Spořilovská spojka by mohla v budoucnosti vést více než kilometrovým „zeleným tunelem“. Město plánuje takzvané těžké zakrytí frekventované komunikace. Projekt Zelený zip pro Spořilov počítá na střeše tunelu s povrchovým parkem, který má eliminovat negativní důsledky kamionové dopravy. V současnosti projekt prochází řízením posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Pokud dostane všechna povolení, mohly by stavební práce začít v roce 2020 až 2021.
Délku trvání stavby studie odhaduje na tři až čtyři roky. Cílem zastřešení Spořilovské spojky je podle projektu snížit hlukovou a emisní zátěž z automobilové dopravy. Zakrytí komunikace se snaží magistrát koordinovat s uvažovaným prodloužením tramvajové trati přes Spořilov na Jižní město včetně nové tramvajové nové smyčky. Projekt například počítá s třemi novými tramvajovými zastávkami.
„Spořilovská spojka rozdělila Spořilov vedví. Je bariérou uprostřed čtvrti, ale především vystavila obyvatele hluku a emisím z tisíců kamionů a desítek tisíc osobních automobilů, které tudy denně projíždějí,“ uvedl starosta městské části Praha 4 Petr Štěpánek (SZ).
Těžké zastřešení spojky bude podle něj pro obyvatele okolí znamenat zásadní změnu k lepšímu. „Množství hluku a exhalací, kterým budou Spořilováci vystaveni, se sníží na minimum. Vzniknou také čtyři hektary parkové plochy, která propojí v současnosti oddělený starý a nový Spořilov,“ dodal Štěpánek.
Jak má vypadat „zelené zakrytí“ Spořilovské spojky:
Pěším tak zakrytí spojky umožní se dostat přes nový park za Starého Spořilova na nový a naopak. Stávající podchody čeká rekonstrukce a rozšíření. Studie řeší i parkování a zvýšení počtu parkovacích míst. U místní polikliniky by měly vzniknout podzemní garáže pro pacienty i obyvatele.
Město dalo souhlas: Trať na letiště a do Kladna povede částečně pod zemí
„Spořilov je jednou z pražských lokalit, které jsou nejvíce zatíženy tranzitní dopravou a všemi jejími negativními vlivy,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Dodal, že nadále trvá na zákazu vjezdu kamionů do Prahy a na dobudování klíčové dopravní infrastruktury s městským a pražským okruhem.
Vypracování studie tunelu a úprav okolí začalo v roce 2015. Praha projekt koordinuje například s Technickou správou komunikací a Institutem pro rozvoj hlavního města Praha.