Menu Zavřít

Práce u McDonald’s není pro padavky, říká majitelka fastfoodových restaurací u D1

8. 3. 2021
Autor: Se svolením Šárky Celé/McDonald’s
  • Šárka Celá je majitelkou dvou poboček řetězce McDonald’s u dálnice D1, která patří k nejrušnějším tahům v Česku

  • Dříve vlastnila obchůdek a vedla rodinný hotel, franšízové podnikání je pro ni nová zkušenost

  • Koronavirus negativně dopadá i na její restaurace, ze strany zaměstnanců a zákazníků pociťuje únavu


Od provozovatelky malého obchůdku přes vedoucí rodinného penzionu až po majitelku dvou restaurací McDonald’s. Když Šárka Celá před dvěma lety koupila dvě pobočky fastfoodového řetězce přímo u dálnice D1, příliš jednoduché to neměla. Dálniční pobočky totiž patří mezi nejrušnější, a tak k nim přirozeně patří i velmi rychlé tempo. To ji naštěstí pomáhala zvládat rodina. „Děti a maminka pomáhaly v restauraci, manžel mi byl velkou oporou v domácnosti a tatínek nás pravidelně zásoboval proviantem,“ vzpomíná.

Stejně jako celé řadě ostatních podnikatelů i Celé aktuálně ztěžuje práci probíhající pandemie a s ní spojená opatření včetně uzavření restaurací. Ačkoli McDonald’s smí zákazníky obsluhovat alespoň přes službu McDrive, omezení pohybu se na fastfoodových restauracích negativně podepsalo.

Zkouška v podobě koronaviru

„Znatelně nám ubylo hostů. Neprojíždí kolem nás autobusy návštěvníků ze zahraničí, omezil se pohyb lidí cestujících do kanceláří,“ přibližuje s tím, že nejvíce jdou „přes okénko“ na odbyt dlouhodobě oblíbené produkty jako Big Mac, Cheeseburger, McChicken či hranolky. Hojně využívané jsou i slevové kupony.

Kromě nižších tržeb je podle franšízantky situace náročná i z pohledu logistiky a bezpečnosti provozu. „Chvilku máme otevřeno, chvilku prodáváme přes okno. Je to hodně složitá doba na logistiku. Nevíme, kolik máme naplánovat lidí na směnu, kolik nakoupit surovin,“ říká. Vyčerpání už vidí i na zaměstnancích: „Jsou unavení z práce v ochranných prostředcích. Stále dokola dezinfikujeme všechny plochy, se kterými přichází do styku jak zaměstnanci, tak i hosté.“

McDonald’s nahrazuje plastové příbory dřevěnými. Jen v Česku tím ušetří desítky tun plastů za rok
Přečtěte si také:

McDonald’s nahrazuje plastové příbory dřevěnými. Jen v Česku tím ušetří desítky tun plastů za rok

Kritická situace se odráží i na náladě některých zákazníků. Těch, kteří i v těžkých časech dokážou s úsměvem poděkovat a popřát hezký den, však podle Celé stále přebývá. I přes momentální komplikace tak majitelku práce naplňuje. „Když vás něco baví a vidíte v tom smysl, nepočítáte čas, který tomu věnujete,“ vysvětluje a dodává, že pokud se naskytne dobrá příležitost, rozšíření svých aktivit se určitě bránit nebude: „Něco se mi už v hlavě rodí.“

Všechno se musela naučit

Prostředí penzionu vyměnila Šárka Celá celá za fastfoodové restaurace po seznámení s obchodním konzultantem McDonald’s. Postupně jí vysvětlil, jak to ve franšízových restauracích chodí a co obnáší jejich vedení. Téměř roční školící program, do kterého zanedlouho nastoupila, brala jako výzvu. „Učit se smažit hranolky a obkládat hamburger v druhé polovině produktivního věku nebyla vždycky sranda. Byla to pro mě velká škola a nelituji jediného dne, kdy jsem se potila u grilu,“ vypráví.

Díky této zkušenosti dnes dobře ví, čím její zaměstnanci procházejí, a proto si toho, co dělají, dokáže vážit. „Práce u McDonald’s není pro padavky,“ dodává. Zatímco v penzionu byla zvyklá spoustu věcí dělat sama, v restauraci musí práci delegovat a nezapomenout úkoly zkontrolovat. Jako žena si ale nikdy nepřipadala v nevýhodě: „Když použijete ženskou taktiku, vykompenzujete mužské svaly.“

MM25_AI

Na co si majitelka musela zvykat, byl franšízový způsob podnikání. Jednotlivé kroky musejí totiž často projít schválením ze strany centrály. „Na začátku mi to přišlo nesmyslné a zdlouhavé, postupem času jsem ovšem zjistila, že to smysl má. Kdyby neměl McDonald’s jednotný směr, asi by se v restauracích prodávaly i párky v rohlíku,“ vysvětluje. Výhodou i nevýhodou franšíz podle ní je, že byznys částečně řídí někdo jiný: „Někdy musím balancovat mezi tím, aby byl spokojený McDonald’s, zákazník, zaměstnanec i já.“

  • Našli jste v článku chybu?