Není lepší příležitosti k připomenutí škaredých šklebů historie než moment, kdy se tržní hodnota technologických obrů smrskne o pěkných pár set miliard dolarů. Český škodolibec si vzpomene na ujišťování pražského primátora o „nadmíru výtečné situaci“ krátce před zatopením metra. Američané si vybaví prezidenta Herberta Hoovera, který těsně před pádem ekonomiky do hluboké krize ujišťoval spoluobčany, že žijí „teprve na začátku éry, která bude jednou nazývána zlatým věkem“. V ekonomické profesi dodnes vzbuzuje jistou dávku pokory strašlivá blamáž první opravdové celebrity mezi ekonomy, Irvinga Fishera, který devět dnů před krachem na Wall Streetu v říjnu 1929 věštil, že „ceny akcií se dostaly na permanentně vysokou hladinu“.
Kdysi byly oporou kapitálových trhů firmy z kapitálově náročných oborů, jejichž vybudování vyžadovalo ohromné investice do fyzických aktiv - od vysokých pecí přes železnice až po automobilky nebo obchodní řetězce. Čím větší impérium, tím lépe: ještě na přelomu století byl světovou jedničkou co do kapitalizace (hodnoty akcií na burze) průmyslově-finanční konglomerát General Electric, který vyráběl všechno od turbín pro elektrárny a trysková letadla až po zubní vrtačky, k tomu půjčoval za vysoký úrok peníze chudým lidem nebo vydával úvěrové karty.
Vítězové digitální revoluce, členové klubu FAANG (Facebook, Amazon, Apple, Netflix, Google), se vyhýbají cihlám a strojům jako čert kříži, sázejí na data a jejich zpracování umělou inteligencí. Dohromady byla při letošních maximech jejich tržní kapitalizace na dohled od HDP čtvrté největší ekonomiky na světě - Německa. Takže při této váze dovedou zahýbat s trhy oběma směry. Nemají za sebou nejlepší měsíc a dvouciferné cenové poklesy samozřejmě vyvolávají otázku, zda se chystá repete prasknutí internetové bubliny ze začátku tisíciletí. Příčiny jsou přitom odlišné - od ne úplně nejlepšího přijetí nové generace iPhonů od Applu přes potíže Facebooku s moderováním provozu na sociálních sítích až po podezření, že nic neroste do nebe.
Sladce nakouslé jablko: Apple vyladil k dokonalosti celý dodavatelský řetězec
Vezměte si Netflix, letošního mazlíka investorů ze zmiňované pětice. Na filmy se na něm dívá 130 milionů lidí, ale stejně firma zasekává mohutnou provozní sekyru. Přitom Neflix drtí kabelovou televizi, jako ona předtím zlikvidovala videopůjčovny, a kdekdo mu věští růst zisků na hokejkovém grafu. Zatím však jen hltá peníze jako plejtvák obrovský sardelky.
Mezitím rostou úrokové sazby i dolar, což není dobré pro zahraniční tržby, které mohou zůstat pod očekáváním. Globalizace může narazit na obchodní konflikty, ochránci hospodářské soutěže se rovněž mohou probudit, stejně tako jako regulátoři a berní úřady. Ale kdo chce, může si minulý týden přeložit jako skvělou příležitost k nákupu. Přesně jak radil Irving Fisher před necelými devadesáti lety.