Lukáš Melichar
Jméno firmy International SOS je v tuzemsku prakticky neznámé. Přesto právě tato společnost provozuje medicínskou zdravotnickou linku pro VZP a stojí i za mnohými cestovními a automobilovými asistenčními službami,; nabízenými jako bonus například ke kreditním kartám nebo k povinnému ručení či havarijnímu pojištění. Celosvětově poskytuje služby více než 6400 korporátním klientům. Mezi zákazníky firmy, která stále větší část svých činností přesouvá do Prahy, patří 81 ze sta největších firem světa podle žebříčku Fortune Global 100. Týdeník EURO si o asistenčních službách, riziku výskytu ptačí chřipky a o atraktivitě Prahy pro zahraniční firmy povídal s ředitelem International SOS pro střední a východní Evropu Lukášem Melicharem.
EURO: Ve firemních materiálech píšete o týmech specialistů, které zpracovávají informace o šíření pandemií. Jaký vývoj předpokládáte letos u ptačí chřipky? MELICHAR: Experti se shodují, že pandemie s vysokou pravděpodobností nastane a může postihnout mnoho lidí. Zatím však není známo kdy, a jaký typ viru ji způsobí. Bezprostřední nebezpečí však bude hrozit teprve tehdy, až se virus stane přenositelným z člověka na člověka. Mnoho zemí již vyvinulo rozsáhlé a komplexní plány pro přípravu na možnou pandemii. V případě společností je tomu ovšem jinak. Zvláště ty, které podnikají v rozvojových oblastech, by měly být na danou situaci přichystány. Pro všechny naše klienty zajišťujeme adekvátní lékařskou péči, vakcinace, repatriace, evakuace a bezpečnostní plány šité na míru. Stejně jako v případě epidemie SARS či tsunami jsme připraveni poskytovat komplexní zpravodajství prostřednictvím specializovaných programů dostupných na svých internetových stránkách.
EURO: Stoupá zájem tuzemských firem kupovat zaměstnancům privátní zdravotnické programy? MELICHAR: Zaměstnavatelé v ČR se po vzoru vyspělých zemí začínají stále častěji poohlížet po zaměstnaneckých benefitech ve formě zdravotních programů. V praxi se jedná zejména o preventivní péči, kterou musí zaměstnavatelé zajistit v souladu se zákonným ustanovením. S přibývající expanzí českých firem do zahraničí roste i zájem o komplexní programy, které připraví zaměstnance na jejich výjezd včetně předcestovní prohlídky a očkování a následného zajištění zdravotní péče v zahraničí.
EURO: Především díky spolupráci s Českou pojišťovnou jste největším tuzemským poskytovatelem automobilových asistenčních služeb. Jak se bude tento trh vyvíjet? MELICHAR: Poskytování auto asistenčních služeb v rámci pojištění motorových vozidel se za posledních několik let posunulo ke komplexní službě, která řidičům nabízí nejen kvalitní pomoc v nouzi, poradenství v případě nehody, tlumočení v zahraničí, právní pomoc, ale i zajištění ubytování či cestovní informace. Asistenční služby získávají díky četnějšímu využívání na důležitosti a jsou vnímány jako skutečná přidaná hodnota. Pojišťovny kladou stále větší důraz na úsporu nákladů a transparentnost procesu poskytování asistenčních služeb. V blízké budoucnosti se dá očekávat, že pojišťovny budou mít zájem na provádění oprav havarovaných vozidel pouze ve smluvních servisech, což povede k další úspoře nákladů
EURO: Do Česka vaše firma alokovala poskytování služeb nejen pro střední Evropu, Balkán a Pobaltí, ale částečně i pro staré země EU. Proč padla volba na Prahu? MELICHAR: Pražská pobočka se postupně stává evropským centrem poskytování vybraných služeb pro nadnárodní korporace. Důvodem je především rozvinutá logistika a infrastruktura, jazyková vybavenost, konkurenční náklady a vysoká úroveň IT služeb a komunikace. Již dnes provádíme likvidaci pojistných událostí pro evropské pojišťovny, konkrétně pro programy ve Velké Británii, Německu, Francii či Itálii. EURO: Mnoho let jste pracoval v Londýně a USA. Co podle vás láká zahraniční manažery do Prahy? MELICHAR: Praha nyní nabízí zahraničním zaměstnancům více, než si leckdo dokáže představit. Především je to jedno z nejpůvabnějších měst na světě a rychle se stává centrem světového obchodu a stěhují se sem i ředitelství mezinárodních firem. Poměr mezi reálným výdělkem a náklady na živobytí je zde výhodnější než v zemích západní Evropy či v USA. Vysoký standard bydlení a úroveň poskytovaných služeb je již samozřejmostí a možnost cestovat po Evropě v řádu několika hodin je určitě nezanedbatelné plus.
EURO: Co by podle vás nejvíce pomohlo tuzemskému veřejnému systému zdravotního pojištění? MELICHAR: Reforma zdejšího zdravotního systému je již celá léta hlavním bodem všech volebních programů. Z našeho pohledu by českému zdravotnictví prospěla jednoznačná definice standardu zdravotní péče hrazené z veřejného pojištění, která je dostupná každému občanovi, a možnost připojištění se u zdravotních či komerčních pojišťoven na služby nadstandardní. Předpokládaná vyšší spoluúčast pacientů na poskytované péči je již samozřejmostí v řadě zemí a je proto jen otázkou času, kdy tento fakt ovlivní i české zdravotnictví.