Městská část se podle Skály pokoušela s firmou Lime jednat, ale bezvýsledně. „Společnost Lime nesplnila žádný z našich požadavků na bezpečný a rozumný provoz, proto po roce usilovných vyjednávání musíme přistoupit k dalšímu kroku a připravujeme omezení vjezdu do pěších zón v centru města,“ řekl.
„Řešení pilotního zákazu vjezdu pro koloběžky a další turistická lákadla jsem projednal s náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem (Praha Sobě), který nám vyšel vstříc, a jednám také s policií,“ uvedl dále Skála. Doplnil, že radnice podala žádost o řešení problému na silniční úřad Prahy 1, který přišel s návrhem značení na pěších zónách. Návrh bude podle radního nyní 90 dní viset na úřední desce. Je možné proti němu podat námitku.
Souhlasíte se zákazem elektrokoloběžek na pěších zónách?
Návrh značení, které by se mělo objevit u pěších zón, využívá faktu, že podle výkladu ministerstva dopravy je elektrokoloběžka brána jako kolo. Návrh tak zakazuje vjezd kol s doplněním „mimo kola s pedály a koloběžky bez motoru“. Běžných kol, elektrokol a nemotorových koloběžek se proto netýká. Lidé, kteří budou chtít jezdit v centru na vlastních elektrokoloběžkách, si budou moci podle radnice zažádat o výjimku.
TIP: Pokud by Praha 1 zakázala sdílené elektrokoloběžky ve městě, je ten pravý čas si pořídit vlastní. Nenaleťte však podvodníkům a nejdříve si srovnejte nejlepší elektrokoloběžky a vyberte si podle svých představ.
Přečtěte si rozhovor: Jednáme s městskými částmi, nové legislativě se nebráníme, říká manažer Lime Široký
„Zákaz v takovéto formě vnímáme jako jasně diskriminační. Praha 1 se v souvislosti se zákazem netají tím, že se jedná o opatření namířené přímo proti jedné konkrétní komerční společnosti, přičemž majitelé soukromých elektrokoloběžek budou moci získat výjimku,“ uvedl provozní manažer společnosti Lime Ondřej Široký.
Firma podle něj magistrátu navrhla například zpomalení koloběžek v rizikových oblastech, právě třeba v oblasti pěších zón. „Načasování tohoto jednostranného oznámení nepovažujeme ze strany Prahy 1 za šťastné s ohledem na to, že paralelně probíhají konstruktivní jednání s magistrátem,“ dodal. Firma podle něj požadavky Prahy 1 plní, například zakázala parkovaní v pěších zónách a omezili rychlost v rizikových místech.
Firma Lime v Praze podle dřívějších informací provozuje 1500 koloběžek. Společnost uvádí, že působí ve více než 120 městech. Poprvé se koloběžky objevily v kalifornské Santa Monice, následovalo San Francisco a poté se firma rozšířila po celém světě. Společnost se často potýká s odporem městských samospráv kvůli stejným důvodům, které uvádějí politici v Praze. Pražský magistrát před časem rozhodl o výpovědi memoranda Prahy s firmou, což však neznamenalo zákaz služby. Podle vedení magistrátu mělo jít o signál, že s přístupem společnosti město není spokojeno. Podle Širokého se nyní jedná o novém znění memoranda.
Kromě firmy Lime v Praze fungují také sdílení jízdních kol Rekola a sdílení automobilů Car4way a Revolt. Od dubna na pražský trh vstoupila společnost Homeport, která nabízí sdílená elektrokola.
Dále čtěte:
Recept pro Prahu? San Francisco zřídí úřad pro regulaci elektrických koloběžek
Revoluční služba sdílené ekonomiky: přes celé Německo autem za jedno euro
Airbnb na kolech chce navždy změnit přístup k vlastnictví aut. Okouzlil i Daimler
Uber pokračuje v investicích před vstupem na burzu. Jeho ztráta přesáhla miliardu dolarů
Retro v mobilu. Škodovka Margaret vozila zákazníky Liftaga zadarmo
Uber má zájem o doručovatele potravin Deliveroo. Stálo by ho to přes dvě miliardy dolarů
Elektrokoloběžky na chodníky nesmí, uvedlo ministerstvo dopravy