Nizozemsko je ve vyspělém světě již dlouhou dobu po zásluze sledováno jako průkopník a vzor v mnoha oblastech regulace života společnosti. Vedle svobod jednotlivce dnes přináší nové podněty také na poli reformy sociálního státu, trhu práce nebo školství. Pro Českou republiku a její podnikatelskou komunitu je inspirující i způsob, jakým v zemi tulipánů již od roku 1921 funguje obchodní rejstřík.
Služba veřejnosti.
Otázka, jak dlouho čeká na zápis do obchodního rejstříku, je pro Holanďana nesmyslná. S obdobným problémem se nikdy nesetkal. Uplácet někoho za svižný zápis do rejstříku je pro něj představou tak absurdní, že by nezabrala ani jako pointa hodně ujetého vtipu. A co víc, holandský rejstřík není jen „okénkem , k němuž je třeba jednou za čas přijít se složkou vyplněných formulářů a ověřených listin. Je základním a veřejně přístupným zdrojem informací o aktuálním stavu podnikatelských aktivit v zemi, v každém jejím regionu a oboru činnosti. Je tomu tak proto, že Nizozemsko bylo občansky myslící společností již na počátku dvacátých let minulého století a napsalo si takový zákon o rejstříku, aby registr podnikajících subjektů nebyl šikanou, ale službou veřejnosti. Tato skutečnost je podtržena i tím, že správu rejstříku svěřil zákon samosprávné organizaci podnikatelů, obchodní a průmyslové komoře.
Noční můra.
Pokud dnes Česká republika hledá model, jak odstranit noční můru podnikatelů, kterou představuje špatně fungující systém zápisu do obchodního rejstříku, je holandská zkušenost příkladem hodným následování. „Holandský model rejstříku spravovaného komorou zachovává srovnatelnou právní jistotu, jakou nabízí rejstřík vedený obchodními soudy, notáři či státem licencovanými firemními registrátory. Komora přezkoumává způsobilost žadatele o zápis, úplnost a věrohodnost zapisovaných dat, avšak pouze v rozsahu stanoveném zákonem o rejstříku. Za údaje uvedené v rejstříku odpovídá ten, kdo si je nechává zapsat. Zápis sám není věcí soudního rozhodnutí, a je díky tomu rychlý. Pochybuje–li komora o údajích, na jejichž zápisu žadatel trvá, zápis provede a obrátí se na soud, aby rozhodl o jeho správnosti. Po dobu soudního přezkoumání je však společnost zapsána, byť s poznámkou, že její registrace je soudně prověřována. Rejstřík tímto způsobem dává právně čisté a aktuální odpovědi na otázky o existenci té či oné společnosti, o oprávnění určité osoby jednat jejím jménem nebo o adrese sídla, v němž je společnost k nalezení.
Informace o podnikání. Poskytovat právní jistotu nezbytnou pro normální rozvoj podnikání je však pouze jednou z hlavních funkcí obchodního rejstříku v Nizozemsku. Tou druhou, neméně významnou, je poskytování informací o podnikání v zemi. Ať se o počet dealerů aut nebo soukromých plováren v okrese zajímá začínající podnikatel, zahraniční investor nebo místní správa v procesu regionálního plánování, vždy existuje hodnověrný, aktuální a veřejně přístupný zdroj údajů. Obchodní rejstřík plní svou druhou hlavní službu
veřejnosti tím, že za minimální poplatek vystavuje údaje, ať už k bezprostřednímu použití, nebo k dalšímu analytickému zpracování. Tam, kde český podnikatel nakupuje cédéčka s adresáři různé kvality, platí nekřesťanské peníze za základní zmapování trhu anebo prostě investuje naslepo, protože aktuální a úplné regionální oborové statistiky nejsou k mání, tam se Holanďan s důvěrou obrátí na svou komoru spravující rejstřík. Podobně využívají údaje z rejstříku orgány veřejné správy na všech úrovních, statistický úřad, univerzity a výzkumná pracoviště, zahraniční zájemci o obchod nebo investice v Nizozemsku.
Systém kontrol.
„Holandský model obchodního rejstříku byl za osmdesát let existence přezkoumáván různými soudy, včetně Evropského soudního dvora, a je právně nezpochybnitelný. Vypracoval si rovněž systém vnitřních kontrol, který zaručuje jeho výkonnost a profesionalitu. Komora, jako orgán podnikatelské samosprávy, se zpovídá ze své služby podnikatelské veřejnosti na pravidelných sněmech, na nichž mohou případní nespokojenci její vedení odvolat a kandidovat na jeho místo. Vlastní aparát obchodních a průmyslových komor v Nizozemsku vyvinul systém namátkových kontrol kvality rejstříku a jeho služeb. Zaměstnanci rejstříku prostě zavolá neznámý podnikatel a vyptává se jako naprostý začátečník anebo třeba jako zahraniční právník. Odpovědi registrátora jsou zaznamenávány, regionální komory jsou na jejich základě hodnoceny a nejlepší získává pro daný rok pečeť kvality. Zjištěné nedostatky se analyzují a zaměstnanci jsou v potřebné míře doškoleni. Podnikatelská samo–správa se zkrátka již z podstaty svého vzniku a fungování nemůže k podnikatelům chovat jako úřad, dlouho by jí to netrpěli.
U komory založené specifickým zákonem nehrozí zpochybnění či destabilizace fungování rejstříku samotného ani bezuzdná komercializace v něm akumulovaných informací. Správa rejstříku je samozřejmě záležitostí financující sebe samu, přičemž maximální výši vybíraných poplatků stanoví každoročně ministerstvo hospodářství, ale každá regionální komora může na základě vlastního rozhodnutí „zlevnit . Pokud však chce komora v Nizozemsku zavádět nějaké komerční služby, je tu opět státní dohled, aby posoudil, zda jí její postavení v centru podnikatelského života nedává neopodstatněnou výhodu, například oproti poradenským firmám zpracovávajícím data z obchodního rejstříku do analytických studií.
Podpora řemesel, obchodu, podnikání.
„Holandský model obchodního rejstříku je dnes už klasikou, popsanou v řadě článků a probíranou na mezinárodních konferencích. Podnikatelé z mnoha zemí vyzdvihují jeho přednosti, právníci hovoří s uznáním o vhodné kombinaci veřejných a samosprávných prvků při vedení oficiálního registru. Nejde však o evropský unikát. Komory vedou rej–střík i v Itálii a v Rumunsku. Rejstřík ze země tulipánů studuje i Hospodářská komora ČR, jejíž členové na neudržitelnou situaci registrace u obchodních soudů již léta žehrají. Efekty, které nabízí „holandský model , považuje komora za téměř ideální naplnění poslání, jež mají evropské komory vepsáno do preambulí svých statutů již od 16. století: podporovat řemesla, obchod a podnikání. Proto se hospodářská komora svými návrhy snaží nezbytnou reformu obchodního rejstříku v Česku přiblížit popsanému vzoru. I čeští podnikatelé by si zasloužili obchodní rejstřík, který je rychlý, dává právní jistotu a poskytuje hodnověrné informace o podnikání.