Klaus Pilz
Rakušan Klaus Pilz, viceprezident Národní federace hotelů a restaurací (NFHR), je v Česku již deset let. Začínal na pozici asistenta ředitele pražského Grand Hotelu Bohemia, ten patří do skupiny Austria Hotels a ležící v centru metropole. Postupně se propracoval na pozici hlavního manažera celé skupiny pro Česko, zahrnující kromě zmíněného Grand Hotelu Bohemia také Grandhotel Brno a Crowne Plaza Prague v Praze 6 - Dejvicích. S týdeníkem EURO hovořil o pražském hotelovém trhu, rakouském mýtném a propagaci Česka v zahraničí.
EURO: SARS a válka v Iráku loni počátkem roku negativně ovlivnily zájem turistů o návštěvu Česka. Zlepšila se situace v druhém pololetí? PILZ: Nebyl to jen SARS a Irák. Začalo to 11. zářím a pokračovalo povodněmi. Je však nutné si přiznat, že stav světové ekonomiky se zhoršoval již před těmito katastrofami. Zmíněné události jen krizi prohloubily. Obzvlášť špatné to bylo pro Crowne Plaza. Hotel jsme koupili v roce 1999 a do jeho rekonstrukce jsme investovali stamiliony. Nešťastnou shodou okolností jsme ho znovu otvírali 9. září 2001. Blýská se ale zřejmě na lepší časy. Vytíženost Crowne byla loni asi 65 procent a u Grand Hotelu Bohemia představovala 72 procent. V druhém pololetí se situace zlepšila a pro letošek počítáme s minimálním vytížením na 80 až 90 procent.
EURO: Mění se nějak výrazně pražský hotelový trh? PILZ: Hlavním problém vidím v nedostatku určitého typu hotelů. Čtyř a pěti hvězdičkových zařízení je v Praze dost. Chybějí hotely nižší kategorie, především mezinárodní tříhvězdičkové zařízení, jako je Ibis nebo Holiday Inn Express. Řada z nich vzniká přestavbou starších obytných domů. Austria Hotels dostala řadu nabídek na investice do takových komplexů. Oproti ubytovacím kapacitám vyšší kategorie budou nabízet menší rozsah poskytovaných služeb. Na pokojích není kupříkladu nutné zřizovat minibary nebo přípojky na laptop.
EURO: Crowne Plaza leží na rozdíl od jiných luxusních pražských hotelů poněkud mimo centrum v blízkosti Vítězného náměstí. Není v tom nějaký problém? PILZ: Naopak. Zaměřujeme se na kongresovou a incentivní turistiku. Devatenáct kongresových salonků nám umožňuje umístit asi osm set hostů. Poloha mimo centrum zajišťuje pořadatelům u nás konaných konferencí, že účastníci neutečou po první přestávce na kávu, nakupovat nebo prohlížet si město. Navíc na je to od nás pouhých dvacet minut na letiště Ruzyně.
EURO: Chystá skupina Austria Hotels expanzi v Česku či v dalších zemích regionu střední a východní Evropy? PILZ: Máme nabídky z celé Evropy. Nejatraktivnější jsou ovšem lokace v nových kandidátských zemích, jako třeba v Záhřebu nebo v Bukurešti. V Česku se zaměříme výhradně na Prahu, v úvahu přicházejí zmíněné tříhvězdičkové hotely.
EURO: Národní federace poukazovala na nedostatečnou propagaci hlavního města a celého Česka. Přišli jste s projektem Praha 2006 (EURO 19/2003), jehož cílem bylo dostat Prahu k tomuto datu do TOP 5 světových destinací a TOP 10 v oblasti kongresové turistiky. Je to reálné? PILZ: Na projektu se kromě pražského magistrátu podílí Česká centrála cestovního ruchu, ministerstvo pro místní rozvoj, NFHR a Americká obchodní komora. Připravujeme studii o současném stavu turistiky v Praze – takzvaný „white paper“. Na jeho základě pak podnikneme určité kroky. Přiznám se ale, že máme určité zpoždění a zmíněných záměrů lze reálně dosáhnout v roce 2010. Podstatné je vložit prostředky do propagace co nejdříve. Čím později s tím česká vláda začne, tím to bude dražší a tím bude menší šance uspět.
EURO: Mluvíte o kongresové turistice. Jaké je postavení Prahy jako konferenční metropole? PILZ: Z tohoto pohledu byl minulý rok pro Prahu katastrofální. Posledními velkými kongresy bylo zasedání NATO a Mezinárodního měnového fondu. Mohu-li to srovnat s Vídní, tak tam se koná mnohem více akcí, zejména lékařských. Příčina je stále stejná – peníze. Zatímco Česko má na svou propagaci 190 milionů korun ročně, kolem šesti milionů eur, tak jen Turistický svaz Vídně disponoval loni patnácti miliony eur.
EURO: Rakousko se rozhodlo přilákat více turistů z přistupujících zemí, mimo jiné i z Česka. Jak mu to jde? PILZ: Za posledních deset let se meziroční přírůstek českých turistů v Rakousku pohybuje v desítkách procent. Pro Čechy je především atraktivní sportovní turistika, lyžování v Alpách, v létě cyklistika a samozřejmě rakouské lázně.
EURO: Vaše vláda uzavřela pracovní trh pro české občany na sedm let. Domníváte se, že opravdu existuje nebezpečí masového pracovního exodu Čechů? PILZ: Myslím si, že víc Rakušanů zamíří do Česka než Čechů k nám. Rakouské hotely třeba potřebují zaměstnávat kvůli rostoucímu počtu hostů z vaší země lidi mluvící česky. Tato potřeba neplatí jen pro hotely.Sám se snažím za zrušení tohoto omezení lobbovat.
EURO: Rakousko zavedlo na dálnicích mýtné. Nezneužívají tak Rakušané poněkud svoji polohu ve středu Evropy? PILZ: Mýtné představuje pro naši zemi katastrofu. Kamiony přes Rakousko jezdit nepřestanou, pouze se zdraží přeprava, a tím i zboží. Zmíněná dopravní lavina se však nezastaví. Systémové řešení spočívá v přesunu transportu zboží na koleje, ne v jeho zdražení. Stejnému problému bude ale zcela určitě čelit Česko, je také tranzitní zemí.