Menu Zavřít

PRÁVNÍHO VĚDOMÍ JE JAKO ŠAFRÁNU

3. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Základním cílem je vytváření nové hodnoty pro akcionáře

Při zamýšlení se nad neúspěchy nynějšího ekonomického vývoje se stále častěji objevuje úvaha, že jednou z klíčových příčin je krize správy a řízení podniků. Není sporu, že zásadní otázky vlastnické správy firem nabývají nové naléhavosti a v yžadují nápravu.

Dnes už snad není ani tak podstatná otázka výběru některého z modelů správy - amerického, nebo německého. Poznatky svědčí o tom, že německý model, který je dvouúrovňový a je založen na správní a dozorčí radě, je vhodný spíše pro podniky, kde jsou jasná pravidla podnikaní, jako tomu je například v bankovnictví. Americký model, který je jednoúrovňový a v němž správu představuje rada ředitelů, odráží zřetelněji vlastnick é zájmy na zhodnocování kapitálu. Tento model se zdá být v praxi pružnější.

Kardinální otázkou je výběr členů do správních orgánů. Vedle naprosto samozřejmé manažerské a vlastnické etiky se od těchto lidí vyžaduje zejména kontrolovatelnost jejich činnosti, schopnost prosazovat společná rozhodnutí, vysoká míra odpovědnosti, průhlednost v jednání a kolektivní smysl. Nelze opomenout, že v éře globalizace má smysl uvažovat o mezinárodním složení vedení společností.

Z činnosti řady našich podniků lze vyvodit určité obecné poznatky pro budoucí praxi správy a řízení v českých podmínkách. Snad nejvýznamnější je potřeba vytvořit právní vědomí, účinnou právní podporu a ochranu oprávněných zájmů vlastníků, a tedy i správních orgánů . V etapě globalizace je však nezbytné také pochopit a respektovat právní rámec podnikání v zahraničí. Je na místě hovořit o evropském standardu správy společností.

Členové správních orgánů musejí mít zcela jasno, o co při správě podniku jde - že jde o vytváření nové hodnoty pro akcionáře a investory. Jakkoli je to s podivem, existují příklady, z nichž je patrné, že nemálo členů si uvedené poslání zaměňuje s jakýmsi finančním plánováním stability, nebo dokonce jenom s přežitím firmy. Správním orgánům často chybí jasná strategie. V praxi vítězí pouze schopnost přijímat aktivní podnikatelskou strategii a tah na konkurenceschopnost. Všechno ostatní je nedostatečné.

Podceňovat nelze ani komunikaci při správě a řízení firem. Amatérství v tomto směru je sebevražedné. Včasné a důsledné sdělování přijaté strategie a kontrola jejího naplňování zpětnou informační vazbou jsou nepostradatelné.

Velmi důležitá je rovněž důkladná znalost rizik, kterým jsou členové správních orgánů a manažeři vystaveni, protože jinak tato rizika nelze odvracet. Všem musí být jasný rozsah i míra rizika spojené s výkonem funkce, odpovědnost a ru čení, způsob minimalizace a pojištění rizik. Důležitými otázkami jsou i majetkoprávní a trestní odpovědnost, práva a odpovědnost v konkursním řízení i daňová rizika.

Vyplatí se, jestliže firmy mají svou strategii, systém řízení a procesy řešení pro rizikové situace. Přínosy takových systémů spočívají v praxi především v udržování, respektive ve zvyšování hodnoty společnosti pro akcionáře, v optim alizaci alokace kapitálu, ve větší stabilitě při změnách postavení dané firmy na trhu a ve snížené pravděpodobnosti chyb.

Praxe našich podniků zřetelně dokazuje, že výchova vlastníků je stejně významná jako výchova manažerů. Žel, v tomto směru se toho děje pramálo. A to přesto, že tlak na restrukturalizaci kapitálového portfolia zvyšuje riziko, že noví vlastníci nebudou vybaveni potřebnými znalostmi. Jejich činnost se pak namnoze projevuje jako neschopnost managementu řídit firmu. Vlastníci v naprosté většině případů ovlivňují zásadním způsobem motivaci a úroveň řídících pracovníků, a ;tím i prosperitu podniku.

Manažerská setkání a konference ukazují, že je nutné jasně vymezit rozdíl mezi vizí vlastnickou a vizí manažerskou. Ve vlastnické rovině jde o záměr, co s danou firmou podniknout, čeho se má dosáhnout. Manažeři p ověření řízením si zase musí uvědomit svou úlohu jednak při uspokojování zájmů vlastníků, jednak při uspokojování potřeby sociálního smíru vlastníků se zaměstnanci.

FIN25

Nejsložitější jsou důsledky kuponové privatizace. Vlastníci jsou roztříštěni a mají malý zájem o rozvoj podniku, ale velký zájem o rychlé výnosy. Z toho vyplývá neujasněnost vlastnické vize v řadě podniků, což brání cílevědomé činnosti manažerů.

Příkladem pozitivních zkušeností a návodem pro firmy je přístup k podnikání, který mají vlastníci s tradicí, jako jsou představitelé cizího kapitálu. Například vlastníci společnosti Kablo Kladno jasně managementu sdělují, čeho chtějí dosá hnout. Po příchodu do firmy začali s managementem diskutovat, tříbily se názory na rozvojovou koncepci. Vlastníci se v tomto případě zásadně nepletou do denního řízení. Manažer je řízen otázkami a inspirován náměty. To je cesta k lepš í a jasné komunikaci.

  • Našli jste v článku chybu?