Praha má vytipováno 18 lokalit, kde by mohla vzniknout záchytná parkoviště P+R (park + ride). Vyplývá to z materiálu, který pro magistrát vypracoval Institut plánování a rozvoje (IPR). Ne všechny pozemky ale podle dokumentu patří Praze. Město by tak muselo nejdřív vyřešit majetkoprávní vztahy k jednotlivým pozemkům. Praha chce rovněž jednat se soukromými vlastníky o zřízení dočasných parkovišť.
„V přehledu nejsou uvedeny ty lokality, které jsou již v pokročilejší majetkoprávní přípravě a kde již probíhá konkrétní jednání,“ píše se v dokumentu. To se týká například míst u připravovaných stanic metra linky D nebo lokalit u železničních stanic a zastávek.
Praha ohledně nedostatku záchytných parkovišť čelila například kritice Středočeského kraje. Ten Prahu opakovaně vyzval, aby nezaváděla parkovací zóny na území Prahy 5 a 6 do doby, než budou vybudovaná záchytná parkoviště. Hejtmanství uvedlo, že zóny poškodí Středočechy, kteří dojíždějí do metropole za prací.
IPR vytipoval několik lokalit například na území Prahy 5. Tady by parkoviště mohlo být na Barrandově, u smíchovského nádraží nebo u krematoria v Motole. Na Barrandově vlastní pozemek Praha, stejně jako v Motole, na Smíchově je vlastníků více.
Další vytipovaná místa jsou například ve Slivenci, Suchdole nebo Troji. V docházkové vzdálenosti u metra navrhuje IPR parkoviště u stanic metra B Rajská zahrada a Stodůlky a na trase C u stanic Střížkov a Roztyly. Dokument zmiňuje i pozemky u stanice metra A Depo Hostivař a u železniční zastávky v Běchovicích.
Praha již dříve uvedla, že chce o zřízení parkovišť jednat s vlastníky pozemků, kteří v nejbližších deseti letech nepočítají s výstavbou. Pozemky by si město pronajalo a zřídilo na nich dočasné parkoviště. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) minulý týden uvedl, že Praha jedná se státem o převodu pozemku na Vypichu, kde by rovněž mohlo vzniknout nové záchytné parkoviště.
Parkoviště P+R jsou zahrnuta do systému Pražské integrované dopravy. Primárně jsou určena pro mimopražské řidiče, kteří zde nechají automobil a dále do centra Prahy jedou MHD. Praha má asi dvě desítky záchytných parkovišť P+R s celkovou kapacitou přes 3000 stání. Nejvytíženější parkoviště jsou na metru C, třeba na Chodově nebo v Letňanech. Nejméně používané je to v Běchovicích.
Vytipované lokality | |
---|---|
lokalita | městská část |
Barrandov | Praha 5 |
Běchovice | samostatná městská část |
Depo Hostivař | Praha 10 |
Dlouhá Míle | Praha 6 |
Krematorium Motol | Praha 5 |
Nové Butovice | Praha 13 |
Opatov | Praha 11 |
Podbaba | Praha 6 |
Průmyslová | Praha 10 |
Rajská zahrada | Praha 14 |
Roztyly | Praha 11 |
Slivenec | samostatná městská část |
Smíchovské nádraží | Praha 5 |
Stodůlky | Praha 13 |
Střížkov | Praha 8 |
Suchdol | samostatná městská část |
Troja | samostatná městská část |
Zličín (Zličín I a Zličín II) | samostatná městská část |
Zdroj: Institut plánování a rozvoje