Menu Zavřít

Praha unese ještě tři velká centra

2. 6. 2008
Autor: Euro.cz

Koncepčně špatné centrum nespasí ani masivní kampaň.

Diskuze věnované nákupním centrům jsou plná sporných argumentů. Základním klišé je, že nákupních center je v Česku příliš, další se neuživí a důkazem toho jsou centra, která už dnes mají potíže s návštěvností. Faktem je, že další, i úspěšná centra, ještě vzniknou.

Úspěch centra závisí na mnoha faktorech, které je třeba zvažovat už ve fázi koncepčního pojetí. O návštěvnosti rozhoduje propagace. Koncepčně špatné centrum však nespasí ani masivní kampaň.

Hlavními faktory jsou lokalita, spádovost a především takzvaný brand mix, tedy kombinace kvalitních značek zastoupených v obchodním centru. Lokalita ovlivňuje dopravní dostupnost a povědomí o centru. Má vliv na impulzivní nakupování. Nákupní centrum v dobré lokalitě se stává známým a přirozeným místem pro nákupy, zábavu či posezení v kavárnách. Dobrá spádová lokalita dokáže generovat „věrné zákazníky“, pro které se stává centrum přirozeným místem pro nakupování.

Ale klíčový je brand mix. Dotváří image centra, ovlivňuje širokou spádovou oblast a je to právě ten faktor, který přivádí zákazníky do konkrétního centra za dalším nákupem.

bitcoin_skoleni

Velká města jsou již saturována, některé projekty jsou stále ve výstavbě či pokročilé přípravě. Centra na okraji velkých měst již nemají ze střednědobého hlediska perspektivu. Největší potenciál je tradičně v Praze, která unese ještě další dvě nebo tři nákupní střediska s výměrou dvacet tisíc čtverečních metrů a více. Brno maximálně jedno. Velké naděje se vkládají do centra v Ostravě-Karolině. Pokud splní očekávání, může být velmi úspěšné a zákazníky vyhledávané. Zajímavá situace je v Liberci, kde je v různých fázích realizace několik projektů, penetrace nákupními centry zde popírá porovnání s Evropou. Přesto jsou všechny projekty ve fázi realizace.

Platí, že o úspěchu každého centra vždy nakonec rozhodnou zákazníci. Vím o jistém centru, které bylo prvních několik měsíců fungování příkladem totálního selhání záměru. Změnili se však nájemci a nový brand mix přivedl zákazníky. Centrum je dnes učebnicovým příkladem úspěchu. Ano, zákazníci a brand mix definují úspěch a neúspěch.

  • Našli jste v článku chybu?