Škoda Auto poprvé v historii prodá přes milion aut za rok. K ještě lepším číslům jí má pomoci nová Fabia
Každý jste v ní někdy jel a mnoho z vás ji vlastnilo. První generace Fabie dodnes patří mezi tři nejprodávanější ojeté vozy v Česku. Je to možná důvod, proč se za námi otáčí tolik lidí. Nejsme však v Česku, ale v Portugalsku na silnicích kolem Lisabonu. Je to jen důkaz, že obliba Fabie dávno přesáhla hranice České republiky, její prodeje již před dvěma lety překročily hranici tří milionů vozů.
Málokterý model mladoboleslavské automobilky prošel tolika inovacemi. První generace vozu se objevila na trhu v roce 1999 jako nástupce mimořádně populárního modelu Felicia. Oba modely se prodávaly zhruba rok souběžně, Fabia sice byla v porovnání menším, ale také výrazně modernějším vozem.
Volkswagen umožnil Škodovce využít nejmodernější koncernové techniky, což se stalo základním stavebním kamenem pro budoucí úspěch modelu.
Vůz byl postaven na platformě A04, kterou třeba nový Volkswagen Polo získal až o dva roky později. Do té doby to nebyla vůbec obvyklá věc, model Felicia například koncepčně vycházel z modelu Favorit. Použití nejmodernějších technologií se odrazilo i na ceně. Fabia I. generace při svém uvedení na trh stála 280 tisíc korun.
To v roce 1999, kdy průměrný plat představoval necelých 13 tisíc korun, nebylo vůbec málo. Přesto ji volila v Česku zhruba polovina zákazníků, kteří si kupovali vůz nižší třídy. Mimochodem, nový model Fabie, který byl představen letos v září v Paříži, stojí od 234 900 korun v době, kdy je průměrný plat téměř dvakrát vyšší než při uvedení I. generace na trh.
Fabia druhé generace nevyvolávala zdaleka takové emoce. Z velké části kvůli designu, který měl na starost Thomas Ingenlath. Ostře řezané křivky vystřídala usedlejší vizáž. Vůz výrazně změnil proporce, byl užší a vyšší, což bylo do jisté míry dáno tím, že má celou řadu dílů shodných s modelem Roomster, platforma zůstala stejná jako u předchozího modelu. Chladnější design však žádný negativní dopad na prodeje neměl.
Při pohledu na vůz III. generace je patrné, že Škoda šla tentokrát podobnou cestou jako v případě přelomového prvního modelu. Nová Fabia je postavená na moderní platformě MQB a design Jozefa Kabaně vyvolává díky ostrým křivkám silné emoce. Z 91 procent jde o úplně nový vůz, který je vybavený nejmodernějšími technologiemi, z nichž některé se v žádném jiném modelu mladoboleslavské automobilky dosud vůbec neobjevily. Řada z nich rozhodně stojí za přiblížení.
MirrorLink a SmartGate V nové Fabii můžete využít navigační schopnosti chytrého telefonu pomocí funkce MirrorLink, která vám zobrazí navigační aplikaci na displeji autorádia. Kromě toho můžete využít i speciálního rozhraní SmartGate, díky němuž můžete jednotlivá data vozu zobrazovat, ukládat a využívat v chytrém telefonu. Aplikace Škoda Drive vás zase naučí jezdit úsporněji. Obě inovace mohou výrazně ovlivnit rozhodování mladých lidí o koupi nového vozu. SnaNová ha o „omlazení“ zákazníků je ostatně patrná i v současné reklamní kampani Škodovky.
Bezpečnost Fabia získala v nárazových Euro NCAP maximální možné skóre pěti hvězdiček, a to dokonce podle nové, zpřísněné metodiky. Volitelný Front Assistant s nouzovou brzdou City dokáže auto zastavit na velmi krátké vzdálenosti a hodí se zejména v městském nepřehledném provozu. Takzvaná multikolizní brzda vůz zastaví bezprostředně po nehodě, aby nedocházelo k dalším kolizím. Pod názvem Driver Activity Assistant se pro změnu skrývá technologie, která rozpozná únavu řidiče za volantem. Z vozů vyšších tříd pak nejspíš znáte elektronickou kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách či Hill Hold Control, který pomůže při rozjezdu do kopce.
Komfort U nové Fabie už nepotřebujete klasický klíček, auto nastartujete, otevřete i zamknete díky bezklíčkovému systému Kessy. Samozřejmostí jsou dešťový i světelný senzor a nechybějí ani parkovací senzory vpředu i vzadu; u předchozího modelu byly jen vzadu.
Design Pryč jsou už doby, kdy samotný vzhled vozu nebyl příliš důležitý. Nová Fabia nabízí mimo jiné 15 různých barevných odstínů karoserie, několik barevných kombinací v interiéru či čtyři barevné varianty kol. Pokud chcete jít v personifikaci svého vozu ještě dále, můžete si nechat z libovolné fotografie vytvořit polep na palubní desku.
Tři generace Škody Fabia
Škoda Fabia I. generace Vstup na trh: 1999 Ukončení výroby: 2007 (hatchback) Inovace: • Vůz byl postaven na nejmodernější koncernové platformě A04. • V nárazovém testu Euro NCAP získal čtyřhvězdičkové hodnocení. • V roce 2004 výrobní linku opustila miliontá Fabia a vůz prošel faceliftem. • Poprvé se na zadních lampách objevilo typické škodovácké „C“. Základní cena při vstupu na trh: 280 000 Kč Průměrný plat v roce 1999: 12 797 Kč Násobek průměrné mzdy: 22x
Škoda Fabia II. generace Vstup na trh: 2007 Ukončení výroby: 2014 Inovace: • Vůz je opět postaven na platformě A04 a až po první sloupek je shodný s modelem Roomster. • Vyrostl citelně do výšky, je užší a o něco delší. Rozměr jeho zavazadlového prostoru tak vyrostl o 40 litrů na 300 litrů. • V testu Euro NCAP opět obdržel čtyři hvězdičky a v roce 2010 prošel faceliftem. • Jeho výroba poprvé zamířila mimo Česko – do Ruska a Číny. Základní cena při vstupu na trh: 249 900 Kč Průměrný plat v roce 2007: 20 957 Kč Násobek průměrné mzdy: 12x
Škoda Fabia III. generace Vstup na trh: 2014 Inovace: • Vůz je postaven na moderní koncernové platformě MQB. • Je nižší a širší než předchozí generace. • V nárazovém testu Euro NCAP získal maximální počet pěti hvězdiček. • Fabia je vybavena některými prvky, které dosud neměl žádný jiný model. Základní cena při vstupu na trh: 234 900 Kč Průměrný plat v roce 2014: 25 219 Kč Násobek průměrné mzdy: 9,3x
O autorovi| Michal Půr • pur@mf.cz