Pivovarnický gigant AB inBev uzavřel první kolo nabídek, hlásí se šest investorů
Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel ani Pilsner Urquell dlouho ležet nezůstanou. O značky Plzeňského Prazdroje projevilo zájem nejméně šest investorů.
Jak uvedla agentura Reuters, společnosti Anheuser-Busch InBev poslala svou předběžnou nabídku japonská skupina Asahi i PPF českého miliardáře Petr Kellnera.
Na seznamu kromě nich figuruje i americký investiční fond Bain Capital, který se spojil s evropským Adventem, společný postup zvolily i fondy KKR a Mid Europa Partners. Švýcarsko-kanadské spojenectví vytvořilo partnerství firmy Jacobs Holdings s penzijním fondem PSP Investments. A východoevropské řešení přináší kooperace maďarské energetické skupiny MOL s polskou pojišťovnou PZU a výrobcem džusů Maspex Wadowice Group. Nikdo z těchto potenciálních zájemců se zatím nechce ke zprávám agentury Reuters vyjadřovat. Nicméně se očekává, že nabídek bude nakonec ještě víc.
Jak už psal týdeník Euro letos v červenci, ze seznamu možných kupců nejde vyškrtnout ani české byznysmeny Tomáše Němce a Oldřicha Šlemra. Koncem loňského roku prodali gumárenskou společnost ČGS Holding švédské firmě Trelleborg za zhruba 31 miliard korun. K nákupu nabízených pivovarů ale potřebují daleko více peněz, které by mohli získat spoluprací se zakladateli Avastu Eduardem Kučerou a Pavlem Baudišem, o níž se v posledních týdnech spekuluje.
Skupina AB InBev se ovšem nezbavuje jen českých značek. Evropské regulační úřady její loňskou fúzi s rodinou SABMiller podmínily prodejem některých nově nabytých pivovarů. S Plzeňským Prazdrojem jsou proto k mání i polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus. Hodnota celého balíku se pohybuje kolem 150 miliard korun.
A dělit se pravděpodobně nebude.
„Belgičané (AB InBev - pozn. red.) si uvědomují, že kdyby prodali jen Prazdroj, zbytek skupiny si už nikdo nekoupí. K prodeji bude buďto všechno, nebo nic. Je to podobná situace jako v řeznictvích před rokem 1989.
Kdo chtěl svíčkovou, musel si přikoupit i bůček, protože řezník věděl, že samotný bůček neprodá“ prohlásil už dříve Jan Veselý, pivovarský analytik a bývalý předseda Českého svazu pivovarů a sladoven. •