Menu Zavřít

Praha touží po Kawasaki. Nový japonský dopravní letoun C-2 okouzlil obranu

25. 11. 2017
Autor: Ondřej Stratilík/Euro

Hlasité pípnutí a vrata nákladového prostoru se rychle zavírají. „To dokážeme ve vzduchu i během vzletu," upozorňuje člen posádky na to, že letoun umí shazovat humanitární pomoc i vyzbrojené parašutisty. Že je střední dopravní Kawasaki C-2 čerstvou chloubou jejich obranného průmyslu, dokazuje i velká japonská vlajka pověšená nad vstupem do nákladního prostoru.

Na veletrhu Dubai Airshow okouzlil řadu lidí. Včetně české delegace. Ostatně Praha po C-2 pokukuje několik let. Kontakty s Tokiem zintenzivnily poté, co se letoun dostal do sériové výroby a letos v březnu jej začaly používat tamější ozbrojené síly JASDF (Japan Air Self-Defense Force).

Přímo na Dubai Airshow se i proto náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta setkal se svým japonským protějškem. Podle informací týdeníku Euro hledají možnosti, co by z případného kontraktu mohl získat český průmysl. Protože jde téměř o kompletně japonský produkt - jen proudové motory dodává General Electric - při výrobě C-2 prostor pro firmy z Čech a Moravy není. „Řeší se, co dokážou naši výrobci nabídnout japonským ozbrojeným silám,“ popisuje vysoce postavený úředník ministerstva obrany.

Pořízení dvojice letounů C-2 ovšem nebude nic levného. Jak týdeníku Euro řekl Ikuo Yoshida z japonské obranné agentury ATLA, cena jednoho stroje pro JASDF činí zhruba 200 milionů dolarů, tedy 4,6 miliardy korun. Částka ovšem zahrnuje i vývoj letounu. Pokud by se českým vyjednávačům podařilo dosáhnout reálné třicetiprocentní slevy, Praha bude za pár letadel platit zhruba 6,5 miliardy korun.


To je on. Podívejte se na vrtulník, který USA nabízejí Česku


Ještě před několika lety šlo o téměř sci-fisumu, dnes panuje jiná situace. Přísliby neustále rostoucího rozpočtu na jedné straně a neschopnost dotáhnout velké modernizační projekty. I to jsou důvody, proč se vedení ministerstva obrany a Generálního štábu přestává bát velkých soust. Ví, že peníze prostě bude muset za něco utratit.

Navíc nákup C-2 zapadá i do koncepčních plánů. České letectvo s takovým typem letounu počítá ve svých výhledech. Dosud nemá žádný stroj, jímž přepraví těžkou pozemní techniku. C-2 pojme například dva transportéry Pandur nebo jednu houfnici DANA. Pro srovnání - největší dopravní letoun české armády CASA unese osobní terénní vozidlo Land Rover Kajman. Aby se do nákladního prostoru vešlo, musí mít podhuštěné pneumatiky a odmontované rámy oken.

Ještě před několika lety si vojsko chtělo pořídit stroje KC-390 od brazilského výrobce Embraer. Česká republika spolu s Chile či Portugalskem podepsala memorandum, v němž naznačila, že koupí dva letouny. Jenže od října 2014, kdy střední vzdušný transportér slavnostně vyjel z hangáru, ministerstvo obrany od svých slibů opatrně couvá. Šance letadla navíc rapidně poklesly v polovině října. To zpoza Atlantiku dorazila informace, že prototypu KC-390 během testů poklesl vztlak pod křídlem a došlo k poškození. K nehodě mělo dojít v okamžiku, kdy technici sledovali, jak se stroj dokáže vypořádat s námrazou. Pořízením dvou středních letounů nákupy vzdušných sil nekončí. Letectvo by uvítalo i další dvě casy a především tucet víceúčelových vrtulníků. Miliardy tu jsou.

MM25_AI

O přehlídce Dubai Airshow dále čtěte:

Dočká se i Praha. Nový Boeing 737 Max 8 dosedne na Ruzyni za několik týdnů

Rekordní zakázka pro Airbus: dodá 430 letadel za 1,1 bilionu

Velká Bíteš v Dubaji

Ondřej Stratilík


  • Našli jste v článku chybu?