Menu Zavřít

Praha v logistickém obklíčení

26. 9. 2005
Autor: Euro.cz

PRŮMYSLOVÉ NEMOVITOSTI Na dálničním tahu mezi Prahou a Brnem začala výstavba nového logistického centra. Southpoint vyroste nedaleko Velkých Popovic na 45hektarovém pozemku a celkem nabídne 187 tisíc metrů čtverečních ploch pro skladování, distribuci i lehkou průmyslovou výrobu.

PRŮMYSLOVÉ NEMOVITOSTI Na dálničním tahu mezi Prahou a Brnem začala výstavba nového logistického centra. Southpoint vyroste nedaleko Velkých Popovic na 45hektarovém pozemku a celkem nabídne 187 tisíc metrů čtverečních ploch pro skladování, distribuci i lehkou průmyslovou výrobu. Výstavba logistických center v Česku se začíná dynamicky rozvíjet. Loni bylo dostaveno několik komplexů o kapacitě 141 tisíc metrů čtverečních a letos bude toto rekordní číslo překonáno. Český realitní trh ale má co dohánět - u nás je pouze jeden milion metrů takových prostor, což je řádově méně než ve srovnatelných západoevropských zemích. Developerem parku Southpoint je společnost Pinnacle, která současně realizuje podobný projekt na severu české metropole (Northpoint u Zdib). Zároveň „okupovala“ i západ Prahy -nedaleko Ruzyně vystavěl Pinnacle areál Westpoint. Konkurenci pro něj představuje například projekt parku o rozloze 30 tisíc metrů čtverečních v Jirnech, kterým na trh vstoupila společnost Parkridge. Jde o výstavbu spekulativní - stejně jako v oblasti kancelářských a rezidenčních realit už developeři stále častěji musejí stavět, aniž znají budoucí majitele či nájemce. Vzhledem ke stále spíše slabší nabídce ale s obsazováním nejsou problémy -míra neobsazenosti se pohybuje kolem jednoho až dvou procent. „Dnes jsou prostory v Jirnech už téměř pronajaty a první zájemci se začnou stěhovat v září. Letos se počítá s výstavbou dalších 50 tisíc metrů,“ říká Ferdinand Hlobil ze společnosti Cuhsman & Wakefield/Healey & Baker (CW/HB). Pozornost developerů se ale už upírá i do regionů - zejména do okolí Plzně, Brna a Ostravy, s výjimkou naposled jmenovaného města se pochopitelně staví hlavně v okolí dálničních tahů. NEJEN PRO GIGANTY „Tyto parky jsou vyhledávány všemi typy podniků. Ty menší začínají pronájmem ploch kolem 2500 metrů čtverečních,“ vyvrací Petr Kovařík z realitní kanceláře DTZ Zadelhoff Tie Leung představu, že moderní logistické komplexy jsou určeny jen nadnárodním koncernům. Zatím do nich ale nacházejí cestu hlavně ony, zatímco domácí firmy tvoří pouhých 20-25 procent nájemců. „Hlavním důvodem je obava zavázat se k pětiletému nájmu,“ vysvětluje Ferdinand Hlobil. Podle něj ale zájem tuzemských firem o nově vystavené komplexy roste, a naopak ubývá poptávka po prostorách ve starších budovách. Právě v nich jsou ceny ovšem příznivější - v Praze, kde je na výběr řada takových kapacit, se ceny za metr a měsíc pohybují od 1,5 eura. Atraktivní finanční podmínky a snadnější ukončení nájmu vypadají lákavě, jenže nižší cena znamená také nižší kvalitu. „Skladové hospodářství je ale ovlivněno řadou dalších faktorů, například spotřebou energie, přístupem k dopravním komunikacím, náklady na manipulační techniku či zázemím pro zaměstnance,“ tvrdí Petr Kovařík. Moderní budovy jsou v tomto ohledu samozřejmě výhodnější. Podle něj velkou roli hraje i větší výška skladu (šetří prostor a tedy i náklady), rozsáhlejší manipulační prostory i ostraha objektu - to dnes patří ke standardům služeb logistických center. Developeři začínají budovat i menší jednotky. Podle F. Hlobila se u nás už objevily například v Praze-Průhonicích či Brně: „Jsou oblíbené u českých firem, které podnikání rozjíždějí nebo se stěhují z takzvaných garáží do větších prostor.“ MĚSÍČNÍ NÁJMY V NOVÝCH LOGISTICKÝCH KOMPLEXECH**

(v eurech za metr čtvereční, na konci 1. pol. 2005)

Praha 5,0-6,0

Okolí Prahy 4,0-5,0

Regiony ČR 3,8-5,0

Bratislava 3,5-5,0

Budapešť 4,0-5,5

bitcoin_skoleni

Varšava 4,5-5,5

Pramen: Cushman & Wakefield/Healey & Baker

  • Našli jste v článku chybu?