Předně musíme jako právníci akceptovat, že by měly naše advokátní kanceláře splňovat moderní nároky. Musíme je řídit jako firmu, stejně jako v realitním či automobilovém sektoru. Mám produkci a zaměstnance s náklady, které je třeba analyzovat. kromě toho musím komunikovat. nejen interně se svými zaměstnanci, ale také externě s klienty a médii. Public relations, marketing a business development jsou proto v každé společnosti absolutní nutností.
to vše sice vytváří náklady, avšak použití těchto nástrojů odpovídajícím způsobem povede k naší větší známosti u cílového publika, větší zákaznické základně a v konečném důsledku také k vyšší spokojenosti lidí v rámci samotné společnosti.
takto vedená kancelář může být v závislosti na své velikosti velmi složitá.
Podle mých zkušeností je z tohoto hlediska mnoho menších a větších advokátních kanceláří v česku od těchto standardů ještě velmi daleko. Zároveň, zejména pro střední a velké právnické firmy, se nedá v současné době tato nová podnikatelská orientace obejít.
inovace v právu pro mě tedy znamená uvědomění si, že musíme přizpůsobit své advokátní kanceláře dnešním požadavkům. Právní know-how, perfektně vzdělaní a zkušení experti, jakož i technické znalosti a odpovídající vybavení tak samo o sobě nedělají advokátní kancelář inovativní.
Pokud se mi jako vedoucímu partnerovi podaří svou kancelář ve výše uvedeném smyslu řídit, pak věřím, že se za inovativní můžeme považovat.
O autorovi| Erwin Hanslik, vedoucí partner Taylor Wessing Česká republika