Dobrovíz, Šestajovice, Rudná. Několik dobře známých lokalit kolem Prahy, které ,zdobí‘ rozlehlá skladiště a průmyslové haly, jež nelze přehlédnout ani z dálky. Že by však veškerá logistika velkých firem musela být nutně řízena přímo z našeho hlavního města, respektive jeho blízkého okolí, se rozhodně říct nedá. Důkazem budiž nejnovější projekt českého přepravce PPL, který na kraji Hradce Králové vybudoval své dosud největší centrální překladiště.
Jde o jeho druhou podobnou stavbu v republice – ta první se nachází u Říčan, tedy opět v těsném sousedství Prahy. Slovo ,podobnou‘ je však potřeba brát s notnou dávkou rezervy, neboť hradecký areál je o poznání prostornější a zároveň i efektivnější.
Samotné překladiště disponuje plochou 9249 metrů čtverečních, celý zbrusu nový komplex má každopádně ještě čtyřikrát tolik. Řečeno jinak, je zhruba stejně tak velký jako čtyři fotbalová hřiště vedle sebe. A také moderní, neboť disponuje plně automatizovanou (a především tichou) linkou, která je schopna zvládnout pětistranné čtení zásilek, dynamické vážení, měření a třídění a která se pohybuje rychlostí 2,5 metru za vteřinu. I díky tomu zde dokážou podle slov generálního ředitele společnosti Petra Horáka odbavit bezmála půl milionu balíků denně.
„Mám z toho nepopsatelnou radost, jelikož se jedná o další milník naší společnosti, který by nebyl možný bez neutuchající zákaznické důvěry ke službám poskytovaným skvělými pracovníky PPL. Nový hub nám otevírá řadu možností včetně rozšíření mezinárodní balíkové přepravy a zjednodušení procesů díky nejmodernějším technologiím,“ nechal se slyšet Horák s tím, že celá investice vyšla na částku 29 milionů eur.
V provozu jen v noci
Nové logistické centrum je situované jen kousek od sjezdu z dálnice D11 mimo rezidenční zóny, aby je nezatěžovalo nadměrným provozem. Výhodou navíc je, že bude fungovat výhradně v noci, takže většina nákladních vozů bude do areálu vjíždět pozdě večer a opustí jej ještě před ranní špičkou. A proč že vzniklo právě na předměstí Hradce Králové?
„Je pravda, že to působí možná trochu excentricky. Dokonce i naši šéfové se ptali na tu stejnou otázku,“ přiznal Horák s úsměvem redakci Euro.cz a pokračoval: „Samozřejmě jedním z faktorů bylo, že kolem Prahy je tento trh už poněkud vyčerpaný. Navíc jsme museli vzít v potaz distribuci naší sítě a fakt, že jsme napojeni na Polsko, Německo, případně některé jižní státy. No a z tohoto pohledu se nám Hradec Králové jevil jako druhá nejideálnější varianta. Tím spíš když dostavba D11 až k hranicím Polska je otázkou jen několika příštích let.“
Překladiště je natolik objemné, že dokáže naráz obsloužit až 80 vozidel. Vysoká je i samotná kapacita linek na třídění balíků – ve spolupráci se 140 pracovníky, kteří zde naleznou uplatnění, totiž za hodinu odbaví na 20 tisíc kusů zásilek. Že všechno funguje, jak má, bude po celou dobu provozu monitorovat 630 kamer, které jsou v areálu nainstalovány.
Bílá a zelená zároveň
Při návrhu budovy byly brány v potaz nejnovější trendy v oblasti udržitelnosti. Jinými slovy, ačkoliv zvenčí je celá bílá, technologie, jimiž disponuje, se dají podle provozního ředitele PPL Davida Vozničky označit jako zelené. A nejde přitom jen o materiály, z nichž byly vyrobeny oba sortery o celkové délce 850 metrů.
„Nové centrum naplňuje naši zelenou strategii v oblasti dopadů na životní prostředí a udržitelnost. Navíc zkrácením cestovních vzdáleností mezi našimi distribučními centry a zákazníky také účinně snižujeme emise CO2,“ podotkl na závěr Voznička s tím, že samotná budova je vybavená například nádržemi na dešťovou vodu a že v následujících měsících k ní budou nainstalovány nabíječky na elektromobily, zatímco střecha je do budoucna připravená pro montáž solárních panelů.