Představitelé Bémovy garnitury dál válcují lidi nového primátora
Přestože se lidé pražského primátora Bohuslava Svobody snaží magistrát hlavního města očistit od praktik předchozího vedení, zbývající členové „staré gardy“ dál prosazují svou. Svobodovi noví úředníci se podle informací týdeníku EURO například chystali vypovědět smlouvu se společností Corpus Solutions, která provozuje webový portál Praha.eu. On-line média měla být podle plánu po reorganizaci PR odboru přesunuta pod odbor komunikace. Ale nestalo se tak a smlouva vypovězena nebude. Naopak. Stejná firma bude v projektu, na jehož náklady na provoz a efektivitu panují rozličné názory, pokračovat.
Nezveřejněné smlouvy
V jedné z nedávných novinek na portálu Praha.eu se dozvíme, že magistrát založil facebookové stránky Prahy. Hlavní město ale jinak on-line příliš nežije. Graficky chaotický portál nemá s ohledem na počet obyvatel hlavního města podle zjištění týdeníku EURO nikterak vysokou sledovanost, neoficiálně je to necelých 700 tisíc unikátních uživatelů ročně (podobného počtu dosahuje například zpravodajský portál Tn.cz za měsíc).
Smlouva se společností Corpus Solutions byla podepsána nedlouho před komunálními volbami, a to loni 29. září. Tehdejší šéf odboru informatiky Ladislav Kočí se zavázal, že za čtyři roky těchto služeb magistrát zaplatí přes 155 milionů korun. Loni se náklady na roční provoz vyšplhaly na 28,15 milionu, v roce 2009 dosáhly 21,6 milionu.
Podle některých IT specialistů byla vypsaná soutěž v některých parametrech (například technické bezpečnosti) přizpůsobena stávajícímu provozovateli. Týdeník EURO proto firmu Corpus Solutions požádal o zveřejnění smlouvy s magistrátem. „Smlouvy zveřejňuje hlavní město Praha. My jsme dávali souhlas ke zveřejnění smlouvy, obráceně ale tento souhlas nemáme. Naše společnost byla vybrána na základě korektně realizovaného výběrového řízení, které bylo vypsáno 17. 6. 2010. Plnění smlouvy je kontrolováno sofistikovanými nástroji, které jsou k tomu určeny. Paušální částka vychází z požadavků zákazníka ukotvených ve smlouvě,“ odpověděla PR manažerka společnosti Hana Petříková.
Magistrát reagoval na konkrétně formulované otázky, například ohledně kontroly plnění měsíčního paušálu, velmi obecně. „Plnění stanoveného paušálu kontrolují určení zaměstnanci odboru informatiky a odboru komunikace prostřednictvím řídicího výboru projektu – včetně takzvané redakční rady portálu.“
Nový šéf IT Martin Vimr projekt webového portálu Praha.eu hájí. „Pro takhle velkou organizaci je portálové řešení nezbytné. Určitě budeme dělat audit IT a na to navazující strategii, ale zatím řeším školení úředníka a personální otázky,“ dušuje se Vimr.
Opencard a další
Právě Martina Vimra, který s magistrátem v minulosti spolupracoval jako konzultant, prosadila do čela odboru stará garda v čele s Milanem Richterem. Vimr uzavřel jako fyzická osoba na začátku loňského roku s pražskou radnicí kontrakt na vedení projektového programu a konzultantské služby, aby se pak rok a něco poté stal vlivným magistrátním úředníkem na odboru informatiky.
Pokud pomineme předražený pražský tunel Blanka, je odbor informatiky dalším kandidátem na jeden z největších finančních průšvihů z éry primátorování Pavla Béma. Do jeho kompetence totiž spadá celorepublikově známá aféra opencard (předražená čipová karta pro Pražany). Kvůli této kauze se musel nakonec z pozice šéfa IT pakovat Václav Kraus, který v ní působil tři roky, a záležitost převzala policie.
Ani odchod jeho nástupce Ladislava Kočího neproběhl tak hladce, jak byl médiím prezentován. Jedním z neoficiálních důvodů měl být podle informací týdeníku EURO záznam rozhovoru Kočího se zástupcem jedné nejmenované velké IT společnosti. „Bývalý ředitel odboru informatiky Ladislav Kočí ukončil své působení ve funkci stejným způsobem jako všichni ředitelé odborů. O vámi zmiňované nahrávce nevíme,“ sdělilo týdeníku EURO vedení pražského magistrátu.
Nástup Martina Vimra do čela odboru vyvolává pár otázek. Bylo sice vypsáno výběrové řízení, ale nakonec byl klíčový verdikt čtyř lidí problematikou IT nepříliš políbených: náměstka primátora Karla Březiny, zastupitele Milana Richtera, ředitele magistrátu Martina Trnky a šéfky personálního oddělení Petry Dederové. Hlasování skončilo podle neoficiálních informací tři ku jedné, přičemž Březina měl být tím jedním hlasem proti. Vimra, který byl favoritem především Richtera, nakonec schválila i rada města. Richter na telefonát ani textovou zprávu týdeníku EURO nereagoval.
===== Střet zájmů? Nikoli =====
Do výběrového řízení na ředitele odboru informatiky se prý přihlásilo 36 uchazečů a k pohovoru jich prošlo pět. Magistrát ve své tiskové zprávě připustil, že Martin Vimr již pro magistrát externě pracoval. „Od roku 2008 má jako externí spolupracovník úřadu na starost vedení skupiny projektových manažerů, kteří řídí projekty skupiny Proxio. Tento program se zabývá implementací systému pro unifikaci registrů, evidencí a agend hlavního města,“ přišlo v odpovědi týdeníku EURO z magistrátu.
V souvislosti se jmenováním Vimra jsou zajímavé tři skutečnosti. Společnost Deltax Systems, v níž nový šéf odboru IT Vimr nějaký čas působil, získala podle informačního systému o veřejných zakázkách v minulosti od pražského magistrátu čtyři kontrakty v celkové hodnotě přes sedmdesát milionů korun. Poradenské vztahy s magistrátem a za třetí poslední smlouva, kterou s pražskou radnicí uzavřel loni 8. ledna. Podle magistrátního serveru Zakázky pod lupou šlo o konzultantské a poradenské služby celkem „v rozsahu 190 člověkodní za účelem vedení programu Proxio, za účelem budování jednotného agendového systému a komplexní datové báze internetových systémů Hlavního města Prahy“.
Kritérii hodnocení v případě této zakázky byla cena za poptávanou službu a hodnocení doložených profesních životopisů a doložených referenčních projektů. Město zakázku vyvěsilo 5. ledna 2010 a už o tři dny později vybralo OSVČ Martina Vimra s nabídkovou cenou 1 892 400 korun, tedy s cenou o 300 tisíc korun vyšší, než byla předpokládaná vynaložená suma.
„Smlouva byla podepsána v lednu 2010 s ukončením k 31. prosinci 2010. Byla dočerpána již počátkem prosince 2010. V tomto okamžiku je smlouva ukončena. Od 9. prosince 2010 Ing. Vimr spolupracuje s magistrátem na základě dohody o pracovní činnosti. Tato dohoda byla ukončena dne 21. 3. 2011. Firma Deltax Systems ani její nový majitel Telefónica O2 nezískala v programu Proxio za celé jeho působení pro magistrát žádnou novou zakázku. Současná fakturace Telefóniky O2 vyplývá z uzavřené provozní smlouvy z roku 2005 na podporu dodaného řešení informačního systému SEM. Tato smlouva tento rok končí a nebude obnovena. V případě Ing. M. Vimra se tedy o střet zájmů nejedná a jednat nemůže,“ odpověděla Tereza Krásenská z odboru komunikace magistrátu na otázky ke zmíněnému kontraktu.
„To je úplně jiný druh práce,“ reagoval na otázku, jestli nejde o střet zájmů stejně Vimr a pokračoval, „V žádném případě nejde o střet zájmů, já jsem před třemi lety Deltax Systems opustil, stal jsem se OSVČ a nabídl svoje služby na trhu. Spolupracoval jsem s různými firmami, pracoval pro pražský a plzeňský magistrát.“ Praha se snaží svým obyvatelům prezentovat svěží vítr ve svých strukturách. Ale podle několika oslovených IT expertů to spíš vypadá, že odbor informatiky na pražském magistrátu ze zajetých kolejí jen tak nevybočí.