Živnostníci si chválí variabilní interiér
Minivany, tedy jakési zvětšené jednoprostorové osobní automobily, začínají v České republice stoupat v oblibě. Nemůže za to jenom vzrůstající kupní síla obyvatel a jejich orientace na větší vozy, ale z velké míry také tak–zvaný daňový odpočet. Živnostníci si totiž za určitých podmínek mohou koupit minivan bez DPH, a ušetřit tak poměrně velké peníze. Jestliže se základ Premacy prodává za 674 900 korun, podnikatel ji může po odpočtení daně mít (v provedení N1) už za 569 200 korun. A tak se minivany hodně objevují v autoparcích řemeslníků a drobných prodejců, kteří je zároveň používají jako rodinný vůz. „S minivany jezdí také stále více taxikářů, říká pražský taxikář David Jiřikovský. „Zkuste jet na letiště pro čtyřčlennou rodinu třeba s octavií. I když je to relativně prostorný vůz s velkým kufrem, můžete mít s jejich zavazadly problémy. Minivany tedy nabízejí více prostoru než běžné osobní automobily, nedosahují ovšem parametrů velkoprostorových vozů typu Renault Espace či Chrysler Voyager. Výjimkou není ani Premacy – na první pohled vypadá jako trochu přerostlý neforemný kombík. Na délku má 4295 milimetrů, což je více než konkurenční Renault Mégane Scénic nebo Citroe¨n Xsara Picasso, ale zase méně než Opel Zafira. Pro srovnání: Škoda Octavia, krátká verze i kombík, je překvapivě delší. Měří totiž 4511 milimetrů. Prostornost u Premacy zajišťuje karoserie přizvednutá do výšky rovných 1600 milimetrů. To je o zhruba patnáct centimetrů více než octavia. Jestliže dřou v limuzíně lidé vyšší postavy hlavou o strop, v Premacy jim to určitě nehrozí. Velký je i úložný prostor – kufr má objem 420 litrů, které se při sklopení druhé řady dělených sedadel můžou zvýšit, uvažováno do úrovně oken, až na 1255 litrů. Délka ložného prostoru při sklopených sedadlech přitom činí 1550 milimetrů, což dává šanci například instalatérům složit na „korbu menší autogen. Týdeník EURO otestoval Mazdu Premacy DiTD, kterou pohání naftový přeplňovaný dvoulitr. Jízdní vlastnosti této verze jsou plně srovnatelné se standardním osobním automobilem. Nejvyšší rychlost Premacy DiTD je 170 kilometrů v hodině při slušné kombinované spotřebě do sedmi litrů nafty na sto kilometrů jízdy. Při meziměstské jízdě ji lze stlačit až na zhruba 6,5 litru, takže auto ujede na jednu nádrž 800 kilometrů. Motor je přitom velmi pružný, jen nástup z klidových otáček by mohl být o něco rychlejší. Premacy drží stopu dobře i v maximální rychlosti, vůz ani na vlhké vozovce vůbec neustřeluje do stran. V ostrých zatáčkách se auto naklání, což ale není u vysokého vozu žádným překvapením. Nepříjemně však může zaskočit skutečnost, že motor je v otáčkách poměrně hlučný, takže řidič se spolujezdcem na sebe musí při rozmluvě málem křičet. V interiéru Premacy se snoubí velký prostor s japonskou strohou elegancí. Plastová palubní deska je příjemně kompaktní, ale dosti strohá. „Když srovnám Premacy se svojí Toyotou Corollou z roku 1986, tak musím říci, že se nic nezměnilo, funkce i vzhled interiérů japonských aut jsou vlastně pořád stejné, říká David Jiřikovský. Premacy tedy nenabízí přílišnou eleganci, ale praktičnost. Ta spočívá především ve variabilitě uspořádání interiéru. Tři oddělené zadní sedačky mají jednoduché ukotvení, takže lze každé zvlášť vyjmout nebo sklopit. Díky tomu může majitel vozu snadno měnit konfiguraci interiéru podle momentální potřeby.