Menu Zavřít

Praha a Brno se spojily proti Uberu. Chtějí změnu zákona

5. 3. 2017
Autor: Profimedia.cz

Metropole Praha a Brno by chtěly nově postupovat společně proti službě Uber. Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) kvůli tomu začala jednat s brněnským primátorem Petrem Vokřálem (ANO). Cílem jednání mají být změny na vládní úrovni. „Uber není tím sympatickým startupem, do kterého se stylizuje, a především nemá nic společného se sdílenou ekonomikou,“ upozornila Krnáčová.

Uber podle primátorky provozuje normální taxislužbu, ale na rozdíl od jiných provozovatelů neodvádí žádné daně, a tím v podstatě okrádá stát i město. „Řidiči si často nevydělají na to, aby pokryli náklady na opotřebení auta. To je i důvod, proč moc českých řidičů s Uberem nejezdí,“ sdělila Krnáčová. V nejbližším možném termínu se chce kvůli tomu setkat i s náměstkem brněnského primátora pro dopravu Matějem Holanem.

„Chceme se domluvit na společných opatřeních, která jsme schopni prosadit na vládní úrovni. Myslím, že když bude zřejmé, že se tento problém týká dvou největších měst, bude také větší důvod, aby ho řešilo ministerstvo a potažmo vláda,“ sdělila primátorka.

Město již několikrát vyzvalo Uber, aby svou službu upravil tak, aby byla v souladu s legislativou. K žádné změně však společnost podle informací magistrátu nepřistoupila. V září 2014 informovalo ministerstvo dopravy společnost Uber, že řidiči musí provádět přepravu v souladu se zákonem o silniční dopravě. To se ale podle pražské radnice neděje.


Uberu rostou příjmy. Čtěte:

Uberu vzrostly příjmy, přesto vykázal ztrátu přes 57 miliard

Uber (ilustrační foto)


„Podle stanoviska ministerstva dopravy a z něj vyplývajícího právního názoru kontrolních orgánů města se při přepravě pomocí aplikací Uber jedná o taxislužbu. Magistrát proto bude i nadále plnit svoji zákonnou povinnost a stejně jako ostatní taxislužbu, tak i taxislužbu uskutečňovanou prostřednictvím aplikace Uber, bude průběžně kontrolovat,“ upozornil úřad.

Od začátku roku 2016 magistrát provedl 68 kontrolních jízd uskutečněných prostřednictvím mobilních aplikací Uber a ve všech případech bylo zjištěno pochybení.

MM25_AI

„Sama jsem se setkala s některými řidiči Uberu a ti mi potvrdili to, co jsem si myslela. Společnost je neinformuje o tom, že svou činností budou porušovat zákon, a řidiči často ani nevědí o možných rizikách z toho plynoucích,“ konstatovala primátorka. Pražská radnice se kvůli tomu chystá spustit informační web o tom, co vše musí řidič taxi splňovat a jaké jsou nejčastější provinění řidičů Uber.

Uber podle Prahy porušuje zákon o silniční přepravě tím, že:
o V případě aplikace UberBLACK se sice jedná o řidiče, kteří jsou držiteli veškerých dokladů pro taxislužbu předepsanými, ale provozují taxislužbu bez zákonem nařízeného označení a vybavení vozidla; auta nejsou označena názvem provozovatele a nemají střešní svítilnu s nápisem TAXI. Z pohledu vybavení nemají zákonem požadovaný taxametr.
o V případě aplikace UberPOP nejsou řidiči držiteli živnostenského oprávnění na provozování taxislužby, nejsou držiteli oprávnění řidiče taxislužby, vozidla nejsou evidována jako vozidla taxislužby a nejsou označena a vybavena, jak zákon ukládá.
Zákon o cenách například tím, že:
o Na vozidlech není zveřejněn ceník, podle kterého je přeprava uskutečňována.
o Konstrukce ceny je v rozporu s nařízením hl. m. Prahy o maximálních cenách osobní taxislužby.
o V některých případech závislých na dni a času přepravy je cena navyšována stanovenými koeficienty, kvůli kterým dochází k překročení městem stanovených maximálních cen.

Zdroj MHMP

Dále čtěte:

Většina českých řidičů Uberu na Silvestra jezdila: Praha byla dvojkou regionu

První malý úspěch Uberu: zákon o taxislužbě


  • Našli jste v článku chybu?