Test
Zahušťovat se začal segment malých aut, které jejich konstruktéři trochu nafoukli a povýšili na velkoprostorový vůz. Dominátorovi tohoto trhu, Hyundai Matrixu, začal letos konkurovat Opel Meriva. Po sintře, zafiře a agile je to už čtvrtý pokus Opelu proniknout do sfér zvětšených rodinných strojů. A je to zřejmý útok na peněženky středních tříd. Nejlevnější meriva vyjde na 389 900 korun, což je zhruba totéž, co stojí nejlevnější octavia.
Designově připomíná nový opel vajíčko. Karoserie je krátká a vysoká, s minimálními převisy. Vozu nechybí prvky charakteristické pro značku – maska chladiče s klikatým bleskem a hranaté světlomety. Zádi vévodí sdružené svítilny v zadních sloupcích. Také interiér nese rysy všech opelů, hlavně standardizovaná palubní deska s informačním displejem uprostřed. Jinak je kabina strohá, obestavěná tvrdými plasty, jak se na relativně levné auto sluší.
Důrazu na užitkový ráz vozu odpovídá i motor, který jsme měli při testu pod kapotou – zážehový čtyřválec Ecotec 1,6 o výkonu 74 kilowattů. Řidič si od něj žádné velké zrychlení slibovat nemůže, zato mu agregát poskytne hladký chod v celém spektru otáček a spotřebu pod osm litrů benzinu na sto kilometrů. Asi by to bylo ještě méně, ale krátké převody nepřejí vyšším rychlostním stupňům v kopcích a při předjíždění, a tak se musí hodně řadit.
Co merivu zdobí, je praktičnost interiéru. Z celého auta je dobře vidět, kromě jedné výjimky. Tou je výhled šikmo vpřed, kde masivní sloupky mezi čelním sklem a bočními trojúhelníkovými okénky brání řidičovu zraku. Hlavní je ale variabilita kabiny. Sklopné opěradlo spolujezdce umožňuje přepravu předmětů dlouhých až 2,4 metru. Zadní sedadla mají originální konstrukci Flex-Space, díky níž lze jednotlivá křesla přestavovat v příčném směru. Střední sedák lze zapustit do podlahy a na jeho místo překlopit střední část opěradla. Krajní sedáky je možné díky tomu srazit více k sobě a posunout až mezi zadní podběhy. Cestující mají poté vzadu spoustu místa pro nohy. K tomu je třeba připočíst možnosti zvětšení kufru. Po sklopení opěradel zadních sedadel vpřed vznikne díky dvojité podlaze zavazadelníku a důmyslnému poklesu zadních sedáků zcela rovná plocha, čímž se meriva rázem změní v dodávku.
Opel Meriva 1,6 16 V
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1598 cm3
Max. výkon 74 kW
Převodovka 5stupňová, manuál
Nejvyšší rychlost 175 km/h
Zavazadlový prostor 350 litrů
Kombinovaná spotřeba 7,5 litru na 100 km
Základní cena 449 900 Kč
Plusy:
- variabilní interiér
- nízká spotřeba
- možnost zvýšit prostor pro zavazadla
Minusy:
- volant seřiditelný pouze výškově
- nepříliš útulný interiér
- špatný výhled šikmo dopředu