VYZKOUŠELI JSME - KIA CERATO Korejská Kia letos útočí na pozice Škodovek modelem Cerato. Vůz sází na strohý design a relativně nízkou cenu - 309 980 korun v základu. Hodí se pro podnikání? Cerato je pětidveřový hatchback se strmou zádí. Karoserie má jednoduché linie, žádné parádičky.
foto: Kia
VYZKOUŠELI JSME - KIA CERATO Korejská Kia letos útočí na pozice Škodovek modelem Cerato. Vůz sází na strohý design a relativně nízkou cenu - 309 980 korun v základu. Hodí se pro podnikání?
Cerato je pětidveřový hatchback se strmou zádí. Karoserie má jednoduché linie, žádné parádičky. Čelní maska nezapře, že automobilka Kia patří do koncernu Hyundai. Má podobně mřížkovaný chladič, jako některé hyundaje, rámují ho sdružené reflektory. Záď je zakulacená, páté dveře se vyklápějí vzhůru.
Vnitřek je podobně strohý jako zevnějšek, s občasnými prvky exkluzivity. Jedná se o měkčené plasty na horní části přístrojové desky a ve výplni bočních dveří. V kabině je dost místa jak na předních sedadlech, tak překvapivě i vzadu. Vysoký člověk tu s nohama nemá žádný problém.
KUFR NENÍ VELKÝ
Horší je to s kufrem. Výrobce udává jeho objem ve výši 538 litrů, po sklopení dokonce téměř 1500 litrů. To by bylo více, než má Škoda Octavia. Ale tak veliký zavazadelník Cerato není. Kia totiž udává velikost podle zcela jiné normy, než používají ostatní automobilky. Ve skutečnosti nemá kufr více než 350 litrů. Ale jednu přednost mu nelze upřít. Zadní sedadla jsou sklopná tak, že po jejich poklopení vznikne rovná ložná plocha. Tím se může pochlubit z konkurentů jen Honda Civic a nebo Citroen Xsara. Cerato také trochu vylepšuje situaci dalšími odkládacími schránkami za podběhy kol a kapsami kolem rezervy.
VÝKONÝ DIESEL
Profit minulý týden testoval stroj s novinkou pod kapotou - turbodieselem 1,5 CRDI VGT. Čtyřválcový agregát má slušný výkon 75 kilowattů, což je nejvíce mezi naftovými patnáctistovkami na trhu. Motor jde výborně odspodu, stačí sešlápnout plynový pedál a auto jede. Může za to jedna technická vymoženost - variabilní geometrie lopatek turbodmychadla. Motor je dost tichý, umí až 175 kilometrů v hodině. V rychlostech nad 150 kilometrů ale auto už trochu vibruje, do volantu přecházejí z podvozku menší otřesy.
Cerato není žádný závodník. Lze ale ocenit úspornost agregátu, na sto kilometrů jízdy si vyžádá v průměru pět litrů nafty. Oproti benzinovému základu je ale třeba za naftu připlatit více než sto tisíc korun.
A co výbava? Například benzinová Kia Cerato se ve výbavě LX, která je k mání v akční slevě za 370 tisíc korun, chlubí dvěma airbagy, ABS, elektrickým ovládáním všech oken, elektricky nastavitelnými a vyhřívanými vnějšími zpětnými zrcátky, dálkově ovládaným centrálním zamykáním a klimatizací. Cerato lze doporučit jako nenáročné auto pro drobné podnikatele, kteří nevozí nářadí, počítače nebo jiný objemnější náklad. Není to auto na reprezentaci, ale zvláště s naftovým motorem šetří kapsu.
CO NÁS ZKLAMALO
Leták výrobce udává objem Cerata 538 litrů. To by bylo více, než má Škoda Octavia. Ve skutečnosti nemá kufr více než 350 litrů.
TECHNICKÉ ÚDAJE
| Typ vozu|pětidveřový hatchback |
| Motor|naftový čtyřválec|
| Objem válců|1,5 l|
| Max. výkon|75 kW |
| Spotřeba|5 l/100 km |
| Cena (základ)**|414 980 Kč |