Hlavní město má zájem o pozemky pod Negrelliho viaduktem. Od jejich odkupu si slibuje možnost dalšího rozvoje lokality. Jde o 17 pozemků, jejichž vlastníkem jsou v současnosti České dráhy. Za jejich nákup by mělo město zaplatit necelých pět milionů korun. O nákupu budou v úterý rozhodovat pražští radní.
Nákup pozemků hlavní město připravuje s Českými drahami již delší dobu. Jde pouze o pozemky mimo pilíře viaduktu, který je součástí drážní infrastruktury.
„Vzhledem k plánované rekonstrukci Negrelliho viaduktu, jejíž součástí je i vyčištění nekvalitních stavebních nánosů v prostorech oblouků, vznikne významný potenciál rozvoje území, který spočívá v možné transformaci těchto prostor a nalezení vyšší formy využití, než tomu bylo doposud,“ uvedl radní Karel Grabein Procházka (ANO).
I tak by mohla vypadat proměna viaduktu:
Tím, že by pozemky přešly do majetku hlavního města, by podle Procházky bylo možné iniciovat záměry, které by z místa vytvořily kvalitní veřejný městský prostor. Zajistilo by to podle něj strategicky i nejvyšší možnou míru kontroly nad okolím viaduktu.
O další směně pozemků jedná magistrát zároveň i se Správou železniční a dopravní cesty (SŽDC). „Části pozemku pod oblouky na Štvanici jsou navrženy do velké směny pozemků. V současné době probíhá aktualizace znaleckých posudků na určení obvyklé ceny všech pozemků zařazených do směny,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Hlavní město zatím podle radního Procházky nemá hotovou žádnou koncepci využití území. Část pozemků leží v památkové zóně Karlín, část v památkové rezervaci hlavního města Prahy. Na jednom z pozemků stojí oblouk, pod nímž je příjezd k Hudebnímu divadlu v Karlíně.
Přečtěte si: Začíná miliardová oprava Negrelliho viaduktu. Vlaky musí jezdit jinak
Budoucí využití pozemků pod oblouky nebude podle starosty městské části Praha 8 Romana Petruse (ČSSD) kvůli velikosti prostoru a památkové ochraně jednoduché. Například elektroinstalace by nemohla být do stavby instalovaná a její vedení podél stěn zmenší už tak malý prostor. Starosta poznamenal, že by si pod oblouky přesto dokázal přestavit například kavárny a umělecké obchůdky. „Na tom byla s městem shoda od začátku,“ poznamenal.
Město prý městské části předložilo studii využití, která ale počítala s rozsáhlými dopravními omezeními v okolí viaduktu. „Zrušit jednosměrky by bylo kritické, měli jsme k tomu hodně připomínek,“ uvedl Petrus. Dodal, že studii teď čeká klasické schvalovací kolečko.
Aktuálně chce Praha část pozemků pronajmout, alespoň do doby, než skončí rozsáhlé opravy viaduktu, které má v režii SŽDC. Radní budou jednat o uzavření smlouvy o budoucí smlouvě nájemní s ČSAD Praha holding. Za pronajímané pozemky by měla Praha inkasovat ročně 120 tisíc korun ročně.
Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po inženýru Aloisi Negrellim, který stavbu řídil.