David Lawn
Developerská a investiční společnost Discovery Group koupila od Českých drah severní část areálu Nákladového nádraží Žižkov. Se ředitelem developmentu firmy Davidem Lawnem týdeník EURO hovořil o tomto projektu, ale i třeba o výhodách či nevýhodách českého developmentu.
EURO: Léta jste působil na developerském trhu ve Velké Británii. Dovedete si představit, že byste dostal tak velký pozemek, jako máte na pražském Žižkově, v Londýně? Co by bylo jinak? LAWN: V Praze působím již patnáct let, a je tedy pro mě trochu obtížné hodnotit současnou situaci v britské metropoli. Oproti Praze má Londýn nesrovnatelné množství parkových ploch přímo v centru města. V Londýně není problém zajezdit si třeba v parku na koni. Takovéto rozsáhlé prostory Praha postrádá. To se snažíme částečně napravit v žižkovském projektu, kde má své místo park zabírající zhruba dvacet procent plochy první fáze. Pokud by se v Londýně vyskytl volný pozemek, je vzhledem k dostatečnému množství zeleně velmi nepravděpodobné, že by zde vznikl další park. Londýn je velmi drahé město s maximální zatížeností budov, které využívá každého čtverečního metru.
EURO: Vidíte nějakou možnost jak renovovat v potřebné míře městská centra a zároveň v nich zachovat život po skončení pracovní doby? LAWN: To je přesně to, co chceme dělat. Je potřeba promíchat jednotlivé funkce komerčních i rezidenčních projektů, aby místo zůstávalo neustále živé. Když zaměstnanci skončí s pracovní dobou a jdou domů, přijdou další, kteří navštíví místní obchody nebo se vracejí do svých domovů. Plánujeme také postavit letní divadlo a další zábavné aktivity.
EURO: Kdy bude celý projekt dokončen? LAWN: Předpokládám, že první fáze bude dokončena v roce 2011. Druhá fáze je stále v procesu vyjednávání. Čekáme, jak se společnosti Sekyra Group, která vlastní navazující jižní část území, podaří prosadit požadavky na změnu územního plánu. Pokud vím, tento proces je dost zdlouhavý. Doufám, že budeme mít podporu radnice Prahy 3, v jejímž zájmu je, aby se nová lokalita postavila co nejdříve, a my mohli plynule přejít z první na druhou fázi projektu.
EURO: Proč jste se rozhodli při projektu Nákladového nádraží Žižkov využít služeb londýnské architektonické společnosti Hamiltons? LAWN: Už při architektonické soutěži, které se zúčastnily i tuzemské společnosti a místní pobočky mezinárodních společností, nás Hamiltons zaujala. Londýnské studio připravilo místo nákresu model, který z Anglie poslali kurýrem. Místo prezentace jsme stáli u modelu, který je oproti výkresům daleko přehlednější. Mnoho investorů není schopno číst výkresy, ačkoliv to neradi přiznávají. Hamiltons jsme nakonec zvolili i pro jejich flexibilitu a schopnost okamžitě reagovat na naše přání. Měli jsme pocit, že budou mít dobré nápady a že bude zábavné s nimi spolupracovat, a to se opravdu stalo.
EURO: Jak vnímáte úroveň českého developmentu? LAWN: V Česku mi chybí ucelený systém, který by zajistil přímý vztah s jednotlivými odborníky, jako jsou třeba statik nebo vzduchotechnik. Pokud chci s nimi navázat kontakt, jde to vždy přes osobu projektanta. Často se pak stává, že dochází k nepřesným instrukcím. Dalším úkazem českého developmentu je neekonomické hospodaření, kdy vyprojektované řešení sice technicky funguje, ale není tou nejlevnější možnou variantou. Dost často pak dochází k překročení rozpočtu. Ve Velké Británii má investor přímou smlouvu s architektem a pak další jednotlivé smlouvy se statiky a jednotlivými společnostmi.
EURO: V čem naopak spatřujete pozitiva českého developmentu? LAWN: Ze svého působení v zemích střední a východní Evropy jsem si odnesl zkušenost, že oproti mnohým státům, jako jsou například Rumunsko nebo Bulharsko, je Česká republika méně riskantní destinací pro podnikání a plánování budoucích investic. Ekonomický růst v Česku je stabilní. Oproti „divokému východu“ má relativně vyjasněné restituce a pozemkové právo. Když zde člověk kupuje pozemek, může si zjistit, zda je prodávající opravdu vlastníkem nabízeného pozemku. Někteří kolegové přesunuli svou činnost dále na východ, ale já vítám, že Praha se v dnešní době řadí mezi standardní evropská kosmopolitní města.
EURO: Kam se bude vaše společnost ubírat do budoucna? LAWN: Nedávno jsme uzavřeli nový investiční fond. Finance na nové akvizice plánujeme využít v různorodých nemovitostních sektorech nejen v Česku a na Slovensku, které považujeme za náš domácí trh. Do budoucna se chystáme expandovat směrem dál na východ.