Pražský magistrát zahájil přípravu vyhlášení stavební uzávěry pro pozemky, kudy povede severozápadní část Pražského okruhu, a pro pozemky pod plánovaným úsekem vnitřního okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol přezdívaného Vlasta. Vyplývá to z materiálu, který dnes schválili pražští radní. Úředníci nyní začnou zpracovávat podklady nutné pro vyhlášení uzávěry. Úsek Pražského okruhu na jihu města mezi D1 a D8 má nyní platnou uzávěru. Vnitřní ani vnější okruh nejsou dosud dokončeny.
Důvodem vyhlášení uzávěry je, aby na pozemcích nevznikly stavby, které by později zkomplikovaly stavbu okruhu. Okruh je sice zanesen v územním plánu, ten však ale nedokáže pozemky na rozdíl od uzávěry pro stavby stoprocentně ochránit. „Územní plán může zajistit ochranu pouze v rámci ploch pro vlastní dopravní stavbu, nikoli však pro nezbytné související stavby,“ píše se v dokumentu.
Pražský okruh ve zmíněném úseku již platnou stavební uzávěru v minulosti měl. Platila od roku 1997, avšak v roce 2013 ji zrušil Nejvyšší soud. Hranice uzávěry byla vymezena 120 metry od plánované komunikace. Ve stejném rozsahu by měla být zřízena i nyní.
Vnitřní okruh chybí v severovýchodní části Prahy. Tato část vnitřního okruhu přezdívaného Vlasta má vést z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol po povrchu i několika tunely.
Konec slev: tendr na část dálnice D3 ukázal, že doba levného stavění je pryč
Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Hotový je v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem do Prahy 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou až k Barrandovskému mostu a Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. První část okruhu začala fungovat v 80. letech, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.
Vnější okruh měří asi 80 kilometrů, v provozu je zhruba polovina. Chybí severozápadní část mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí a jihovýchodní část mezi Běchovicemi a dálnicí D1.
Čtěte také: