Hlavnímu městu hrozila protestní stávka zaměstnanců dopravního podniku. Jednání odborů s magistrátem však skončilo dohodou.
Autor: Jakub Stadler
Plánovanou stávku zaměstnanců pražského dopravního podniku se podařilo odvrátit. Odboráři se v pátek odpoledne se členy krizového štábu pražského magistrátu dohodli na všech sedmi předložených požadavcích a od protestu upustili.
„Stávkový výbor zastavuje přípravu časově neomezené stávky a ukončil svoji činnost,“ řekl zástupce odborářů Jiří Obitko. Jednání v pátek trvalo téměř osm hodin a dlouho nebylo jasné, jak dopadne.
Podle ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka ve všech sedmi bodech šlo o kompromis. O detailech některých bodů budou odboráři s vedením dopravního podniku ještě příští týden jednat.
Chyběly dvě miliardy Odbory pohrozily časově neomezenou stávkou, pokud pražská radnice neuhradí 1,9 miliardy korun na pokrytí prokazatelných ztrát firmy za letošní rok. Jak ztráty vznikly? „Náklady letošního roku jsou v konečném důsledku nižší než ty loňské. Máme letos kvůli krizi nižší tržby, prodali jsme méně majetku, než jsme očekávali, a museli jsme zaplatit také některé daně, které se vztahovaly k loňskému roku,“ vysvětlil šéf Dopravního podniku Martin Dvořák. Argumentuje tím, že i když si organizátor hromadné dopravy, společnost Ropid, objednal počet spojů, trasy a intervaly podle auditu za devět miliard korun, dopravní podnik dostal od Prahy dotaci jen kolem sedmi miliard. Rada města sice minulý týden schválila uvolnění dalších 900 milionů korun, odboráři tuto částku však považovali za nedostatečnou. Trvali na zastavení plánovaného propouštění, žádali odchod ředitele Radka Novotného, který má v podniku na starosti outsourcing, a chtěli ukončit všechny další projekty, které směřují k vyčlenění některých činností z podniku. Odmítají propouštění zaměstnanců a volají po tom, aby město nastavilo standardy kvality pro pražskou hromadnou dopravu, které by platily pro všechny dopravce. Spory o outsourcing**
Město tlačilo na dopravní podnik, aby razantně snižoval náklady na svůj provoz. Primátor Pavel Bém dokonce navrhl, aby si manažeři firmy snížili platy o třetinu a ostatní zaměstnanci o sedm procent. Ředitel podniku Martin Dvořák ale tvrdil, že najde úspory jinde.
Na splnění některých požadavků odborů primátor nakonec kývl. Je ochoten předložit plán dofinancování ztráty za rok 2009 a nastavit standardy kvality. Je připraven ustoupit od snižování platů zaměstnanců, pokud budou alespoň zmrazeny. K mírné shodě došlo i ve věci outsourcingu. Firmu opustí ředitel pro transformaci Radek Novotný, dopravní podnik bude dál provozovat některé důležité provozy, které pro něj mají strategický význam, jiné, jež přímo nesouvisejí s provozem městské hromadné dopravy, převede na soukromé firmy.
Podle původního plánu si měl dopravce ponechat jen vozy a řidiče, ostatní činnosti by si objednával od soukromníků. Pod křídla soukromých firem mělo přejít vybavení, depa, ale i zaměstnanci, opraváři tramvají a třeba i revizoři. Řada provozů v Dopravním podniku už byla převedena. Propouštění lidí se ale dopravce s největší pravděpodobností nevyhne.