Spuštění systému datových schránek určených pro komunikaci s úřady se nezadržitelně blíží, revoluce začne už v červenci. Proto ministerstvo vnitra seznamuje zájemce i na seminářích.
Datové schránky změní už od začátku letošního července od základů fungování veřejné správy. Úředníci a firmy je budou muset povinně využívat k vzájemné komunikaci, pro fyzické osoby bude elektronická forma dobrovolná. Přestože legislativa umožňující tyto změny vstoupí v účinnost už za pět měsíců, povědomí o datových schránkách je stále malé. „Úspěch eGovernmentu v Česku je do značné míry závislý na tom, jak se rozšíří používání datových schránek,“ přiznává přitom náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček, který má elektronizaci veřejné správy na starosti.
Aby předešlo zmatkům v polovině roku, ministerstvo vnitra proto zahájilo v lednu informační kampaň. Její součástí jsou například reklamní kampaň, zřízení bezplatné informační telefonní linky nebo série seminářů ve dvaceti českých městech. Co nového se o datových schránkách na nich můžete dozvědět?
Založení e-mailem i na Czech Pointu
Samotné zřízení datové schránky se bude lišit podle toho, zda je pro uživatele povinné. Schránky firem, úřadů, notářů nebo advokátů tak bude provozovatel systému – Česká pošta – zřizovat automaticky na základě údajů v patřičných rejstřících. Fyzické osoby si budou muset podat žádost. To bude možné udělat čtyřmi způsoby: osobním předáním na ministerstvu vnitra, odesláním žádosti s úředně ověřeným podpisem ministerstvu poštou, odesláním elektronicky s připojeným zaručeným elektronickým podpisem nebo na kontaktních místech Czech Point. Zřízení schránky bude pro fyzické osoby i firmy zdarma.
Ať už bude datová schránka zřízena automaticky, nebo na základě žádosti, obdrží majitel nové schránky od ministerstva poštou do vlastních rukou přihlašovací údaje a návod k používání. Pak má lhůtu patnácti dnů na její aktivaci, kterou uskuteční prostým přihlášením. Pro vstup do systému mají sloužit takzvané identifikátory. Jejich přesná podoba však ještě není známa. Ministerstvo ji stanoví speciální vyhláškou. Do datové schránky pak bude mít přístup pouze samotná fyzická osoba, která ji zřídila, a v případě firem statutární orgán nebo jeho člen, případně vedoucí organizační složky. Každý majitel schránky si také bude moci určit administrátora, který bude schránku spravovat.
Formuláře na jednom místě
Přístup do datové schránky bude podle Petra Stiglera z České pošty možný také více způsoby. Pro fyzické osoby a malé firmy bude postačovat speciální webový portál. „Půjde o jednoduchou aplikaci, dostupnou prostřednictvím internetu, která bude obsahovat funkce pro odesílání a příjem zpráv,“ vysvětluje Stiegler. Vedle toho takzvané rozhraní spisových služeb umožní přímé propojení systému se spisovou službou či jinými aplikacemi. Kdo však nemá přístup na internet, bude moci do své datové schránky nahlížet i na Czech Pointech a přímo si zde nechat převést elektronický dokument do papírové podoby a vytisknout.
Aby datové schránky usnadnily papírování, zvládnou práci s elektronickými formuláři. Uživatel tak bude mít v datové schránce k dispozici všechny důležité dokumenty, žádosti a formuláře na jednom místě. Ty budou přitom předvyplněné jeho osobními údaji. Pro odesílání elektronicky vyplněných dokumentů na úřad navíc nebude potřeba zaručený elektronický podpis – jeho použití bude dobrovolné.
Datové schránky přinášejí také novinku v podobě fikce doručení: pokud si zprávu od úřadu nevyzvednete do deseti dnů ode dne, kdy byla do schránky dodána, považuje se automaticky za doručenou. Upozorňování na nové dokumenty ve schránce si každý uživatel může zvolit buď formou placené SMS na mobilní telefon, nebo zdarma na určenou e-mailovou adresu. Vedle usnadnění komunikace s úřady budou v systému datových schránek hrát významnou roli i úspory za poštovné. „Zasílání informací pomocí datových schránek bude v každém případě mnohem levnější než prostřednictvím doporučených zásilek,“ tvrdí Zdeněk Zajíček z ministerstva vnitra.
Podle Petra Stieglera mají být vývoj a implementace informačního systému hotovy do konce dubna. Poté pošta rozjede s vybranými státními úřady zkušební pilotní provoz a v červnu zpřístupní veřejné testovací prostředí pro spisové služby a další aplikace. Od července pak začne zřizování datových schránek naostro.