ŠTĚPÁN SVOBODA, VÝKONNÝ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI BUSHMAN - Úspěšná spolupráce formou franšízy vyžaduje neustálou diskuzi mezi oběma stranami. „Pravidla hry ovšem vždy určuje franšízor,“ zdůrazňuje Štěpán Svoboda.
Vaše firma vznikla v roce 1997, k franšíze jste se ovšem dostali až o čtyři roky později. Proč vlastně?
Od počátku existence naší společnosti se její výrobky, tedy především outdoorové oděvy, distribuovaly víceméně běžnou cestou. Prodávaly se v řadě prodejen, ovšem s tím, že pro naši značku se v jejich rámci vytvářel zvláštní stánek či koutek. Tato metoda shop-in-shop ale není příliš pružná a nedostatečně utváří povědomí o značce. Hledali jsem tedy jiné cesty, což nakonec vedlo k vytvoření sítě vlastních značkových prodejen a vedle nich i franšízy.
Jak se bude vaše obchodní síť dále rozšiřovat?
Na nezájem potenciálních franšízantů si nemůžeme stěžovat. Ovšem po předchozích zkušenostech si partnery pečlivě vybíráme. A není pravidlem, že k získání naší franšízy stačí pouze potřebné množství kapitálu. V našem odvětví je zapotřebí, aby se franšízant do fungování prodejny aktivně zapojil buď osobně, nebo prostřednictvím jakési své „pravé ruky“. Je to nutné už proto, že franšízové know-how není nějaký uzavřený systém. Je to dynamický a neustále se rozvíjející proces.
Základem franšízy je ale přece smlouva, která pevně stanoví pravidla?!
To je sice pravda, ale ta pravidla se čas od času musí měnit. Musíme sledovat nové trendy v prodeji, nákupních zvyklostech, mění se konečně i legislativní prostředí. A právě aktivní franšízanti jsou pro nás nejlepší reflexí takových změn a posunů. A my na ně samozřejmě reagujeme, protože nechceme připustit postupné „zastarání“ a degradaci našeho konceptu. Právě nyní ho ostatně částečně měníme – do dvou let projdou všechny naše prodejny zásadní inovací interiérů a veškerého vybavení, tedy, jak se dnes říká, provedeme kompletní remodeling.
Mluvili jsme o podmínkách smlouvy – co všechno regulují? Mají franšízanti také prostor pro vlastní nápady a postupy?
Nadměrný liberalismus se nám moc neosvědčil. Popravdě řečeno, ti franšízanti, kteří se hned od počátku snažili náš koncept inovovat po svém a aplikovat nejrůznější „zlepšení“, už mezi námi nejsou. Franšízový manuál velmi detailně popisuje a definuje postupy a povinnosti pro personál prodejny, jejího vedoucího i majitele franšízy. Porušení těchto ustanovení může být důvodem k vypovězení smlouvy. Nad vším totiž stojí důležitá zásada: Koncový zákazník by neměl poznat rozdíl mezi vlastní a franšízingovou prodejnou.
Zdá se, že franšíza je partnerství dosti nerovnoprávné – jak vlastně franšízanti na takto striktní pravidla reagují?
Až takto tvrdě bych to nedefinoval. Jak ale s oblibou říkám, každý franšízant prochází po zhruba dvou letech fungování v systému určitou pubertou. Začne mít pocit, že by sám věděl lépe, jak na to, že by jinak a efektivněji dělal marketing, že v kolekci by měly být i jiné produkty a tak podobně. V takovém okamžiku je ovšem nutné sednout za stůl a hledat společnou řeč. A není vyloučeno, že opodstatněnou připomínku či nějaký dobrý nápad nakonec přijmeme za svůj. V zásadě ovšem pravidla určujeme my.