Myslím, že oproti konkurenci nabízím lepší a navíc i levnější služby. Místo frází bych proto v reklamě rád vsadil na konkrétní porovnání. Na co si mám při takové kampani dát pozor?
podnikatel z východních Čech
Takzvaná srovnávací reklama je přípustná, musíte však splnit několik pravidel daných zákonem. A to i v případě, že byste vašeho konkurenta nejmenoval přímo, ale z okolností by byla možná nepřímá identifikace.
Srovnávací reklama nesmí být klamavá a musí srovnávat jen zboží nebo služby uspokojující stejné potřeby nebo určené ke stejnému účelu. Dále musí objektivně srovnávat jen takové znaky daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně podstatné, relevantní, ověřitelné a reprezentativní. Zpravidla musí jít o srovnání ve více znacích, mezi něž může patřit i cena. Výjimečně lze připustit srovnání v jediném znaku, splňuje-li takové srovnání v plné míře všechny uvedené podmínky.
Srovnání nesmí vést k vyvolání nebezpečí záměny na trhu mezi podnikatelem, jehož výrobky nebo služby reklama podporuje, a jiným podnikatelem (nebo mezi jejich podniky, zbožím nebo službami, ochrannými známkami a podobnými znaky, které se pro jednoho nebo druhého z nich staly příznačnými).
Dále nesmí nepravdivými údaji zlehčovat podnik, zboží nebo služby konkurence ani jeho ochranné známky či jiná zvláštní označení, která se stala pro něj příznačnými.
Jakékoli srovnání odkazující na „zvláštní nabídku“ (tedy typicky slevy a nejrůznější „akce“) musí jasně a jednoznačně uvést datum, ke kterému tato nabídka končí, nebo musí uvést, že bude ukončena v závislosti na vyčerpání zásob. Jestliže zvláštní nabídka nezačala ještě působit, musí podnikatel také uvést datum jejího začátku.
Podrobná pravidla uvádí paragraf 50a obchodního zákoníku. Obecná omezení pro obsah reklamy pak stanoví zákon o regulaci reklamy (č. 40/1995 Sb., v aktuálním znění).
Jestliže pro srovnání použijete nezávislý test například z deníku nebo časopisu, je nutné uvést zdroj citace. Pokud byste chtěli přetisknout celý test (nejen část), musíte mít souhlas vydavatele.
Pavel Hrubec,
mediální poradce